شورش هواداران بولسونارو در برزیل/ اعلام وضعیت اضطراری و بازداشت ده‎ها نفر

8:31 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۶۹۱۴
رئیس جمهور برزیل می‎گوید که حامیان بولسونارو را در پی حمله به کنگره مجازات خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل، می‎گوید که حامیان «ژائیر بولسونارو»، رئیس جمهور سابق این کشور را در پی حمله به کنگره مجازات خواهد کرد.

به گزارش «گاردین»، حامیان رئیس جمهور پیشین راست‌گرای افراطی برزیل به دادگاه عالی و کنگره این کشور یورش برده و کاخ ریاست جمهوری را محاصره کردند.

پلیس برزیل پس از ساعت‌ها درگیری، کنترل ساختمان‌های دولتی در برازیلیا، پایتخت این کشور را به دست گرفت.

«لولا داسیلوا» در پی بازگشت به این شهر، از ساختمان دیوان عالی برزیل بازدید کرد.

«فلاویو دینو»، وزیر دادگستری برزیل، گفت که حدود 200 نفر تاکنون بازداشت شده‌اند.

«ایبانیس روچا»، فرماندار برازیلیا به مدت 90 روز از سوی دادگاه عالی از سمت خود برکنار شد؛ دادستان برزیل، او را متهم کرد که نتوانسته از شورش جلوگیری کند و در برابر حمله سکوت کرده است.

به گزارش «الجزیره»، وزیر کشور برزیل، گفت که افرادی را که در هجوم به مقر مقامات سه‌گانه شرکت کردند به تلاش برای کودتا متهم خواهد کرد.

«بولسونارو» نیز در واکنش به این حوادث، گفته است که یورش به ساختمان‌های عمومی تخلف است.

صحنه‌های دراماتیک، که طی آن هزاران معترض با پیراهن‌ها و پرچم‌های زرد فوتبال برزیل، با پلیس درگیر شدند و ساختمان‌های دولتی را غارت کردند، تنها یک هفته پس از تحلیف «لولا داسیلوا» روی داد.

در پی این شورش، رئیس جمهور کهنه کار جناح چپ برزیل مجبور شد قبل از اعزام گارد ملی به پایتخت برای برقراری نظم، اختیارات اضطراری را اعلام کند.

«لولا داسیلوا» همچنین دستور داد تا مرکز پایتخت برزیل، از جمله خیابان اصلی که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارد، به مدت 24 ساعت بسته شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *