استفاده کانون پرورش فکری از ظرفیت‌های نرم‌افزار شاد

10:06 - 16 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۳۴۶۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در طرح «شاد»، آموزش ترکیبی را عمده‌ترین تحول در حوزه آموزش دانست که باعث شده «فناوری» به عنوان بعد اصلی و غیرقابل انکار در کنار معلم، محصل و محتوا قرار گیرد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی کانون، علی باقرزاده مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در طرح «شاد» با حضور در جمع شورای معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در بحث آموزش، تحول عمده در بحث آموزش‌های ترکیبی است یعنی «فناوری» به عنوان بعد اصلی و غیرقابل انکار در کنار معلم، محصل و محتوا قرار گرفته است.

باقرزاده افزود: بنابرابن محتوا بدون فناوری دیگر قابل انتقال نیست. همچنان که معلم بدون فناوری کارکردی نخواهد داشت و محصلان که شهروندان اصلی این زیست‌بوم هستند، بدون فناوری نمی‌توانند یاد بگیرند. امروز بسیاری از روش‌ها در حوزه کتابخوانی، نقاشی و... به واسطه فناوری‌های جدید دچار تحول و تغییر شده است. برنامه کاربردی شاد اگرچه عین آن چیزی نیست که ما به آن نیاز داریم، ولی دستاوردی برخاسته از نیاز جدی است که همه را وادار کرده تا متفاوت از روش‌های گذشته فکر کنند و سکویی را طراحی کنند که نارضایتی از فاصله‌های اجتماعی را پر کند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: تحقق آرمان‌های هر کشور در گرو یادگیری است. یادگیری برای یک ملت دستاورد بزرگی است و یاد نگرفتن خسارتی جبران‌ناپذیر. خیلی از تمدن‌ها به خاطر اینکه شهروندان‌شان یاد نمی‌گرفتند، از بین رفته‌اند. رمز جاودانگی بسیاری از تمدن‌ها تنها به واسطه یادگیری است. آدم‌ها آن‌طور که یاد می‌گیرند، حرف می‌زنند. آن‌طور که یاد می‌گیرند، کار می‌کنند و آن‌طور که یاد می‌گیرند، رفتار می‌کنند و اثری از خود خلق می‌کنند. به همین دلیل رقابت جدی در دنیای مدرن سر روش‌های پایدار یادگیری شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز رقابت سازمان‌ها با هم سر نظام یادگیری است. آنچه تحول آموزشی خوانده می‌شود، سر همین تحول یادگیری است یعنی باید سیستمی روی کار بیاید که آدم‌ها هم خوب و هم پایدار یاد بگیرند. سوال مهم این است که چه چیزی و چگونه یاد بگیرند. در مورد چه چیزی یاد بگیرند. در حوزه‌های مختلف به واسطه سند‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... مشکلی نداریم، ولی در مورد چگونگی یادگیری دستمان هنوز خالی است.

مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در طرح «شاد» افزود: فناوری بسیار منحصر به فردی نیاز است که تکنیک‌های یادگیری را توضیح دهد. این فناوری الزاماً باید بومی و برخاسته از اندیشه صاحبنظران هر کشوری باشد. چون تاکتیک‌ها را همه بلدند و ما نیازمند تکنیک خاص خود هستیم. ما شاهد یک پارادایم جدید در یادگیری هستیم. خیلی چیز‌ها را که قبلا در متون می‌خواندیم، امروز تجربه کرده‌ایم. اقتصاد متکی بر فناوری آموزشی در دنیای امروز سه برابر رشد کرده است. اگر یک سیستم آموزشی و یادگیری خودش را به این تحولات سازگار نکند، قطعاً از بقیه عقب خواهد ماند.

راه‌های استفاده کانون پرورش فکری از ظرفیت‌های نرم‌افزار شاد
وی با تاکید بر اینکه دنیای جدیدی در حال شکل‌گیری است که اقتصاد خاص خود را برای عناصر و مولفه‌های انسانی طراحی می‌کند، تصریح کرد: اپلیکیشن شاد سکویی را طراحی کرده که نارضایتی از فاصله‌های اجتماعی را پر می‌کند و کانون یک شرکت است که اقتصاد فرهنگ می‌تواند برایش خیلی مهم باشد یعنی جریان‌های درآمد و هزینه برای او اهمیت دارد. حالا این سکو چگونه می‌تواند در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با چنین ویژگی‌ها قرار گیرد؟

باقرزاده تعلق شاد به آموزش و پرورش، فراگیر اختصاصی، قابلیت نظارت، دانش، بومی، امنیت، قابلیت مدیریت و توسعه را برخی از کلیدواژ‌های مهم شبکه شاد دانست و افزود: شبکه شاد ۱.۲۰ کل ترافیک پهنای باند را در اختیار دارد و ۳میلیون و ۵۶۰هزار کاربر را در ثانیه پوشش می‌دهد. همچنانکه این برنامه روزانه ۱۳میلیون و هفتگی ۱۴میلیون و ماهانه ۱۸میلیون مخاطب را در برمی‌گیرد و ۶۰میلیارد پیام و ۱۷میلیارد فایل در آن رد و بدل می‌شوند.

بنا به گفته این کارشناس فرهنگی شاد برنامه‌ای است که در حال حاضر نزدیک به ۱۰ ساعت حضور کاربران در آن ثبت شده و ۱۵میلیون ارتباط تصویری در آن گزارش شده است.

مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در طرح «شاد» هم‌چنین گفت: موتور جستجوی دانش‌آموزی از سرویس‌های خیلی ویژه این اپلیکیشن است که دستاوردی بومی است. موتور جستجو، یکی از ابزار‌های هدایت فرهنگی و مهندسی فرهنگی محسوب می‌شود. روزانه ۴۰میلیون سوال در گوگل به ثبت می‌رسد و این مدیران گوگل هستند که تصمیم می‌گیرند، چه پاسخ‌هایی را اولویت دهند و چه چیزی را اول نشان دهند. این نوعی مهندسی کاربران است و شاد هم از این مهندسی بهره‌مند است.

وی تاکید کرد: روند پرسمان‌ها را امنیت شبکه افزایش داده است. در دو هفته گذشته ۵میلیون سوال در شاد پرسیده شده است. کلید واژه‌های جستجو شده در یک هفته و پر بسامدترین آن‌ها از طریق این برنامه قابل تشخیص است. چنانکه با کمک این برنامه مشخص شده است که یک سال گذشته تاکنون کلمه «اسلایم» برای دانش‌آموزان ابتدایی بیشترین پرسمان را داشته است یا BTS از کلمات پربسامد دانش‌آموزان در سال گذشته بوده است.

باقرزاده تصریح کرد: «شاد»، شبکه اجتماعی رایگان است که تمامی کسانی که تحت نفوذ کانون هستند می‌توانند از آن استفاده کنند. یک سوم کاربران ما نه دانش‌آموزاند، نه معلم و نه مدیر، اما از شبکه پیام‌رسان «شاد» برای انتقال پیام‌های خود استفاده می‌کنند. شبکه آموزشی «شاد»، شبکه آموزش رایگان رسمی است و خیلی از کلاس‌های هنری و آموزش‌های مهارتی می‌تواند از طریق این شبکه دنبال شود. «شاد» شبکه اطلاع‌رسانی و سکوی استعدادیابی است، فرصتی برای کتاب‌خوانی و مطالعه مفید است. رسانه‌ای صوتی تصویری و... است.

مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در پروژه «شاد» گفت: ما حاضریم با کانون که موسسه فرهنگی هنری و آموزشی اقتصاد پایه است، در هر سطحی که دوست داشته باشند و مایل باشند، هم کاری کنیم. مشروط بر اینکه ایده‌پردازی دوسویه انجام شود. ما نمی‌توانیم به جای شما ایده‌پردازی کنیم، ولی اگر شما فکر کنید ما می‌توانیم، آن را اجرایی کنیم و گروه فنی آن را اجرا کند.

در ابتدای این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نرم‌افزار «شاد» یکی از بزرگترین و مهمترین برنامه‌های کاربردی موجود در کشور در عرصه فعالیت‌های رسمی آموزش و پرورش است و چند میلیون بازدیدکننده دارد و علاوه بر اینکه در فضای رسمی است، امکانات دیگری را هم در بر می‌گیرد. ظرفیت این برنامه برای کانون قابل تامل است به‌ویژه که تنها ارایه نشان کانون در این فضا ۱۷هزار بیننده را به دنبال داشت.

در این نشست اعضای شورای معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را پیرامون چگونگی همکاری با شبکه «شاد» به منظور دیده‌شدن مدیریت‌های متبوعشان در این برنامه و استفاده بهینه از امکانات آن را مطرح کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: نرم‌افزار شاد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *