نیشن: آمریکا قوانین بین‌المللی درباره جنایات جنگی را نقض می‌کند

9:47 - 26 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۶۸۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
به نظر می‌رسد که آمریکا خود را از قوانین بین‎المللی مستثنی می‌داند و این حق را به خود می‌دهد که مرتکب جنایات جنگی در دیگر کشورها شود.

خبرگزاری میزان - آمریکا خود را کشوری «استثنایی» می‌داند که حق ارتکاب هر گونه جنایت جنگی را دارد بدون اینکه مجازات شود.

به گزارش «نیشن»، سندی که توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ایجاد شده، متخاصمان را موظف می‌کند که هنگام حمله، بین اهداف نظامی و غیرنظامی تمایز قائل شوند.

طبق قانون، جنایات جنگی اقداماتی است که با هدف ایجاد رعب در میان مردم غیرنظامی انجام می‌شود.

آمریکا زمانی از امضای معاهده‌ بین‌المللی که بر اساس آن شهروندان این کشور تحت صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی قرار می‌گیرند، خودداری کرده است؛ این معاهده جنایات جنگی را بررسی می‌کند.

با وجود اینکه «بیل کلینتون»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، اساسنامه رم را در سال 2000 امضا کرد، اما سنای این کشور از تصویب آن خودداری کرد.

متعاقبا، در سال 2002، دولت «بوش»، رئیس جمهور بعدی آمریکا، شروع به تشدید «جنگ علیه تروریسم» با اشغال افغانستان و راه‌اندازی برنامه شکنجه سازمان «سیا» کرد.

پس از آن، آمریکا امضای خود را بر روی این سند پس گرفت و این اقدام را با عدم تمایل نهادهای بین‌المللی به داشتن حق بازداشت و محاکمه پرسنل نظامی آمریکایی به دلیل جنایات جنگی توسط آنها توجیه کرد.

در همان زمان، مقامات آمریکا قانون به اصطلاح حمایت از پرسنل نظامی آمریکایی را امضا کردند که به استفاده از نیروی نظامی برای آزادی شهروندان آمریکایی یا متحدان آنها توسط نهادهای بین‌المللی برای محاکمه اجازه می‌دهد.

طبق قانون دیگری، مقامات آمریکایی به این کشور اجازه دادند که از کشورهای شرکت کننده در فعالیت‎های دیوان کیفری بین‌المللی حمایت نظامی نکند.

بر این اساس، شهروندان آمریکایی مجاز به ارتکاب هر گونه جنایت جنگی هستند، بدون اینکه مورد پیگرد قانونی قرار گیرند و نهادهای بین‌المللی این جنایات را پیگیری کنند.

حتی اگر عاملان توسط دادگاه آمریکایی متهم به جنایت جنگی شناخته شود، احتمال عفو آنها بسیار زیاد است.

نظامیان آمریکایی در طول مداخلات نظامی این کشور در کشورهای مختلفی از جمله عراق و افغانستان جنایات جنگی بسیاری را مرتکب شده‌اند و با این وجود هیچگونه پیگردی برای عاملان آنها وجود نداشته و آمریکا از هرگونه تحقیقات بین‌المللی درباره این جنایات جلوگیری و یا در مسیر آنها مانع‌تراشی کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *