آنچه در جلسه علنی مجلس گذشت/ نمایندگان از توضیحات وزیر علوم قانع شدند

8:37 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۸۹۴۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مردم در خانه ملت از توضیحات زلفی گل در پاسخ به سوالات نماینده مردم تبریز در مجلس قانع شدند.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 20 دی‌ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی، راس ساعت 8 و 25 دقیقه و با حضور  231 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

سوال آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط

گزارش نهایی کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی در مورد تخلفات و ترک فعل های حوزه توسعه روستایی

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم 

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد 

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه اصلاح تبصره 8 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی( کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها.

مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد

محمدعلی زلفی‌گل در ادامه جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی ما سخت اعتقاد داریم که املای ننوشته غلط ندارد، ده‌ها و صدها تصمیم گرفته می‌شود و بدیهی است که بعضی از آنها کارایی و اثربخشی نداشته باشند. تلاش کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مدنظر قرار دهیم چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن علم و پژوهش است.

وی تصریح کرد: بعد از دو سال و نیم آموزش مجازی و تعطیل بودن دانشگاه‌ها به صورت حضوری، بازگشایی دانشگاه‌ها با مشکلاتی روبرو بود، بعضی از خوابگاه‌ها تعطیل شده بود و بودجه دانشگاه‌ها به دلیل نبودن بودجه فضا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت؛ این جسارت را دولت مردمی به خرج داد و بازگشایی دانشگاه‌ها را به لطف خداوند آغاز کردیم.

رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به سوالش از وزیر علوم و تحقیقات در خصوص اصلاح فرآیند تجدیدنظر بر اجرای شیوه های کنونی و عدم حمایت از آموزش های علمی و کاربردی، گفت: رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است در حالی که کشورهای دیگر تجارب موفقی دارند که با فرهنگ سازی رشته های فرعی را در کنار رشته های اصلی آموزش می دهند و افراد شاغل در رشته های فنی دانش خود را براساس علاقه شخصی در رشته های شخصی پی جویی کردند.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: آموزش علمی و تکمیلی مورد رضایت وزارت علوم انطباقی با نیاز کشور و شرایط اقتصادی ندارد از سوی دیگر محدودیت هایی برای مراکز آموزشی فنی و مهارت آموزی و آموزش علمی و کاربردی ایجاد می کند که لازم است تقویت، رعایت استاندارد و رسمیت دادن به آموزش کاربردی لحاظ شود که متاسفانه چنین نیست.

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر علوم قانع شدند

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی سوال محمدحسین فرهنگی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات درخصوص علت عدم توجه به توسعه و حمایت از آموزش های کاربردی- مهارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشته های مورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها و همچنین برنامه های وزارتخانه مذکور برای اصلاح فرآیند تجدیدنظر در اجرای شیوه ها و روش های کنونی با 156 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع شدند.

عدم موفقیت در ایجاد اشتغال خالص عامل اصلی وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی است

حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه 20 دی ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط (با محوریت احکام قانونی ، بودجه ای و جهت گیری بودجه ۱۴۰۲) را قرائت کرد.

کسری منابع صندوق تأمین اجتماعی و صندوق کشوری در افق ۱۴۰۵، ۷۵۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه نشست علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط، گفت: امیدوارم همه مسلمانان جهان به ویژه کشورهای اروپایی پاسخی در خور توجه به اهانت اتاق فکر رسانه ای کشور فرانسه در اهانت به مرجعیت بزرگ جهان تشیع بدهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: عزم دولت برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی با همراهی مجلس شورای اسلامی جدی است از این رو بسیار خرسندم که گزارش اینجانب با گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در یک سو بوده و فهم مشترکی از مشکلات داریم.

وی افزود: کار ما در ساماندهی صندوق ها با توجه به سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تامین اجتماعی است و اساس بر استقرار نظام تامین اجتماعی جامع و یکپارچه و چند لایه است. بست و تامین اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، یکسان سازی قواعد و مقررات بیمه ای در دستورکار ما قرار گرفته است.

مهلت یک ماهه وزارت جهاد برای ارائه برنامه توسعه‌ای به مجلس

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه 20 دی ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص تخلفات و ترک فعل های حوزه روستایی را در راستای اجرای ماده 101 آیین نامه داخلی مجلس به شرح زیر قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص تخلفات و ترک فعل های حوزه روستایی، گفت: زیرساخت‌های توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به دلیل کاهش روز افزون جمعیت روستایی و عشایری در خطر است.

در بخشی از این گزارش آمده است، وزارت جهاد کشاورزی بدون فوت وقت، اقدامات مؤثری را برای واگذاری وظایف تصدی‌گرانه و توانمندسازی تشکلها برای بهبود بهره‌مندی روستائیان و عشایر از فرصتهای شغلی و نیز خدمات عمومی انجام دهد و گزارش آن را به کمیسیون‌ کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ارسال نماید تا هرچه زودتر ریل‌گذاری غلط متوقف شده و روستاها و مناطق عشایری سامان پیدا کنند.

ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه تمامی اعتبارات مربوط به امور روستایی و عشایری را تحت فصلی با عنوان «فصل عمران و توسعه روستایی و عشایری» در لوایح بودجه سنواتی به‌ویژه لایحه بودجه سال 1402، تنظیم و ارائه کند.

گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص تفحص از منطقه آزاد قشم

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم در راستای اجرای ماده 234 مکرر آیین نامه داخلی مجلس، با 158 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن با ارسال این گزارش به قوه قضائیه برای بررسی تخلفات موافقت کردند.

دولت در زمینه تخصیص اعتبارات ملی و استانی اطلاع‌رسانی دقیقی داشته باشد

علی نیکزاد در ادامه نشست علنی امروز با اشاره به اظهارات مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه بدون هیچگونه کسری بودجه ای، 100 درصد منابع محقق شده است، خطاب به رئیس  و کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: مستحضر باشند که اگر چنین اتفاقی افتاده در واقع باید 9 دوازدهم منابع و مصارف محقق می شد، به طوری که باید 9 دوازدهم مصارف جاری و عمرانی پرداخت می شد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: خواهش من از آقای حاجی بابایی این است که این موضوع پیگیری شود، چرا که تاکنون اعتبارات عمرانی استانی 12 درصد و اعتبارات ملی 6 درصد تخصیص یافته است، لذا خواهش من این است آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور این موضوع را پیگیری و دولت در زمینه تخصیص اعتبارات ملی و استانی اطلاع رسانی دقیقی داشته باشد.

سامانه شفافیت آرای نمایندگان آماده راه‌اندازی است

علی نیکزاد ثمرین در جلسه علنی گفت: سامانه شفافیت آرای نمایندگان آماده راه‌اندازی است، چنانچه همکاران مایل باشند در این مرحله مشارکت کنند می‌توانند نامه ثبت شده در سامانه به تاریخ 4/10/1401 به شماره سریال 2876446 را امضا کنند.

نشست بعدی روز (چهارشنبه، 21 دی ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *