رئیس پژوهشگاه قوه‌قضاییه: پژوهش‌های قضات می‌تواند زمینه‌ساز تحول در دستگاه قضا باشد

10:40 - 24 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۴۷۲۹
آیین رونمایی ٣ جلد از تازه‌های نشر دادگستری فارس و تقدیر از پژوهشگران برتر مجموعه قضایی و سازمان‌های وابسته به آن در این استان با حضور رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه برگزارشد. 

خبرگزاری میزان- آیین رونمایی سه جلد از تازه های نشر دادگستری استان فارس و تقدیر از پژوهشگران برتر مجموعه قضایی و سازمان های وابسته به قوه قضاییه در فارس با حضور رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد. 

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مهدی هادی، با بیان اینکه دادگستری استان فارس در امر پژوهش بین دادگستری های کشور هم پیشگام است وهم رتبه اول را دارد گفت : جلسات مختلف نقد و تحلیل آرا ،جمع آوری آرا و اقدامات پژوهشی که در فارس صورت می گیرد در بین استان های کشور جایگاه ویژه ای دارد .

وی با بیان این که دادگستری فارس در نقد و تحلیل آرای قضایی نیز در سراسر کشور پیشتاز است خاطرنشان کرد: دادگستری فارس با برگزاری نشست های قضایی از وزانت علمی لازم برخوردار است و این امر موجب شده که جایگاه ویژه ای را در کشور به خود اختصاص دهد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه این پژوهش ها را در راستای سند تحول قضایی دانست و افزود: پژوهش‎های قضات، آرای پژوهش‎ محور و ایده‌های نو وجدید درباره مسائل مهم حقوقی می‌تواند یکی از زمینه‌های تحول در قوه قضاییه باشد که اجرای برخی از موارد به پژوهشگاه قوه قضاییه محول شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه پل ارتباطی بین  دانشگاه و دادگستری است، بیان کرد: اقداماتی  که بر مبنای پژوهش و تحقیق علمی باشد در تصمیم گیری های مدیریتی نقش عمده ای ایفا می کند.

وی در خصوص ارتباط علمی دستگاه قضایی با سایر دستگاه ها نیز، اظهار کرد: برای اولین بار در استان فارس الگوی سه گانه پیوند دادگستری فارس، دانشگاه شیراز و همچنین پژوهشگاه قوه قضاییه برقرار شده تا دانشگاه و پژوهشگاه بتوانند از ظرفیت دادگستری فارس استفاده کنند. 

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه مرکز مشترک پژوهشی ایجاد شده گام بسیار مثبتی برای استفاده از ظرفیت های دانشگاهی است، تصریح کرد: پژوهشگاه در موضوعات خاصی همچون قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ، تعامل و همکاری بین دستگاهی با 9 دستگاه اجرایی از جمله سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، زندان و نهادهای دیگر از جمله استانداری را قانونی کرده است.

دادگستری فارس در دوره تعالی بر مسائل محوری و رفع چالش ها متمرکز است

رئیس کل دادگستری استان فارس در آیین نکوداشت پژوهش در دادگستری و رونمایی از جلدهای دوم و سوم « آرای دادگستری در بوته نقد و تحلیل» و جلد نهم «نشست های قضایی دادگستری کل استان فارس» ضمن برشمردن فعالیت های پژوهشی دادگستری فارس با بیان اینکه مجموعه قضایی استان  علاوه بر وظایف ذاتی و امور محوله جاری از پژوهش غافل نبوده است، گفت: دادگستری در دوران تحول و تعالی بر مسایل محوری و مهم و رفع چالش ها متمرکز است.

حجت الااسلام والمسلمین سید کاظم موسوی ،با اشاره به رونمایی از جلدهای دوم و سوم « آرای دادگستری در بوته نقد و تحلیل» و جلد نهم «نشست های قضایی دادگستری کل استان فارس» در این مراسم اظهار کرد:  درصدد هستیم  نظرات قضات استان را جمع، آرا را به  نقد بگذاریم و به جامعه علمی کشور ارائه کنیم . 

وی افزود: در مجموع قضات فارس علاوه بر اینکه کار قضایی انجام می دهند از فعالیت های پژوهشی هم غافل نیستند و در بسیاری از آیتم ها در زمینه پژوهش در کشور صاحب نظر و دارای رتبه عالی علمی هستیم.

حجت الااسلام والمسلمین موسوی دعاوی خانوادگی را از جمله پرونده های مطرح شده در تحلیل های علمی و پژوهشی و جلسات نقد و تحلیل ذکر کرد و بیان داشت: در دعاوی خانوادگی کارگروه های متعددی برای بقا و استحکام خانواده  تشکیل داده شده تا مرکزی به نام« پیوند زندگی » راه اندازی شود که این مرکز در دهه فجر افتتاح می شود.

 وی دعاوی حوزه اراضی را از دیگر مواردی عنوان کرد که نشست های علمی محور بحث و بررسی است و اظهار کرد: در این زمینه هم  اقدامات پژوهشی متعددی انجام شده  که یکی  آنها سند دار کردن اراضی ملی است. 

رئیس کل دادگستری فارس، در رابطه با همکاری پژوهشگران خارج از دستگاه قوه قضاییه  که تمایل به همکاری با مجموعه قضایی در پژوهش هستند نیز بیان کرد : پژوهشگرانی که در راستای موضوعات  مبتلابه حقوقی ،  دستگاه قضایی و اجتماعی پژوهش کنند قطعا مورد حمایت دادگستری فارس قرار می گیرند.

عمده ترین دستاورد در حوزه بهره برداری از آرای قضایی‌؛ راه اندازی«سامانه ملی آرای قضایی»

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع پژوهشگاه قوه قضاییه نیز در حاشیه این آیین نکوداشت پژوهش در دادگستری فارس و رونمایی از تازه های نشر قضایی فارس در پاسخ به این سوال که برنامه پژوهشگاه  چه تاثیری در آرا قضایی دارد گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه در واقع بازوی علمی قوه قضاییه است.  

 حسین زرینی، عمده ترین دستاورد در حوزه بهره برداری از آرای قضایی را راه اندازی«سامانه ملی آرای قضایی» دانست و تصریح کرد: در کنار سامانه ملی، آرای قضایی محاکم مختلف از دیوان عالی کشور تا دیوان عدالت اداری و دادگاه های تجدید نظر پس از پالایش در این سامانه بار گذاری می شود که تمامی نتایج برای آحاد جامعه قابل دسترسی است.

 وی تصریح کرد: آرای صادر شده درنشست های قضایی در دادگستری های سراسر کشور با همراهی قضات دیوان عالی کشور و همکاران ما در پژوهشگاه نقد و بررسی می شود . بدین معنی که قاضی صادر کننده رای همچنین یک قاضی از دیوان عالی کشور و یک استاد دانشگاه رای را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار می دهند تا مبنای ماهوی آن  که چه میزان بر اساس قوانین مقررات موضوعه مبتنی و استوار است و حتی به لحاظ شکلی این رای چه وضعیتی دارد را بررسی کنند . 

زرینی هدف از این اقدام را اتقان آرا قضایی بیان کرد و افزود: رای ها هر بیشتر در راستای عدالت گستری در کشور پیش رود رویه قضایی به سمت تعالی و تحول حرکت خواهد کرد.

  گفتنی است تجلیل از پژوهشگران  برتر مجموعه قضایی و سازمان های وابسته به قوه قضاییه در استان فارس پایان بخش این مراسم بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *