برطرف شدن ۵۳۰ نیاز فناورانه حوزه صنعتی کشور

13:39 - 30 دی 1401
کد خبر: ۴۶۰۲۳۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر صمت گفت: از سال گذشته تاکنون از هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه‌ای که در صنایع کشور شناسایی شده، ۵۳۰ نیاز در جهت تولید کالاهای با فناوری پیشرفته و خاص برای قطع واردات برطرف شده است.

خبرگزاری میزان _ علی رسولیان در رابطه با تولید کالا با فناوری‌های پیشرفته گفت: از سال گذشته تاکنون از هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه‌ای که در صنایع کشور شناسایی شده، ۵۳۰ نیاز در جهت تولید کالاهای با فناوری پیشرفته و خاص برای قطع واردات برطرف شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر خود به مشهد افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جهت توسعه تولید دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها رویکردهای مختلفی اتخاذ کرده که یکی از آن‌ها رفع نیازهای فناورانه صنایع در جهت کاهش واردات محصولات با فناوری پیشرفته و خاص بوده که تولید داخلی نداشته است.

وی اضافه کرد: رویکرد دیگر این سازمان، دانش‌بنیان کردن واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران بوده که در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۷۵ واحد تولیدی فعال در شهرک‌ها، دانش‌بنیان شده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین زمین برای شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر رویکردها در حمایت از این شرکت‌ها دانست و گفت: در این راستا تاکنون ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان زمین مورد نیاز برای استقرار در شهرک‌های صنعتی را دریافت کرده‌اند تا فعالیت تولیدی خود را آغاز کنند.

رسولیان در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی توس و توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی "ماشین سازی و فناوری‌های برتر" در اطراف مشهد برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از آنجا که استاندار خراسان رضوی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نسبت به این موضوع نظر مثبت داشته پس توسعه این شهرک‌ها از نظر ما نیز الزامی است و برای تحقق آن اقدام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان در خراسان رضوی به ویژه مشهد رشد زیادی داشته‌اند و تقاضا برای دریافت و استقرار در زمین‌های اطراف مشهد از سوی آن‌ها زیاد است، اما از یک سو زمین قابل واگذاری در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و از سوی دیگر با وجود این که ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی منطقه شرق کشور در اطراف مشهد (شهرک صنعتی شماره ۵) در حال تکمیل است، افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان که عموما افراد دانشگاهی و نخبه هستند از استقرار در شهرک‌هایی که فاصله بیشتری با مشهد داشته باشند استقبال نمی‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دلایل یاد شده چاره‌ای برای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران جز توسعه شهرک‌های صنعتی توس و ماشین‌سازی نمی‌گذارد اما مسیر قانونی تحقق این توسعه، تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی است که امید است با نگاه مثبت استاندار این مهم به تصویب برسد.

به گزارش شاتا؛ رسولیان برای پیگیری اخذ مجوز توسعه شهرک صنعتی ماشین‌سازی و شهرک صنعتی توس در سطح ملی قول مساعدت داد و افزود: در صورت موافقت استان خراسان رضوی، این مهم به جد در سطح ملی پیگیری و محقق می شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *