پیش‌بینی کسری 759هزار میلیارد تومانی منابع صندوق‌های تأمین اجتماعی و کشوری تا 1405

11:05 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۱۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست فرمان پیش برویم ۷۵۹ هزار میلیارد تومان در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

خبرگزاری میزان _ صولت مرتضوی در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط گفت: امیدوارم همه مسلمانان جهان به ویژه کشورهای اروپایی پاسخی در خور توجه به اهانت اتاق فکر رسانه‌ای کشور فرانسه در اهانت به مرجعیت بزرگ جهان تشیع بدهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: عزم دولت برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی با همراهی مجلس شورای اسلامی جدی است از این رو بسیار خرسندم که گزارش اینجانب با گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در یک سو بوده و فهم مشترکی از مشکلات داریم.

وی افزود: کار ما در ساماندهی صندوق ها با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تامین اجتماعی است و اساس بر استقرار نظام تامین اجتماعی جامع و یکپارچه و چند لایه است. بست و تامین اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، یکسان سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای در دستورکار ما قرار گرفته است.

مرتضوی با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، عنوان کرد: صندوق‌های 18 گانه کشور را به 2 دوسته تقسیم می‌کنم، صندوق‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر صندوق‌های تخصصی و صنفی. تقریبا 94 درصد جامعه هدف مشمول دریافتی از سوی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق روستاییان و عشایر هستند و حدود 6 درصد از مابقی جمعیت جامعه هدف از سایر صندوق‌ها تامین منابع می شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اضافه کرد: مشکلاتی که در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس بود، ناشی از بسیاری از ناترازی‌ها است، یکی از ناترازی‌ها نسبت پشتیبانی و نسبت تعداد بیمه‌پردازان و مستمری‌بگیران در صندوق‌های مختلف کشوری، لشگری و تامین اجتماعی، سیل شدید موضوعی را طی می‌کند تا جایی که تا سال 1360 تقریبا نسبت پشتیبانی 12 به یک بوده است اما هم اکنون گزارش‌ها حاکی از این است که در سال 1400 نسبت پشتیبانی صندوق‌های تامین اجتماعی به 3.2 نفر کاهش پیدا کرده است و صندوق کشوری وضعیت بسیار نامناسب تر از این دارد.

وی افزود: مباحثی که سبب شده به ناترازی برسیم بحث کاهش سن بازنشستگی و خوشبختانه افزایش امید به زندگی است. در سال 1330 سن بازنشستگی 56 سال بوده و هم اکنون به 51 سال رسیده و نرخ سن امید به زندگی 47 سال بوده و هم اکنون 76 سال است. همچنین نسبت پشتیبانی ما به لحاظ کاهش نرخ باروری هم به شدت رو به کاهش است به نحوی که 6.91 در سال 1338 به 1.62 رسیده است.

مرتضوی افزود: مشکل دیگر شکاف منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی است. وضعیت بسیار نامناسبی در این حوزه وجود دارد تا جایی که منابع ما در سال 94، 56 همت بوده و مصارف 73 همت و 131 درصد مصارف نسبت به منابع افزایش داشته است همچنین در سال 1400، تقریبا 253 همت جمع منابع نقدی ما بوده و 375 همت مصارف و 148 درصد ضریب عملکرد ماست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 20 دی ماه) مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل دیگری که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد در افق 1405 متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست فرمان پیش برویم 759 همت در افق 1405 کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

به گزارش خانه ملت، وی ادامه داد: چرا به این وضعیت رسیده‌ایم؟ برخی از قوانین سبب شده منابع مان نسبت به مصارف‌مان پاسخگو نباشد و دخل و خرجمان با یکدیگر سازگاری نداشته باشد. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که تقریبا 78 همت بار مالی دارد و دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق کشوری و تامین اجتماعی بار مالی نزدیک به 86 همت داشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *