راه اندازی۳۷ هیئت صلح و صدور ابلاغ برای ۲۵۹ صلح یار در استان کرمان

9:30 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۸۹۷۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تاکنون ۳۷ هیئت صلح در استان کرمان تشکیل و برای ۲۵۹ صلح یار ابلاغ صادر شده که به این کار مهم می پردازند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در آیین افتتاح دفتر هیئت صلح رسانه استان کرمان با اشاره به این مطلب که یکی از مصادیق کار خیرو خداپسندانه، ترویج فرهنگ صلح و سازش از طریق راه اندازی هیئت صلح در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: رسانه ها و مطبوعات و نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاثیر به سزایی در زندگی و کار مردم دارند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ صلح و سازش یک فرهنگ دینی و یک توصیه بزرگ اسلامی است که در قرآن، گفتار ائمه و در رفتار ائمه اطهار(ع) و پیامبران از جایگاه رفیعی برخوردار بوده است.

رئیس دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که توصیه اول اسلام برای رفع اختلافات، توصیه بر صلح و سازش است، تصریح کرد: زندگی انسان و اقتضای طبیعت انسان به گونه ای است که برخی اوقات منجر به نزاع و اختلاف می شود و آیا باید در برابر آن بی تفاوت باشیم یا اینکه باید اقدامی انجام شود؟

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی گفت: توصیه خداوند این است که افراد به نحوی زندگی کنند که اختلاف و نزاعی ایجاد نشود زیرا نزاع و اختلاف در پی تعدی به حقوق دیگران ایجاد می شود و در این مسیر، در حکومت اسلامی مردم باید به نحوی زندگی کنند که اختلافی ایجاد نشود و در صورت ایجاد اختلاف نیز، بزرگان و ریش سفیدان وظیفه تلاش برای پیگیری و رفع اختلافات ا برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم‌به موضوع صلح و سازش تاکید شده و در رفتار و سیره عملی ائمه توجه به صلح و سازش کاملا مشهود است، تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) مرجعی برای ایجاد صلح و سازش در جامعه بوده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: رفع اختلاف با صلح نسبت به رفع اختلاف با حکم قضایی ماندگاری و تاثیر بیشتری دارد و منجر به رفع ریشه ای اختلافات موجود می شود و این در حالی است که با حکم دادگاه و قاضی، یک نفر حاکم و یک نفر محکوم می شود و با این روند هیچ زمانی اختلاف به صورت ریشه ای حل نمی شود‌.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی تلاش های فراوانی برای نهادینه سازی و توسعه فرهنگ صلح و سازش انجام شده که یکی از این تلاش ها ، تاسیس شوراهای حل اختلاف بوده است و سالهاست که میلیون ها نزاع و اختلاف با تلاش اعضای این شوراها با صلح و سازش مختومه می شود.

وی با تاکید بر این مطلب که امروز در اسناد بالادستی و سیاست ها ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، توسعه صلح و سازش به صورت ویژه دیده است، تصریح کرد: تشکیل هیات های صلح نیز در کنار شوراهای حل اختلاف به منظور توسعه صلح و سازش انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: هیات های صلح با استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و افراد ذی نفوذی شکل گرفته که ممکن است شرایط حضور در شوراهای حل اختلاف را ندارند اما در حوزه صلح و سازش می توانند بسیار اثرگذار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی یادآور شد: در اکثر مساجد، تکایا، مراکز فرهنگی و دانشگاهی و … مرکز صلح یاری در حال ایجاد است تا مردم و صنوف از برکات آن بهره مند شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اهمیت صلح و سازش در جامعه گفت: تاکنون ۳۷ هیئت صلح در استان کرمان تشکیل و برای ۲۵۹ صلح یار ابلاغ صادر شده که به این کار مهم می پردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با اشاره به این‌مطلب که اهمیت حوزه رسانه بر کسی پوشیده نیست، تاکید کرد: فرهنگ مدارا، عفو و گذشت از اصول زندگی به سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که باید از سوی رسانه ها بیشتر ترویج شود.

محسن روحی خاطرنشان کرد: با طرح مسائلی از جمله جهاد تبیین، سبک زندگی ایرانی - اسلامی و … از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید معیارهای مورد نیاز برای تحقق این فرمایشات شناسایی و معرفی شود.

وی با اشاره به این مطلب که ۳۶۷ رسانه در استان کرمان فعالیت دارند، تصریح کرد: اگر رسانه وظیفه خود را بدانند و به موضوع صلح و سازش توجه کنند، از حجم ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی می کاهد و با تاکید بر این اصل درخانواده ها، از تشکیل هیات های صلح صنفی نیز جلوگیری می شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *