آغاز نیم فصل پر التهاب در بالای جدول؛ تکاپوی 4 مربی برای کسب عنوان قهرمانی

0:15 - 25 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۵۶۲۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پس از پایان نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران فصل نقل و انتقالات با فراز و نشیب‌های فروان برای تیم‌ها شروع شد.

خبرگزاری میزان - نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران در حالی پس طی 15 هفته جمعه (16 دی‌ماه) با برگزاری دیدار استقلال و تراکتور به پایان رسید که در پایان تیم فوتبال پرسپولیس با کسب 32 امتیاز از 15 دیدار در رده نخست ایستاد و عنوان قهرمانی نیم فصل را به دست آورد. نیم فصل نخست به طور کامل تمام نشده و فردا (دوشنبه، 26 دی‌ماه) گل‌گهرسیرجان و آلومینیوم باید دیدار معوقه هفته سیزدهم را برگزار کنند.

نتیجه این دیدار اگرچه روی صدر جدول تاثیر نمی‌گذارد، اما برد گل گهر می‌تواند رتبه این تیم در رده سوم را تغییر دهد و در سوی دیگر پیروزی آلومینیوم نیز می‌تواند آن‌ها را از رده نهم تا هفتم جدول بالا بیاورد و جای فولاد را بگیرند. 3 تیم سپاهان، گل گهر و استقلال با کسب 27 امتیاز به ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم ایستاده‌اند.

جدول لیگ برتر تا پایان بازی‌های هفته پانزدهم (نیم فصل) به شرح زیر است:

*در ادامه اظهارات پیشکسوتان پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور را در خصوص نیم فصل اول لیگ برتر و عملکرد تیم‌ها می‌خوانید:

*پرسپولیس

علیرضا محمد پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، در خصوص شرایط رو به رشد پرسپولیس در لیگ برتر اظهار داشت: مسابقات لیگ برتر دیگر تعطیلی بلند مدتی ندارد و قطعاً پرسپولیس همین روند پیشرفت را ادامه خواهد داد. متوقف کردن و امتیاز گرفتن از تیمی که ترکیب خودش را پیدا کرده است، بسیار سخت خواهد بود. وقفه‌های طولانی روی همه تیم‌ها اثرات منفی خواهد گذاشت و بازیکنان از آمادگی مناسب به دور خواهند ماند.

وی درباره جذب مهاجم برای سرخ پوشان تصریح کرد: با رفتن لوکادیا جای یک مهاجم در پرسپولیس خالی است. مهدی عبدی و حامد پاکدل فورواردهای بسیار خوبی در فوتبال ایران هستند، اما هنوز شرایط نرمال سابق خود را هنوز به دست نیاورده‌اند. باید پرسپولیس در نیم فصل یک مهاجم خوب جذب کند تا در بازی‌های نیم فصل دوم در گلزنی با مشکل مواجه نشود.

قاسم دهنوی پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، در خصوص قهرمانی سرخ پوشان در نیم فصل نخست لیگ برتر و شرایط این تیم در ادامه مسابقات اظهار داشت: شاگردان گل محمدی نشان دادند که تیم بزرگی هستند و همچنان مدعی اصلی قهرمانی لیگ بیست و دوم هستند. آن‌ها به خوبی توانستند جواب انتقادات را بدهند و حالا با اقتدار صدرنشین لیگ برتر در پایان نیم فصل نخست شدند. بعد از رقابت‌های جام جهانی تیم‌ها با افت جزئی مواجه شدند که شاگردان گل محمدی توانستند خیلی زود به شرایط ایده‌آل بازگردند.

وی افزود: پرسپولیس در خط دفاعی کمی متزلزل نشان داده و بیشتر بار روی گردن بیرانوند است. از سروش رفیعی باید بیشتر استفاده کنند؛ زیرا او در بازیسازی فوق العاده است. بازگشت دیاباته می‌تواند خیال ما را راحت کند، اما در بازی مقابل نساجی دیدیم که خط حمله پرسپولیس زهردار نشان داد و محمد عمری توانست به عنوان یک جوان جواب اعتماد یحیی را بدهد. امیدوارم باشگاه اگر می‌خواهد مهاجم جذب کند؛ نگاهی به بازیکنان علی‌الخصوص جوانان ایرانی بیندازند تا دیگر همانند جریان لوکادیا به مشکل نخوریم.

*استقلال

فرشاد فلاحت‌زاده پیشکسوت تیم فوتبال استقلال، در خصوص اینکه تعطیلات در مسابقات لیگ برتر به تیم‌های موفق ضربه وارد می‌کند، عنوان کرد: استقلال مقابل تراکتور بعد از ۱۴ هفته دومین شکست این فصل لیگ برتر را متحمل شد که در هفته اول هم با نتیجه ۲ بر صفر به سپاهان باخته بود. استقلال اصلاً در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشد، مثل اینکه برخی از بازیکنان پیراهن استقلال برای‌شان گشاد است.

وی افزود: استقلال قبل از جام جهانی از نظر انسجام تیمی و هماهنگی در شرایط خوبی به سر می‌برد و بازیکنانش هم در وضعیت ایده‌آلی بودند، اما بعد از جام جهانی ۴ بازی انجام داده است که فقط توانسته صنعت نفت را شکست بدهد. به طور حتم وقفه بلندمدت در مسابقات روی روند رو به رشد استقلال تاثیر منفی گذاشته است و آنچنان عملکرد خوبی نداشتند. باید هر چه زودتر چاره‌ای اندیشه شود تا استقلال وارد بحران نشود.

محسن یوسفی، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال قطعا تفکرات سرمربی هم تاثیرگذار است. اگر بازیکن خلاق نداریم می‌توانیم از راه‌های دیگر به گل برسیم. استقلال از عقب و از هافبک‌های دفاعی صلابت لازم را ندارد. بازیکنان شادابی لازم را ندارند و حملاتی که تیم باید از کناره‌ها یا میانه زمین انجام بدهد را نمی‌بینیم. ساپینتو مربی خوبی است اما برخی رفتارهایش روی تیم تاثیر می‌گذارد. فقط نباید از بازیکنان ایراد گرفت. قطعا مربی هم اشتباهاتی دارد که باید اول از خودش شروع کند و بعد به ایرادات تیم بپردازد.

کارشناس فوتبال تصریح کرد: استقلال بازیکن کم ندارد، اما بازیکنانش در یک تراز هستند. در خط حمله همه بازیکنان در یک سطح قرار دارند. در صورتیکه یک نفر باید با بقیه فرق داشته باشد. مثلا اگر آرمان رمضانی بازیکنی سرزن است، یک بازیکن تکنیکی هم باید وجود داشته باشد. قائدی هست اما او نیز عملکرد همیشگی اش را ندارد. بازیکنان استقلال یک شکل هستند و تنوعی دیده نمی‌شود.

*تراکتور

کاظم محمودی پیشکسوت تیم فوتبال تراکتور در خصوص شرایط سرخ پوشان تبریزی اظهار داشت: اردوی پیش از آغاز فصل هم در ترکیه به بهترین شکل برگزار شد و تیم بسیار قدرتمندی راهی مسابقات لیگ برتر شد. تراکتور امتیازات خوبی گرفت و پرسپولیس را در تهران با یک گل شکست دا و با اینکه شرایط بسیار خوبی داشت، اما عملکرد سینوسی بردیف باعث شد وی در اقدامی غیرحرفه‌ای قبل از جام جهانی ایران را ترک کند.

کارشناس فوتبال در مورد حضور خمز در پست سرمربی‌گری تراکتور عنوان کرد: بعد از اینکه تغییر و تحول در تیم ایجاد شد، پاکو خمز نتایج خوبی گرفته است. مشخص است که این مربی کارهای خوبی را برای تراکتور انجام خواهد داد، چون تیم در حال رشد و پیشرفت است. در آخرین دیدار نیز تراکتور استقلال را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد که نتیجه فوق‌العاده‌ای بود.

پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا تراکتور در سال‌های اخیر مسابقات لیگ برتر شخصیت قهرمانی داشته است، تاکید کرد: تراکتور در چند دوره لیگ برتر مستحق قهرمانی بوده است و حداقل باید یک یا دو بار قهرمانی مسابقات می‌شد، اما در برخی اوقات مشکلات گریبان این تیم را گرفته است. باتوجه به استادیوم مجهز، کمپ تمرینی بسیار پیشرفته و عالی، هتل، سالن‌های بدنسازی و فیزیوتراپی که باشگاه تراکتور در اختیار دارد، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک بهترین جایگاه را در فوتبال ایران به دست بیاورد. امیدوارم سال‌های آینده با برنامه‌ریزی مدون و بهتر تراکتور بتواند قهرمانی در لیگ برتر را هم به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

سپاهان

فرشید طالبی پیشکسوت تیم فوتبال سپاهان در خصوص شرایط این تیم در نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر اظهار داشت: سپاهان به عنوان یک تیم قهرمان وارد مسابقات شده است و باید به مورایس زمان بدهند، زیرا آینده زردپوشان با او روشن خواهد بود. ساکت مدیرعامل سپاهان در فصل نقل و انتقالات واقعا خوب عمل کرد و بازیکنان خوبی جذب کرد. تیم‌‎های استقلال، گل‌گهر و تراکتور تعقیب کنندگان سپاهان هستند و اگر به کادرفنی فرصت دهیم و آن‌ها را وارد فشار نکنیم قطعا نتایج دلخواه را خواهند گرفت.

وی افزود: شهریار مغانلو یک مهاجم شش دانگ و فوق‌العاده نشان داده و در بازی مقابل سایپا نمایش خیره کننده‌ای داشت، اما باید در کنار او یک مکمل وجود داشته باشد. ما از دور تیم را نگاه می‌کنیم و قطعا کادرفنی سپاهان به این موضوع بیشتر از ما تسلط دارند و می‌دانند چه نقاطی به بازیکن نیاز دارند. مطمئنا این سپاهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از نظر من مدعی اصلی تصاحب جام است.

فصل نقل و انتقالات زمستانی برای تیم‌های بالای جدول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تیم‌هایی چون استقلال و پرسپولیس در نقاط مختلف زمین با کم و کاستی‌هایی مواجه هستند و حالا که در بالای جدول قرار دارند تلاش می‌کنند تا پیروز نقل و انتقالات باشند. شایعات زیادی پیرامون نقل و انتقالات 2 تیم پایتخت به گوش می‌رسد، اما تجربه نشان داده تیمی که هزینه بیشتری می‌کند می‌تواند برنده نقل و انتقالات باشد البته به شرطی که با بررسی دقیق گزینه‌های موجود مورد بررسی قرار گیرند.

با این حال نباید منتظر اخبار داغی در مورد نقل و انتقالات زمستانی فوتبال بود زیرا در بین 16 باشگاه لیگ برتری فقط دو باشگاه نساجی مازندران و ملوان بندرانزلی پنجره نقل و انتقالاتی شان باز است و هیچ بدهی و مشکلی برای جذب بازیکن جدید ندارند.

پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال که از طریق فیفا بسته شده و بخاطر شکایت استراماچونی این باشگاه درگیر شکایت مربی ایتالیایی است و آبی‌های پایتخت به هیچ عنوان نمی‌توانند هیچ بازیکنی را جذب کنند.

پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور تبریز هم از طریق فیفا بسته بود که طبق اعلام نصیرزاده مدیرعامل جدید باشگاه، مطالبات بازیکن خارجی پرداخت شده و این باشگاه برای جذب بازیکن جدید منتظر آمدن نامه تاییدیه فیفاست تا بتواند با جذب بازیکن جدید خود را تقویت کند.

پرسپولیس هم به دلیل بدهی‌های داخلی فعلا حق جذب بازیکن ندارد. البته طبق سنوات گذشته نمی‌توان خیلی به بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی داخلی توجه کرد زیرا همواره باشگاه‌های لیگ برتری ما که فقط بدهی داخلی داشته‌اند توانسته‌اند هر یک به شیوه‌ای این مسدود بودن پنجره را دور بزنند و بازیکن جدید جذب کنند.

*تاکنون شایعات زیادی در خصوص جذب بازیکنان جدید مطرح شده است که برخی تا حدودی رنگ واقعیت دارند که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت:

چالش اصلی استقلال در فصل نقل و انتقالات باز کردن پنجره زمستانی است. این باشگاه حدود ۲ میلیون دلار (حدود ۸۰ میلیارد تومان) باید صرف پرداخت بدهی‌های خارجی مانند پرونده استراماچونی، پادوانی، میلیچ و گابریل پین کند. در این بین نکته قابل توجه پرداخت مطالبات استراماچونی است که به دلیل تاخیر در پرداخت، مقدار آن هر روز افزایش پیدا می‌کند.

ریکاردو ساپینتو از عملکرد مهاجمان تیمش در دور رفت بازی‌ها راضی به نظر نمی‌رسد و به طور حتم یکی از خریدهایش در خط حمله خواهد بود. کاوه رضایی که پیش از آغاز فصل به دلیل پر بودن لیست استقلال نتوانست به این تیم بپیوندد؛ قرار شده تا در پایان نیم فصل اول به خط حمله آبی پوشان اضافه شود و به نظر می‌رسد یکی از خریدهای آبی‌پوشان در فاز تهاجمی همین بازیکن باشد؛ البته این موضوع منوط به موافقت مسئولان تراکتور نیز هست.

ریکاردو آلوز هافبک بازیساز پرتغالی تیم تراکتور که در جدول پاسورهای لیگ برتر در نیم‌فصل اول با هشت پاس گل در صدر بهترین گل‌سازان لیگ برتری قرار گرفته، با توجه به ملیت پرتغالی‌اش یکی از گزینه‌های موردنظر باشگاه استقلال بوده است. ضمن اینکه از نزدیکان به تیم تراکتور خبر می‌رسد خمز سرمربی اسپانیایی تازه‌وارد تراکتور نیز اعتقاد ویژه‌ای به این بازیکن داشته و به هیچ وجه حاضر به از دست دادن او نیست و آبی پوشان برای جذب آلوز راه سختی دارند.

روزبه چشمی هافبک دفاعی آبی‌ها که بعد از درخشش در جام جهانی هفته‌های موفقی را سپری کرد، توانست یک گل تاریخی را در جام جهانی قطر وارد دروازه ولز کند و پس از آن، در شهرآورد پایتخت نیز مقابل پرسپولیس موفق به گلزنی شد تا دو مورد از مهمترین گل‌های دوران ورزشی خود را ظرف یک ماه به ثمر رسانده باشد. طبق اخبار رسیده، پیشنهادی از لیگ امارات و حتی قطر به دست چشمی رسیده و ظاهرا این بازیکن علاقه مند است برای دومین بار حضور در لیگ‌های حوزه خلیج فارس و لژیونری را تجربه کند.

عبدالله حسینی مدافع تیم تراکتور از احتمال حضور خود در تیم استقلال در پنجره زمستانی خبر داد. این بازیکن در ابتدای فصل هم بازیکن استقلال بود اما با توجه به پر شدن لیست استقلال بالاجبار اردوی تیم را ترک کرد و به تیم تراکتور ملحق شد. او در پایان مصاف استقلال و تراکتور در مورد ملحق شدن به آبی پوشان گفت: صحبت‌هایی وجود دارد و باید ببینیم خدا چه می‌خواهد. امکان جدایی وجود دارد و درصد حضورم در استقلال بالاتر است.

وی افزود: باید صادقانه بگویم که این‌جا همه‌جوره راضی‌ام و شرایط خوب است و همه محبت دارند اما صحبت‌هایی هست و منتظرم ببینم استقلال و تراکتور می‌خواهند چکار کنند. گفته می‌شود استقلال در صورت جذب عبدالله حسینی سیاوش یزدانی را از لیست خارج خواهد کرد.

عزیزبک آمانوف که تمایل به بازی کردن دارد می خواهد از جمع استقلالی‌ها جدا شود که با توجه به عدم اعتقاد ساپینتو به این بازیکن به نظر می رسد باشگاه استقلال مانع جدایی بازیکن ازبک نشود.

با این حال قرارداد بالای هافبک ازبکستانی استقلال باعث شده او با مدیران باشگاه استقلال برای جدایی توافق نکند و همچنان در تمرینات آبی ها شرکت کند. با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا در نهایت این جدایی اتفاق خواهد اقتاد یا خیر.

در پست هافبک دفاعی استقلال مذاکراتی برای جذب غلامرضا ثابت ایمانی داشته‌ تا هافبک جوان پیکان در ادامه فصل آبی‌پوش شود که فعلا از نتیجه مذاکرات خبری در دست نیست. محمود قائدرحمتی گزینه بعدی آبی‌پوشان است. ساپینتو همچنین به دنبال جذب یک هافبک طراح است که گفته می‌شود یک هافبک برزیلی و یک بازیکن از پرتغال گزینه‌های وی هستند.

با توجه به ترافیک بالا در خط حمله استقلال گفته می‌شود سجاد شهباززاده مهاجم آبی‌پوشان پایتخت نیز در لیست مازاد ریکاردو ساپینتو قرار گرفته است و به مدیران استقلال اعلام کرده با بازگشت کاوه رضایی دیگر نیازی به حضور سجاد در تیمش ندارد. البته شهباززاده هم رضایت چندانی از حضورش در استقلال ندارد؛ البته قرارداد ۲۰ میلیاردی این بازیکن با استقلال کار را برای توافق با وی سخت کرده است.

از آرمان رمضانی و زبیر نیک نفس نیز به عنوان دیگر گزینه‌های ترک استقلال نام برده می‌شود.

بازار نقل و انتقالات سرخ پوشان نیز همانند استقلال ملتهب دنبال می‌شود و فعلا با پنجره بسته دست و پنجه نرم می‌کنند. یحیی گل‌محمدی هم در شرایطی مشابه سرمربی استقلال است و به نظر می‌رسد خط حمله پرسپولیس در بازار زمستانه تغییر و تحولات پرشماری داشته باشد. سرمربی سرخ‌پوشان پایتخت بعد از جذب عیسی آل‌کثیر، به‌دنبال جذب جانشینی خارجی برای یورگن لوکادیا است و در این شرایط گفته می‌شود شانس بازی مهدی عبدی و حامد پاکدل به حوالی صفر خواهد رسید و همین مسئله باعث شده تا عبدی و پاکدل به دنبال جدایی از جمع سرخ‌پوشان پایتخت باشند.

گفته می‌شود چندین گزینه خارجی که بیشتر برزیلی هستند به کادرفنی پرسپولیس پیشنهاد شده که به احتمال زیاد بازیکن تایید شده از سوی گل‌محمدی یک فوروارد باتجربه شاغل در سری‌آ برزیل خواهد بود.

مهدی عبدی مهاجم نیمکت‌نشین سرخپوشان تمایل به جدایی از این تیم دارد و می‌خواهد به تیمی برود که فرصت بازی پیدا کند. او در زمان حاضر چند پیشنهاد از تیم‌های لیگ برتری دارد که دو پیشنهاد قابل توجه مربوط به تیم‌های صنعتی است و به‌زودی وضعیتش مشخص خواهد شد. نساجی مازندران یکی از تیم‌هایی است که عبدی تمایل زیادی دارد که به آن بپیوندد، اما با توجه به جدایی لوکادیا به نظر نمی‌رسد گل‌محمدی به این انتقال پاسخ مثبت بدهد.

سیامک نعمتی هافبک سرخ‌ها در این فصل چندان در برنامه‌های تاکتیکی یحیی گل‌محمدی قرار نگرفته است. او که در این فصل بیشتر به عنوان بازیکن جانشین دانیال اسماعیلی‌فر نامش مطرح بوده حتی در زمان مصدومیت این بازیکن هم، هنانوف را جلوتر از خودش در ترکیب پرسپولیس دیده است. همه این اتفاقات باعث شده تا از او به عنوان یکی از بازیکنانی نام برده شود که خواهان جدایی از پرسپولیس است. گفته می‌شود گل گهر سیرجان یکی از تیم‌هایی است که به دنبال جذب این بازیکن پرسپولیس است اما سرخ‌ها هم که در پست دفاع راست تنها اسماعیلی‌فر را در اختیار دارند در پاسخ به این پیشنهاد خواستار جذب مهدی تیکدری شده‌اند.

یحیی گل محمدی با وجود جدایی لوکادیا و مصدویت شیخ دیاباته، سروش رفیعی را از ترکیب تیم بیرون کشیده است و از دو مهاجم غیر تخصصی در ترکیب بهره می برد و به خاطر بازی با دو هافبک میانی مجبور شده است، سروش رفیعی را از ترکیب بیرون بکشد. تدیبری که در هفته‌ای اخیر در پرسپولیس موثر بوده است تا جایی که این تیم دور رفت را با قهرمانی به پایان برد.

سروش رفیعی در پایان دیدار با نساجی خبر جدایی از جمع سرخ‌پوشان را رد کرد و به صراحت گفت در تیم پرسپولیس باقی می‌ماند و مشکلی با عدم حضور در ترکیب تیم ندارد و به تصمیم یحیی گل‌محمدی احترام می گذارد. از سویی سرمربی تیم پرسپولیس هم با وجود بازی ندادن به سروش در هفته‌های اخیر به ادامه حضور این بازیکن در اردوی تیم تاکید دارد.

از سوی دیگر احتمال جدایی احمد گوهری در نیم فصل وجود دارد و هنوز مشخص نیست در صورت جدایی گوهری گزینه یحیی چه کسی خواهد بود.

دیگر مدعی این فصل یعنی زردپوشان اصفهانی با آرامش بیشتری کار را دنبال خواهند کرد. تیم فوتبال سپاهان در بازار نقل و انتقالات سعی بر این دارد که شاکله تیم خود را حفظ کند و به هیچ عنوان اجازه خروج بازیکنانش را نخواهد داد. شهریار مغانلو مهاجم تیم فوتبال سپاهان طبق شایعات پیشنهاداتی را از تیم اتحاد کلبا دریافت کرده است. اینکه یکی از بهترین گلزنان لیگ اجازه خروج از تیمش را پیدا کند، آن هم در شرایطی که پای سپاهان وسط باشد، تقریبا غیرممکن است. البته از تیم فوتبال پرسپولبس نیز به عنوان یکی دیگر از این علاقمندان نام برده می‌شود.

البته که سپاهان در بازار نقل و انتقالات قدرتمند عمل می‌کند و همیشه یکی از بهترین خریداران در فوتبال ایران، به خصوص در دوران محمدرضا ساکت، این باشگاه بوده است. آنها اسب خود را برای قهرمانی زین کرده‌اند و بعید است اجازه بدهند شهریار، به‌خصوص در شرایطی که به دوران اوج خودش نزدیک شده، اصفهان را ترک کرده و به امارات برود.

خبرهایی در خصوص انتقال محمدرضا حسینی وینگر سپاهان به گل‌گهر مطرح شده است ، اما با این حال مانع بزرگ، خود سپاهان است؛ باشگاهی که در این‌ سال‌ها به سختی اجازه خروج به بازیکنی را که هنوز برای تیم کاراست، داده است.

با این تفاسیر چیزی که هدر می‌رود تنها زمان است و باشگاه‌ها فرصت دارند تا ششم بهمن‌ماه از بازیکنان جدید خود رونمایی کنند.

نیم فصل دوم قطعا از حساسیت بالایی برخوردار است و تیمی که نقاط ضعف خود را در این مدت بهتر پوشش دهد قطعا می‌تواند بین مدعیان پیروز باشد.

پرسپولیس اکنون شانس بالایی برای قهرمانی دارد، اما تیم‌هایی چون سپاهان و گل‌گهر نیز با سرعت زیاد به سوی صدر جدول حرکت می‌کنند و ساپینتویی که روی لبه‌ی تیغ قرار گرفته و با فشار فراوان بدون داشتن یک بازیساز درجه یک باید به مصاف مدعیان برود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *