قالیباف: نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه ثابت کرد که دخالت قدرت‌های خارجی در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد

0:00 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۸۷۹۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه مجمع عمومی مجالس آسیایی گفت: نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه و همچنین اتفاقات اخیر در برخی کشورهای همسایه ثابت کرد که دخالت قدرت‌های خارجی در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

خبرگزاری میزان_ رئیس مجلس ترکیه امروز (دوشنبه، 19 دی ماه) در حاشیه مجمع عمومی مجالس آسیایی با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه داشت.

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مهمان‌نوازی پارلمان ترکیه و برگزاری موفق این اجلاس گفت: خوشحالیم که این حساسیت در بین رهبران کشورهای آسیایی برای همکاری در عرصه‌های مختلف از جمله محیط زیست ایجاد شده است.

قالیباف تأکید کرد: روابط ایران و ترکیه افزایش پیدا کرده است اما نباید به این سطح بسنده کنیم و این روابط را در این اندازه  نگه داریم و بیش از هر زمان دیگری می‌توانیم روابط بین دو کشور را در ابعاد مختلف افزایش دهیم و ایران علاقه مند است روابط را در ابعاد مختلف با کشور ترکیه افزایش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه و همچنین اتفاقات اخیر در برخی کشورهای همسایه ثابت کرد که دخالت قدرت‌های خارجی در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

همچنین در این دیدار مصطفی شنتوپ با تأکید بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیار بین ایران و ترکیه تأکید کرد: در جهانی که امنیت تهدید می‌شود و چالش‌هایی در منطقه شکل می‌گیرد، اهمیت روابط دوجانبه و سه‌جانبه مهم جلوه می‌کند.

رئیس پارلمان ترکیه ادامه داد: روابط ایران و ترکیه در سطح ملی و مجالس تقویت شده است و از این رابطه استقبال می‌کنیم. سال گذشته تهران میزبان هفتمین نشست ایران و ترکیه بود که منجر به افزایش همکاری گردشگری، کشاورزی، تجارت و اقتصاد شد.

وی با بیان اینکه پارلمان‌ها در افزایش آگاهی ملت‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند، از گروه دوستی پارلمانی ایران برای حضور مجدد در ترکیه دعوت کرد و گفت: این رفت و آمدها نباید به گروه‌های دوستی پارلمانی محدود شود بلکه باید کمیته‌های تخصصی و سایر نمایندگان نیز رفت و آمد داشته باشند.

شنتوپ با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه ترکیه، آذربایجان و ایران بیان کرد: این نشست سه‌جانبه برای اولین بار در ترکیه برگزار شد که بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: شما از مواضع ما در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا خبر دارید، ما و رئیس جمهور همیشه مواضع خود را بیان کرده‌ایم و خواهان آن هستیم که مذاکرات برجام ادامه پیدا کند و تحریم‌ها لغو شود.

رئیس پارلمان ترکیه با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی به روند رشد اقتصادی کمک می‌کند، گفت: امیدواریم حجم تجارت دوجانبه تهران – آنکارا که به دلیل کرونا و تحریم‌ها کاهش پیدا کرده بود، افزایش یابد. در سال 2022 شاهد افزایش حجم تجارت بین دو کشور بودیم که می‌تواند امیدوار کننده باشد. ترکیه سومین شریک تجاری ایران است که لازم است با توجه به اشتراکات بسیار، حجم تجارت افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *