رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم کرمان: سرقت‌های مسلحانه در شهرستان بم 55 درصد کاهش داشته است

17:01 - 28 دی 1401
کد خبر: ۴۶۰۰۷۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: سرقت های مسلحانه در شهرستان بم 55 درصد کاهش داشته است و در مجموع 19 درصد سرقت ها در شرق استان اتفاق می افتد.

خبرگزاری میزان - سید مهدی قویدل در جمع قضات با اشاره به اینکه در سند تحول قضایی به موضوع پیشگیری از وقوع جرم توجه ویژه ای شده است، تاکید کرد: به دلیل عدم توجه لازم به اقدامات حوزه پیشگیری هر ساله شاهد تورم جرایم و پرونده ها هستیم و انتظار می رود که به موضوع پیشگیری از وقوع جرم توجه لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که تا زمانی که برای ارتقای آگاه سازی عمومی، سرقت از محصولات کشاورزی، معتادان متجاهر و …. فکری اساسی انجام نشود، همواره شاهد مشکلات خواهیم بود، تصریح کرد: برای حل بسیاری از مسائل و مشکلاتی که تولید پرونده می کند، نقش و مسئولیت برای سازمان های مختلف پیش بینی شده است و این در حالی است که با عدم انجام این مسئولیت ها، دستگاه قضایی بار ناشی از این قصور دستگاه ها را بر دوش می کشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: در عناوین برنامه های پیشگیرانه، 27 برنامه براساس سند تحول پیش بینی شده است که با اجرای این موارد، بخش زیادی از مشکلات موجود برطرف می شود.

قویدل با اشاره به اینکه بر مبنای مطالبه گری و مقابله با ترک فعل ها می توان زمینه رفع بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد، گفت: راه اندازی دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان، مراکز مراقبت فرزندان طلاق، مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده و استفاده از ظرفیت مصلحین از برنامه هایی است که در کنار رسیدگی به پرونده ها باید در دستگاه قضایی مورد توجه قرار گیرند.

وی از شورای پیشگیری به عنوان یک ظرفیت مناسب برای رفع آسیب ها و مشکلات شهرستان ها یاد کرد و گفت: شهرستان بم در استفاده از ظرفیت شورای پیشگیری در سطح استان رتبه برتر را دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، همایش سران طوایف در جنوب و شرق استان طی بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

وی یادآور شد: استفاده از جایگزین های حبس به منظور کاهش جمعیت کیفری یک اولویت است و ریاست دادگستری شهرستان بم رتبه برتر کشور در خصوص صدور رای جایگزین حبس برای اطفال را به خود اختصاص داده اند که جای تقدیر دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بر شناسایی آسیب های اجتماعی و پیشگیری از جرائم به صورت محله محور با استفاده از ظرفیت دیده بانان پیشگیری در سامانه سجام تاکید کرد و ادامه داد: اورژانس قضایی در شهرستان های رودبار جنوب، زرند، بم، قلعه گنج، کهنوج، ریگان، ماهان، جازموریان راه اندازی شده است.

وی اظهارکرد: سرقت های مسلحانه در شهرستان بم 55 درصد کاهش داشته است و در مجموع 19 درصد سرقت ها در شرق استان اتفاق می افتد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به برنامه ریزی قضات برای تشدید مجازات دارندگان سلاح، یادآور شد: در هشت ماهه میزان کشفیات سلاح 31 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که اکثر کشفیات نیز در جنوب و شرق استان بوده است.

قویدل گفت: انتظار می ورد که جلسات ماهانه جهت رصد و تشدید مجازات و برخورد قانونی با دارندگان سلاح جنگی در دستور کار ویژه قرار گیرد.

وی یادآور شد: طبق اخرین بروز رسانی ، ۸۱ نقطه حادثه خیز در محورهای شهرستانهای شرق استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنا به گزارشات اخذ شده از مقامات رسمی در پنج سال گذشته؛ محور ماهان- بم با ۳۳ نقطه حادثه خیز، ۱۵۶ فوت و ۱۲۸۵ جرح، محور نرماشیر- فهرج- زاهدان با ۲۰ نقطه حادثه خیز، ۴۵ فوتی و ۲۹۸ جرح، محور بم- نرماشیر- ریگان با ۱۷ نقطه حادثه خیز ۵۴ فوت ۲۲۷ جرح و محور ریگان- ایرانشهر با ۱۱ نقطه حادثه خیز. ۴۲ فوت ۱۳۴ جرح داشته اند و در مجموع دو هزار و ۲۴۱ فوت و جرح در این محورهای حادثه خیز رخ داده است که باید شناسایی نقاط حادثه خیز و مطالبه رفع آن و ترک فعل های احتمالی و همچنین به روز رسانی بانک اطلاعات رانندگان پرخطر در دستور کار دادستان ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز ۸۰۰ خودرو حامل اتباع در این محور ها توقیف شده اند که خطرات زیادی در این محور ایجاد می کنند و مستقبما از سال ۱۴۰۰ تا الان ۸۰ نفر بواسطه تصادف این خودرو ها جان باخته اند و ضمن اینکه تردد این خودروها، نقش غیر مستقیمی در واژگونی و خروج از جاده برای بسیاری از خودرو ها دارند.

وی ادامه داد: راه اندازی دفاتر حمایت از حقوق زنان و اطفال و راه اندازی مراکز مشاوره جزء برنامه های اصلی و راهبردی قوه قضاییه است و این دفاتر و مراکز باید در تمامی شهرستان ها راه اندازی شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: در حال حاضر 73 مرکز مشاوره با 112 مشاور خانواده و 45 مشاور اطفال و نوجوانان در استان کرمان فعال هستند و هشت مرکز مهر نیز در استان راه اندازی شده و هشت شهرستان نیز به سامانه تصمیم متصل هستند.

قویدل با اشاره به این مطلب که 631 سمن در استان کرمان شناسایی شده است، یادآور شد: باید تلاش شود که از ظرفیت سمن ها در شهرستان های مختلف به خوبی استفاده شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *