پشت پرده ناپدید شدن جمال خاشقجی؛بن سلمان چه نقشه‎ای در سر دارد؟

21:40 - 16 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۱۷۵
تحلیلگران باور دارند که نیرو‌های اطلاعاتی عربستان زیر نظر بن سلمان بار‌ها بی پروا جنایاتی را مرتکب شده‎اند و شواهد بسیاری بر ادعای خود می‌آورند مانند محاصره قطر، بازداشت سعد حریری، تنش با کانادا و جنگ در یمن.
به گزارش گروه بین الملل ؛ عربستان سعودی منبع افراط گرایی‌ها در جهان است. در حقیقت پادشاهی ثروتمند نفتی بزرگترین پشتیبان و تامین کننده مالی تروریست‌هاست. این مشی افراط گرایانه به ایجاد گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش منجر شده است.
 
آیا بن سلمان یک هیولاست؟
 
پایگاه فایننس توییتر در گزارشی نوشته است: بزرگترین صادرات عربستان سعودی، وهابیگری و سلفیسم سبب افزایش جمعیت افراطی در کشور‌های منطقه شده است. نقش این پادشاهی نفتی در تولید افراط گرایی و تروریسم بسیار زیاد است.

پس از قریب به ۳۰ سال، بالاخره محمد بن سلمان شاهزاده سعودی به افراط گرایی این کشور اعتراف کرده است.

این گزارش نوشته است که شاهزاده سعودی با ابراز ضعف و عجز خود نسبت به ایران، برای تقویت سیاست ایران هراسی خود دست به ایجاد طرح وهابی گری و شستشوی میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان کرد.
 
نویسنده گزارش ادامه می‌دهد: ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی‌ که چندین بار با اسامه بن لادن سرکرده گروه تروریستی القاعده در افغانستان و سودان دیدار و مصاحبه کرده و به عنوان سردبیر روزنامه الوطن نیز خدمت کرده است، مهر پایانی بر خوش بینی در مورد وعده‌های بن سلمان است.
 
آیا بن سلمان یک هیولاست؟

ترکیه اعلام کرده که روزنامه نگار برجسته سعودی و منتقد دولت عربستان روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری این کشور در استانبول شکنجه، کشته و تکه تکه شده است. بنا به اعلام منابع ترک به میدل ایست آی و خبرگزاری‌های دیگر، این روزنامه نگار پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

یک مقام رسمی ترکیه که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری رویترز، گفت: پلیس ترکیه معتقد است که خاشقچی کشته شده و سپس جنازه‎اش از کنسولگری خارج شده است. این منبع ناشناس ادعا کرد: "همه مراحل این اقدام برای اثبات انجام ماموریت فیلمبرداری شده و فیلم نیز به خارج از کشور ارسال شده است. ما بر این باوریم که این قتل از پیش طراحی شده بود و جنازه متعاقب قتل این روزنامه نگار از کنسولگری خارج شده است. "

خاشقچی از مشاوران شاهزاده ترکی آل فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی و از افراد نزدیک شاهزاده ولید بن طلال میلیاردر سعودی بوده است. بنا به اعلام واشنگتن پست، خاشقچی یک سال پیش، پس از آن که عربستان سعودی به وی اعلام کرد که دیگر حق انتشار توئیت ندارد، این کشور را ترک کرد.

پلیس ترکیه از ورود ۱۵ تبعه سعودی شامل مقامات این کشور در روز سه شنبه با دو پرواز اختصاصی به استانبول همزمان با ورود خاشقچی به کنسولگری خبر داده است. این افراد همان روز استانبول را ترک کردند. اما شاهزاده سعودی با رد این اتهامات گفت: "چیزی برای پنهان کردن" وجود ندارد و خاشقچی پس از مدت کوتاهی ساختمان کنسولگری را ترک کرده است.

با این وجود مقامات ترکیه گفتند: "نیرو‌های امنیتی ما همه جزئیات را بررسی می‌کنند. ما اطلاعات خاصی داریم، این جنایت حل نشده باقی نخواهد ماند. ما می‌توانیم زمان ورود وی را تائید کنیم، اما چیزی از خروج وی از ساختمان کنسولگری به ثبت نرسیده است. ما از سعودی‌ها در این ارتباط پرسیدیم، اما آن‌ها می‌گویند خاشقچی ساختمان را ترک کرده است. اما چیزی در فیلم‌های دوربین ها وجود ندارد. ما به این موضوع مشکوکیم. "

واشنگتن پست که در روز جمعه به دلیل ناپدید شدن خاشقچی یک ستون خالی در بخش نظرات خود قرار داد، روز یکشنبه اعلام کرد، اگر قتل خاشقچی ثابت شود، نقطه عطفی در تلاش‌های عربستان برای ساکت کردن مخالفانش خواهد بود. سردبیر واشنگتن پست نوشت:"در صورت تائید قتل جمال این اقدامی عمیقا خطرناک و وحشتناک است. "
 
آیا بن سلمان یک هیولاست؟

بروس ریدل، تحلیلگر سابق سیا و مدیر پروژه اطلاعات موسسه بروکینگز می‎گوید: "من تعجب نمی‌کنم. شاهزاده انتقاد را تحمل نمی‌کند و می‌داند دونالد ترامپ اهمیتی به این مسائل نخواهد داد. اما رئیس جمهور آمریکا همچنان از وی حمایت خواهد کرد. "

واشنگتن پست که روز‌های اخیر به شکلی مبسوط به موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخته، نوشت: خاشقچی که به عنوان یکی از منتقدین بن سلمان شناخته شده بود، شاهزاده سعودی را به سرکوب مردم عربستان، ایجاد آشوب در لبنان و ادامه جنگ بی رحمانه در یمن متهم می‌کرد.

انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد به صورت جدی و فوری در مورد اتهامات وارده به دولت عربستان در مورد قتل بی رحمانه خاشقچی تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد. در حالی که واشنگتن و پاریس صرفا اظهار داشتند که از نزدیک ماجرا را دنبال می‌کنند. انتظار می‌رود ترامپ که به عدم توجه به مسائل حقوق بشری شناخته شده است، حتی در صورت اثبات قتل این روزنامه نگار با پادشاهی عربستان مقابله نکند.
 
آیا بن سلمان یک هیولاست؟

بن سلمان به عنوان پسر مورد علاقه و مشاور ارشد ملک سلمان با افزایش سریع قدرت خود و پرداختن به اقدامات باصطلاح اجتماعی و اقتصادی، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد بیش از آن که لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان توجهات را به خود جلب کند، سرکوب مخالفان سیاسی در عربستان و اتفاق اخیر مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفته باشد.

در ادامه گزارش آمده است: در ماه نوامبر ۲۰۱۷، بن سلمان سعد حریری نخست وزیر لبنان را در ریاض تحت بازداشت خانگی درآورده و ده‌ها تن از مقامات سعودی را با ادعای سرکوب سراسری فساد و در واقع برای پر کردن خزانه پادشاهی با ۸۰۰ میلیارد دلار اخاذی از آنان دستگیر کرد.

جالب توجه است که موضع ترکیه و عربستان در موضوع قطر درست عکس یکدیگر است. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در ماه ژوئن ۲۰۱۷ ارتباطات خود با قطر را با ادعای ارتباط و حمایت قطر از افراط گرایان و نیز روابط نزدیک با اخوان المسلیمن و ایران قطع کردند. هنگامی که سعودی‌ها در تلاش برای حمله به قطر بودند، ترکیه نیرو‌های خود را در حمایت از قطر به این کشور فرستاد.

به اعتقاد تحلیلگران نیرو‌های اطلاعاتی عربستان زیر نظر بن سلمان بار‌ها بی پروا چنین جنایاتی را مرتکب شده‎اند و شواهد بسیاری بر ادعای خود می‌آورند مانند محاصره قطر، بازداشت سعد حریری، تنش با کانادا و جنگ در یمن.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *