کره شمالی و چین محور گفت‎وگوی بایدن و کیشیدا

12:05 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۱۱۷۷
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - کاخ سفید، می‎گوید که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در 13 ژانویه (23 دی) با «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید در مورد کره شمالی، اوکراین، تنش‌های چین با تایوان، و دیگر موضوعات گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش «رویترز»، دو طرف قرار است درباره مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک کره شمالی، جنگ اوکراین و حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان گفت‌وگو کنند.

این گزارش می‎گوید که دیدار رئیس جمهور آمریکا و شریک اصلی آسیایی‌اش در مقابله با قدرت فزاینده چین در حالی برگزار می‌شود که آزمایش‌های موشکی کره شمالی و قصد این کشور برای ساخت زرادخانه هسته‌ای بزرگتر، متحدان آمریکا را در منطقه نگران کرده است.

«کیشیدا» در یک کنفرانس خبری از سفر هفته آینده خود به آمریکا خبر داد.

وی گفته بود که در مورد سیاست امنیتی جدید توکیو بحث و روابط نزدیک با آمریکا را تحکیم خواهد کرد.

در ماه دسامبر، ژاپن بزرگترین برنامه تقویت نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم را معرفی کرد و کاخ سفید گفت بایدن حمایت کامل خود را از برنامه‌های ژاپن تکرار خواهد کرد.

«کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: سران دو کشور اتحاد آمریکا و ژاپن را جشن خواهند گرفت و مسیر مشارکت خود را در سال پیش رو تعیین خواهند کرد.

بایدن در سفری که در ماه می به ژاپن داشت از عزم «کیشیدا» برای تقویت توان دفاعی ژاپن حمایت کرد.

طرح نظامی 320 میلیارد دلاری ژاپن شامل خرید موشک‌هایی می‌شود که قادر به حمله به چین و آماده سازی کشور برای درگیری پایدار هستند.

ژاپن امسال میزبان گروه هفت (G7) است، از جمله نشست سران در ماه می در هیروشیما که بایدن قصد دارد در آن شرکت کند.

این گروه که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا نیز می‌شود، کانون تلاش‌های بایدن برای احیای اتحادهای آمریکا برای مقابله با آنچه تهدیدات چین، روسیه و فراتر از آن خوانده شده، است.

انتهای پیام/  


برچسب ها: آمریکا ژاپن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *