رشد 19 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری/ درآمدهای ارزی کشور به بیش از 80 میلیارد دلار می‌رسد

14:47 - 16 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۳۷۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر صمت با اشاره به صادرات غیرنفتی 42 میلیارد دلاری کشور گفت: صادرات‌ در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 رصد داشته، درحالیکه واردات 14 درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان _ رضا فاطمی‌امین در جریان سفر به استان فارس، بعد از بازدید از عملیات اجرایی احداث کارخانه آهن اسفنجی بختگان و چند معدن در این استان با استاندار فارس، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی فارس دیدار کرد.

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در 6 ماه گذشته 3.3 بوده، گفت: این درحالی است که رشد صنعت 4.9 درصد اعلام شده است.

رشد 15 درصدی سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات طی 6 ماه

وی ادامه داد: طبق آمار بانک مرکزی سال‌ها رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده اما در 6 ماه امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات 15 درصد رشد داشته است که یک رکورد در 8 سال گذشته محسوب می‌شود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه مطابق آمار گمرک صادرات غیرنفتی تا دهم دی‌ امسال 42 میلیارد دلار بوده، یادآور شد: این میزان نسبت به سال گذشته 19 درصد رشد داشته در حالی که واردات 43.3 میلیارد دلار و رشد آن 14 درصد بوده است.

منابع بانکی باید به سمت سرمایه در گردش سوق داده شود

وزیر صمت با بیان اینکه تراز تجاری منفی 1.3 میلیارد دلاری سال آینده مثبت می‌شود، ادامه داد: بانک‌ها کار با پول را بلد هستند نه سرمایه‌گذاری لذا منابع بانکی باید به سمت سرمایه در گردش سوق داده شود. البته در این میان نباید در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ متکی به منابع بانکی بود و باید این منابع در سرمایه‌گذاری واحدهای کوچک‌تر صورت گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باید از شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری و سهامداری دعوت شود، افزود: در مذاکرات با بانک مرکزی به دنبال راه‌حلی برای جلوگیری از انحراف منابع بانکی و هزینه کرد این منابع به اسم تولید در موضوعاتی دیگر هستیم.

راهکار وزارت صمت برای کاهش مصرف گاز خانگی

وزیر صمت در خصوص مشکل تأمین گاز واحدهای صنعتی استان فارس خاطر نشان کرد: بیشتر گاز ما در بخش خانگی مصرف می‌شود که باید با صرفه‌جویی و کاهش مصرف، مجموع مصرف را در این بخش کاهش داد. به همین منظور وزارت صمت با جدیت به دنبال جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف با کم‌مصرف است.

وی با اشاره به مشکلاتی که واحدهای دانش‌بنیان و همچنین واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی در دریافت کد رهگیری داشتند، اظهار کرد: این مشکل حل و مقرر شده است تا این واحدها با تأیید شرکت شهرک‌های صنعتی یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارت بازرگانی دریافت کنند.

فاطمی‌امین در خصوص مشکل تأمین متانول برای واحدهای صنعتی، افزود: این موضوع را از طریق وزارت نفت پیگیری می‌کنیم تا نحوه عرضه آن اصلاح شود.

وی همچنین در خصوص مشکلاتی که در سامانه‌ها برای واحدهای صنعتی، تجاری و معدنی وجود دارد، ادامه داد: این مشکلات در حال حل است البته برخی مواقع مشکلاتی در کار خود را نمایان می‌کند که باید در طراحی مجدد آن را اصلاح کنیم.

تصمیمات جدید وزارت صمت در خصوص واردات ماشین‌آلات صنعتی

وزیر صمت همچنین در خصوص مشکل واردات ماشین‌آلات صنعتی تاکید کرد: ما به تولید به صورت نقطه‌ای نگاه می‌کنیم و حاضر نیستیم به تولید صدمه‌ای وارد شود. به همین منظور در خصوص ماشین‌آلات صنعتی دستور دادیم تا آن دسته که تولید داخل ندارند بدون مشکل ثبت سفارش واردات شوند و آن دسته که تولید داخل دارند نیز به ازای یک ثبت سفارش واردات یک ثبت سفارش داخل داشته باشند.

وی با بیان اینکه در 8 ماه گذشته تولید ماشین‌آلات صنعتی 100 درصد رشد داشته، یادآور شد: این در حالی است که در همین مدت به اندازه کل سال گذشته واردات ماشین‌آلات صنعتی داشتیم.

تفویض اختیار به استان‌ها

فاطمی‌امین در خصوص مشکلاتی که نداشتن اختیارات کافی استان‌ها برای تولیدکنندگان به وجود آورده، تصریح کرد: معتقدم باید وزارتخانه به کلان صنعت رسیدگی کند و استان‌ها به مشکلات واحدها. در همین راستا به دنبال کم کردن تصدی‌گری وزارت خانه و تفویض اختیارات به استان‌ها است.

وی در ادامه به مشکلات واحدهای معدنی نیز اشاره و تاکید کرد: دستور دادم تا تمام تصمیمات وزارت خانه در خصوص معادن احصا و به شکل وحدت رویه در خصوص سایر موارد نیز اجرا شود.

وزیر صمت در خصوص مشکل اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد و نیما افزود: تصمیم ارز 28500 تومانی با تحلیل و منطق است و با ارز 4200 تومانی متفاوت است. آنچه در بازار ارز رخ می‌دهد ناشی از فقدان همخوانی میان استفاده از ارزها در صادرات و واردات است.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: در حالی که بیشتر صادرات ما با یوآن انجام می‌شود اما واردات با ارز دیگری صورت می‌گیرد در همین راستا باید کاری کنیم که این موضوع حل شود.

درآمدهای ارزی کشور به بیش از 80 میلیارد دلار می‌رسد

فاطمی‌امین همچنین با بیان اینکه مجموع درآمدهای ارزی کشور بدون احتساب ذخایر بانک مرکزی و پول‌های بلوکه‌شده بیش از 80 میلیارد دلار است، خاطر نشان کرد: ما امسال 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت در حالی که کل واردات پارسال ما 52 میلیارد دلار بوده است، با احتساب مجموع درآمدها و یک جمع و تفریق می‌بینیم که درآمد ما بیش از مخارج است اما همان ناهمخوانی در استفاده از ارزها مشکل‌زا شده است.

وی ادامه داد: مجموع واردات امسال کشور کمتر از ۵۵ میلیارد دلار خواهد بود و اگر برای قاچاق و ... نیز ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم به حدود ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید که این بدان معناست که تراز کشور پنج میلیارد دلار مثبت است.

وزیر صمت همچنین در پایان با اشاره به دغدغه‌های نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال آب خلیج فارس به استان فارس و چرایی احداث نشدن کارخانه سوم لاستیک بارز در این استان گفت: در موضوع لاستیک بارز به علت تعلق این کارخانه به شستا ما صاحب اختیار نیستیم و در موضوع انتقال آب نیز با کمک مجموعه‌های وابسته تلاش خود را برای کمک به استان انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *