خشونت پلیس آلمان؛ اقدامات مصون از مجازات زیر چتر حمایت دولت شولتز

12:01 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۶۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند خشونت پلیس آلمان در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است که به نظر مانعی پیش روی خود نمی‌بیند.

خبرگزاری میزان – انتشار خبر برخورد خشونت بار پلیس آلمان با معترضان اقلیمی در یک معدن زغال سنگ سبب شد تا بار دیگر موضوع خشونت پلیس آلمان به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ خشونتی که به ویژه برای اقلیت‌های قومی و نژادی و معترضان ضد دولتی در این کشور مرگبار می‌شود.

گرتا تونبرگ، فعال زیست محیطی در جریان اعتراض‌ به استخراج و توسعه یک معدن زغال سنگ در غرب آلمان بازداشت شد؛ همین خبر کافی بود تا پرونده به محاق رفته خشونت پلیس آلمان به ویژه علیه اقلیت‌های قومی و نژادی بار دیگر به صدر اخبار بازگردد.

پلیس آلمان در سال‌های اخیر، در ادامه روند رویکرد خشونت بار خود در مواجهه با اعتراض‌ها، در برخورد با اعتراض اخیر نیز به گفته معترضان و فعالان حقوق بشری دست به خشونت محض زده و معترضان حاضر در معدن مذکور به عنوان نماد مقاومت در برابر سوخت‌های فسیلی، مورد ضرب و شتم قرار داد.

براساس گزارش‌ها، پلیس آلمان علیه معترضان مذکور از اسپری فلفل، خودرو آب پاش، ... استفاده کرد؛ اقداماتی که سبب شدند تا دستکم 20 معترض برای درمان آسیب‌ها از ناحیه سر و شکم به بیمارستان منتقل شوند.

پلیس آلمان همچنین، گرتا تونبرگ 20 ساله سوئدی را بازداشت کرد؛ این اقدام بازتاب گسترده ای در رسانه‌های اروپا و جهان داشت.

در عین حال، پلیس آلمان اعلام کرد که 12 نفر را در رابطه با این اعتراض‌ها دستگیر کرده و حدود 150 پرونده در موضوع مقاومت در برابر پلیس وارد روند تحقیقات جنایی شده اند.

اما خشونت پلیس آلمان موضوع کم سابقه و جدیدی نیست؛ حتی می‌توان گفت که خشونت پلیس آلمان در سال 2022 وارد مرحله جدید و گستاخانه تری شد.

در ماه مه سال 2022 یک مرد در بازداشت پلیس آلمان جان خود را از دست داد؛ دلیل مرگ وی ضرب و شتم توسط پلیس اعلام شد.

در ماه آگوست سال 2022 پلیس آلمان یک نوجوان 16 ساله مهاجر را با شلیک گلوله به قتل رساند؛ این ماجرا از آن جایی اهمیت یافت که پیشتر نیز پلیس آلمان 2 مرد دیگر را نیز به قتل رسانده بود.

در ماه آگوست 2022 نیز پلیس آلمان تنها طی یک هفته 4 نفر را به قتل رساند؛ توالی و تداوم این رویدادها سبب شد تا اعتراض‌های گسترده ای علیه خشونت و نژادپرستی پلیس آلمان به راه بیفتد و درخواست‌ها برای بررسی سوءاستفاده پلیس از زور بیش از حد با جدیت بیشتری مطرح شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سوءاستفاده پلیس از زور بیش از حد در مناطق مهاجرنشین یا مناطق محل اسکان اقلیت‌های قومی و نژادی بیشتر گزارش شده و مرگبار می‌شوند.

یک وکیل فعال در زمینه نژادپرستی پلیس آلمان، می‎گوید: پلیس آلمان با رویکردی نژادپرستانه در محله‌های مهاجر نشین یا دارای ساکنان رنگین پوست حضور پررنگی دارد و این امر به متشنج شدن روابط ساکنان و پلیس منجر می‌شود.

اعتراض و انتقاد به نژادپرستی، خشونت و ناتوانی در برخورد با بیماران دارای مشکلات روانی در پلیس آلمان در حالی ادامه دارد که تحقیقات نشان می‌دهند که این موضوعات به ندرت در آموزش‌های پلیس پوشش داده می‌شوند و حتی به ندرت در بررسی عملکرد پلیس در ایالت‌های مختلف آلمان مورد واکاوی قرار می‎گیرند.

در عین حال، در آوریل سال 2022 کارشناسان سازمان ملل در پی دریافت صدها گزارش درباره خشونت پلیس آلمان علیه اعتراض‌های ضددولتی، در مورد شکست‌های سیستمی آلمان در برخورد با خشونت پلیس این کشور هشدار دادند.

به گفته یکی از کارشناسان سازمان ملل، مقام‌های آلمانی به صورت سیستماتیک در ثبت و مجازات افسران پلیس مرتکب خشونت شکست می‌خورند.

سیستم پلیس آلمان در مواجهه با آمار روز افزون شکایت‌های مربوط به خشونت و نژادپرستی پلیس اقدامات انگشت شماری انجام داده و طی دو سال 21-2020 فقط یک افسر پلیس را به دلیل استفاده از زور بیش از حد تحت تعقیب قرار داد.

اداره آمار فدرال آلمان نیز برای نشان دادن شانس بسیار اندک موفقیت شکایت از خشونت پلیس اعلام کرد که در سال 2020 از 4 هزار و 500 مورد گزارش شکایت علیه افسران پلیس فقط 70 پرونده تشکیل شد.

این رویکرد دولت و پلیس آلمان به نوبه خود سبب از بین رفتن اعتماد شهروندان این کشور به پلیس آلمان و به درگیری‌های بیشتر میان طرفین منجر شده است.

البته می‌توان گفت که سطح جدید خشونت پلیس آلمان یادآور رویه شدن خشونت پلیس آمریکاست که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد.

 براساس گزارش «polizeischuesse.cilip.de »، قربانیان پلیس آلمان شامل طیف گسترده ای از مرگ بر اثر شلیک تا مرگ در بازداشتگاه پلیس یا مرگ در جریان اخراج از کشور می‌شوند.

دولت و پلیس آلمان در روند رو به رشد اعمال رویه‌های خشونت بار از موضوعاتی مانند شیوع کرونا و بحران اوکراین به عنوان ابزار توجیه سوءاستفاده کردند؛ در واقع آشکار شدن نابرابری‌های اجتماعی، طوفان اجتماعی بزرگی را در آلمان به راه انداخت و دولت آلمان بهترین راه برای مقابله با این طوفان و مستحکم کردن موقعیت خود را در حمایت از پلیس افراط گرا و نژادپرست این کشور دید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *