برای شهدای محور مقاومت آثار فاخر ساخته شود

12:31 - 17 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۶۲۰
در دیدار هفته گذشته مقام معظم رهبری با‌ خانواده‌های شهدای ۱۳ دی ماه (حادثه تروریستی بغداد) حضرت آقا تاکید داشتند که باید آثار تاثیرگذار، حقیقی و مخاطب‌پسندی برای شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش و رشادت‌های این عزیزان در حوزه فرهنگ خصوصا سینما و سریال‌های تلویزیونی تولید و اکران شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با‌ خانواده‌های شهدای ۱۳ دی ماه (حادثه تروریستی بغداد) ضمن اشاره به جایگاه والای حاج قاسم سلیمانی به مقام بی‌نظیر شهید ابومهدی المهندس در محور مقاومت اشاره داشتند و این مجاهد را یکی از شهدای بزرگ و فراموش‌نشدنی محور مقاومت خطاب کردند. رهبری به تاکید و خطاب به مسئولان فرهنگی کشور فرمودند: «باید برای این شهدا آثار فرهنگی و هنری شایسته و در خور شأن این عزیزان تولید، پخش و اکران عمومی شود تا مردم هر چه بیشتر با رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های این دو سردار بزرگ اسلام و یارانشان آشنا شوند.»

طی سه سال گذشته فیلم‌ها، کلیپ‌ها، نماهنگ‌ها و کار‌های هنری و فرهنگی فراوانی برای ادای احترام به حاج قاسم ساخته شده است، اما نمی‌توان هیچ کدام از آن‌ها را یک کار هنری یا سینمایی شاخص، تاثیرگذار و یا مخاطب‌پسند دانست.

البته باید این نکته را ذکر کرد که آثار فاخر هنری و سینمایی ما در سال‌های بعد از انقلاب و درباره مفاخر انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و محور مقاومت بسیار کم و اندک بوده و حتی می‌توان گفت به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و این مشکل نپرداختن به قهرمان‌های این دوران مشکل امروز حوزه فرهنگ نیست.

مقام معظم رهبری از گذشته تاکنون هرساله در هر سخنرانی که فرصتی پیش می‌آید به حوزه فرهنگ اشاره داشته و دارند و بارها و بارها و در سخنرانی‌های متعدد از کم‌کاری در این حوزه گلایه داشتند. یک بار با جمله «آتش به اختیار» دلسوزان عرصه فرهنگ را به میدان فرا می‌خوانند و یک بار با «جهاد تبیین» درصدد توانمند کردن عرصه رسانه داخلی در برابر دشمنان هستند.

ایشان چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری‌شان به هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه فرهنگ نگاه ویژه نداشته‌اند، اما مسئولان فرهنگی در طول همه این سال‌ها در این عرصه کم‌کار و کم‌توان بوده‌اند. متاسفانه فرهنگ، هنر و این اواخر رسانه همیشه دستمایه کارهای پیش پا افتاده بوده و همیشه دیدگاه رهبری در این سال‌ها توسط مسئولان فرهنگی نادیده گرفته شده است.

اگر بخواهیم به نکات ذکر شده توسط رهبر انقلاب و انجام نشده توسط مسئولان فرهنگی اشاره کنیم، نکته بسیار است و قطعا در یک یادداشت نمی‌گنجد، اما در سخنان اخیر رهبری در دیدار با شهدای حادثه تروریستی بغداد نکته قابل توجه نگاه ویژه و خاص و محبت ایشان به ابومهدی المهندس بود. رهبری بارها در سخنرانی‌هایشان به این شهید اشاره داشته و به وضوح می‌توان دید که چه عنایت ویژه‌ای به این شهید دارند.

رهبری ابومهدی المهندس را همچون شهید سلیمانی جزوه نامداران عرصه مقاومت می‌دانند. البته ایشان درباره شهید عماد مغنیه هم این نظرات را داشتند و انتظار می‌رفت که طی این سال‌ها درباره این شهید آثاری ساخته شود، اما از آنجا که مسئولان فرهنگ خصوصا سینما گوش شنوایی ندارد و بیشتر به دادن شعار تکیه می‌کنند، اثری درباره شهید عماد مغنیه تاکنون در سینمای ایران ساخته نشده است. باید دید مسئولان فرهنگی چه زمانی این نگاه مقام معظم رهبری را درک می‌کنند و بالاخره درباره این شهید مقاومت فیلم یا سریال تولید می‌کنند.

بارها گفته شده و می‌دانیم که همراهی ابومهدی المهندس با شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و شهادت این دو سردار اسلام در کنار یکدیگر پیونددهنده خون همه عاشقان مقاومت در منطقه بوده است.

مقاومت یک واژه منطقه‌ای است و باعث همبستگی کشورهای آزاد منطقه می‌شود، اما تاکنون چقدر در رسانه و حوزه فرهنگ به این نکته و فرمایشات رهبری توجه شده است.

کاش مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای لااقل به صحبت‌های رهبری کمی گوش فرا می‌دادند و باعث تقابل فرهنگی با غرب می‌شدند. تقابلی درست و اصولی که بتواند فرهنگ‌سازی کند، نه اینکه باز هم برای محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران هزینه داشته باشد. مسئولان فرهنگی باید به این درک برسند که رهنمودهای رهبری راهگشاست، اگر گوش فرا دهند.

این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که طی یک ماه اخیر حضرت آقا دو بار درباره فرهنگ و رسانه و کم‌کاری‌های صورت گرفته در این حوزه سخنانی ایراد کردند، ایشان چراغ راه را به مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی نشان دادند، حال باز هم می‌نشینیم تا ببینیم که در چهارمین سالگرد حاج قاسم و ابومهدی المهندس و یارانش چه کاری انجام خواهد شد و چه اثر هنری به تولید خواهد رسید!

حضرت آقا به مسئولان دستور می‌دهند و ما می‌توانیم به عنوان رسانه مطالبه کنیم، اما کار اصلی را مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای باید انجام دهند که امیدوارم سال دیگر با دست پر در سالگرد این عزیزان حضور داشته باشند و ببینیم که لااقل در سینمای ایران چندین فیلم سینمایی بلند، کوتاه و مستند خوب درباره محور مقاومت و شهدای آن ساخته شده است.

انتهای پیام/

احمدرضا معراجی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *