صادرات کاشی و سرامیک ایرانی به 150 کشور دنیا

13:41 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۷۵۴
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: کاشی و سرامیک ایرانی به ۱۵۰ کشور جهان صادر و در این میان ۸۰ درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام می‌شود.

خبرگزاری میزان - ایرنا نوشت: اصغر آهنی‌ها در نشست خبری با بیان اینکه برخی واحدهای تولید کاشی و سرامیک بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیداتشان را روانه بازارهای صادراتی می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: محصولات ایرانی در گریدهای مختلف تولید می‌شود که گرید «عالی» آن در حد و اندازه تولیدات اروپایی است.

آهنی‌ها ادامه‌داد: اغلب ماشین‌آلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین وارد می‌شود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته ایم بسیاری از این دستگاه ها را داخلی سازی کنیم.

وی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده کاشی و سرامیک در کشورمان مربوط به هزینه های نیروی انسانی است، با این حال بهره وری پایین، تحمیل هزینه‌های جانبی (از جمله قطعی برق و گاز) و عدم رشد تاسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران خاطرنشان‌کرد: پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری می‌تواند بازار فوق‌العاده‌ای برای ما باشد، با این حال هزینه های حمل بالا (به دلیل نبود خطوط ریلی لازم تا مرز پاکستان) و همچنین اعمال تعرفه‌ها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانی‌ها، مهمترین دلایل محقق نشدن این موضوع است.

در ادامه، «رزیتا گل‌پور» دبیر انجمن یاد شده افزود: در یک دهه گذشته سهم کاشی و سرامیک تزئینی از صادرات رشد چشمگیری داشته و از نظر تولید در منطقه بی رقیب است.

وی ادامه‌داد: پارسال ۱۸۳ میلیون متر مربع صادرات کاشی و سرامیک تزئینی به کشورهای مختلف انجام شد که ۷۳ درصد آن به عراق، هفت درصد آن به پاکستان و بقیه به سایر کشورها بوده است. این صادرات در مقایسه با سال ۹۹ رشد هفت درصدی داشته است.

دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران خاطرنشان‌کرد: با اقدامات انجام شده در راستای توسعه بازار از سال ۹۹ تاکنون، صادرات محصولات ایرانی از ۴۸ کشور به ۱۵۰ کشور افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در چهار سال گذشته تعداد واحدهای فعال در این رشته صنعت از ۲۵ واحد به ۴۷ واحد افزایش یافته است و با بازاریابی انجام شده، بازار منطقه را از چین گرفتیم.

در این نشست همچنین مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت گفت: بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کاشی و سرامیک، چینی‌ بهداشتی و صنایع وابسته از ۲۹ دی‌ماه تا دوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *