سوریه و ایجاد هاب گازی در ترکیه؛ موضوع رایزنی اردوغان و پوتین

17:15 - 15 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۳۰۲۶
رؤسای جمهور ترکیه و پوتین در تماس تلفنی درباره روابط دو کشور، موضوع سوریه و همچنین ایجاد هاب گازی در ترکیه به گفتگو پرداختند.

خبرگزاری میزان – طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود  درباره موضوعات مختلفی همچون؛ انرژی، روابط دو جانبه، جنگ اوکراین، و موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه، بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی تاکید داشت که، ترکیه قصد دارد برنامه خود برای ایجاد یک مرکز ذخیره گاز طبیعی را تکمیل کند.

وی گفت: این کشور قصد دارد گام‌های محسوسی در این باره بردارد.

اردوغان همچنین درباره سوریه نیز اظهار کرد که؛ باید گام‌های ملموسی برای پاکسازی دو منطقه «تل رفعت» و «منبج» از حضور عناصر کُرد برداشته شود.

اردوغان همچنین به موضوع طرح انتقال غلات و تبادل اسرا و ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه زاپاروژیا اشاره کرد و گفت که مذاکراتی که در این خصوص صورت گرفته نتایج مثبتی در پی داشته است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه خواستار انجام مذاکرات برای صلح و پایان درگیری و همچنین آتش‌بس یکجانبه برای حمایت از این روند شد.

براساس اخبار منتشر شده، گفت‌و‌گوی پوتین و اردوغان درباره تشکیل هاب گازی در ترکیه، در حالی است که «فاتح دونماز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز گذشته اعلام کرد که کار روی پروژه هاب گازی در منطقه غرب آسیا به پیشنهاد روسیه، آغاز شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *