ورود جدی سازمان بازرسی کل کشور به رفع مشکل واحدهای تولیدی/ جلوگیری از تعطیلی 32 بنگاه اقتصادی/ ارسال 310 گزارش هشداری به دستگاه‌های اجرایی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری

8:04 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۰۵۶۹
سازمان بازرسی کل کشور به عنوان عالی ترین نهاد نظارتی در کشور در حمایت از تولید ملی و شرکت های دانش بنیان، سرمایه‌گذاری مولد، کارآفرینی هدفمند و اشتغال پایدار اقدامات زیادی در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه انجام داده است.

خبرگزاری میزان_ اقتصاد و تولید از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند کشور را به معنای واقعی قوی کند و گواه این ادعا تأکید و توجه مقام معظم رهبری به مباحث اقتصادی در نام‌گذاری سال‌های اخیر است.با توجه با اهمیت تولید و اشتغال امسال نیز از سوی مقام معظم رهبری سال « تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شد.

با توجه به شعار سال ناظر بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و با توجه به نیاز مبرم کشور به تقویت تولید داخلی و اشتغال‌زایی، اقدامات بسیار ارزند‌ه‌ای برای احیای واحد‌های تولیدی توسط قوه قضاییه در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است و بدین گونه در موارد بسیاری دستگاه قضا ناجی واحد های تولیدی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در تاریخ ۲۱ شهریور ماه در جلسه شورای عالی قضایی گفت: دستگاه قضایی مصمم است بیش از گذشته به حمایت از تولید داخلی و مساعدت دولت در این عرصه مبادرت ورزد، قوه قضاییه طی سال‌های گذشته به امر حمایت از تولید و کمک به دولت از این طریق پرداخته است؛ اما درصدد است این حمایت و کمک را بیشتر، منسجم‌تر و هدفمند‌تر دنبال کند و بر همین اساس به همه بخش‌ها و سازمان‌های قضایی مأموریت می‌دهم در راستای حمایت از تولید داخل، جهش تولید، رفع موانع کسب‌وکار، اشتغال‌زایی، جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی اقدامات مقتضی و لازم را ترتیب دهند.

رئیس قوه قضاییه در این باره گفت: اگر بنگاهی تولیدی و صنعتی دارای مشکل حقوقی و قضایی است، مسئولان قضایی ذیربط باید به‌گونه‌ای تدبیر کنند که رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی واحد و بنگاه مزبور، خللی در فرآیند تولید و اشتغال آن ایجاد نکنند.

سازمان بازرسی کل کشور به عنوان عالی ترین نهاد نظارتی در کشور در حمایت از تولید ملی و شرکت های دانش بنیان، سرمایه‌گذاری مولد، کارآفرینی هدفمند و اشتغال پایدار اقدامات زیادی در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه انجام داده است.

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کل کشور در ششمین کنفرانس بین المللی آمبودزمانی در مسکو اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در زمینه گسترش اشتغال و کارآفرینی را تشریح و بیان کرد: تشکیل کارگروهی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان در این سازمان از جمله اقدامات است که در همین زمینه، مصادیقی از مشکلات و موانع بر سر راه شرکت‌های دانش بنیان شناسایی شده است تا از طریق اقدامات نظارتی به رفع مشکلات این شرکت‌ها کمک شود.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در رابطه اقدامات قوه قضاییه در حمایت از تولید گفت: در سال گذشته 143 واحد تولیدی زیر نظر اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه به فعالیت خود ادامه داده‌اند و با اقدامات صورت گرفته از بیکاری 11 هزار و 82 کارگر جلوگیری شده است.

وی گفت: معاونت قضایی دادستانی کل کشور کارهای بسیار شایسته‌ای برای امنیت سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید انجام داده‌اند. پذیرش و بررسی مشکلات بیش از 4 هزار فقره از کارخانجات، بنگاه‌های تولیدی شامل ملاقات حضوری با مدیرعامل، هیات مدیره و بالغ بر 7 هزار مکاتبه برای رفع موانع و احیای کارخانجات انجام شده است . همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی مصوبات قابل توجهی داشته‌اند و بسیار موثر در جلوگیری از تعطیلی کارخانجات داشته‌اند. سازمان بازرسی هم اقدامات موثری داشته است.

اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در رفع مشکل واحدهای تولیدی

سازمان بازرسی کل کشور در راستای حمایت از تولید تعداد 198 پرونده بازرسی مرتبط با موضوع حمایت از تولید و سرمایه گذاری، تشکیل و گزارش های منتج، به دستگاه های ذیربط را ارسال کرده که حاوی 357 پیشنهاد اصلاح امور، فرآیندها، ساختارها و رویه های ناکارآمد مخل تولید بوده است.

بازرسان سازمان بازرسی در سراسر کشور به منظور پیگیری مسائل مربوط به تولید کنندگان و سرمایه گذاران در 284 کارگروه یا کمیسیون مرتبط و موثر در امر تولید و سرمایه گذاری مشارکت داشته و در هزار و 317 جلسه شرکت و در تصویب 2هزار و 864 مصوبه مشارکت کرده اند.

همچنین بازرسان سازمان بازرسی کل کشور از 998 واحد تولیدی مشکل‌دار در سطح کشور بازدید کرده اند که نتایج حاصله، منجر به راه اندازی مجدد 3 واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی 32 بنگاه اقتصادی و افزایش تولید در 31 واحد تولیدی، شده است. سایر اقدامات حمایتی که به تناسب موضوعات و مشکلات واحد تولیدی صورت پذیرفته 305 اقدام بوده است.

سازمان بازرسی کل کشور تعداد 310 نامه و گزارش هشداری در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری به دستگاه‌های اجرایی ارسال کرده است.

از ابتدای سال 813 شکایت با موضوع حمایت از تولید و سرمایه گذاری به سازمان واصل شده است و بیش از 900 شکایت به بازرسی کل استانها وارد شده که از مجموع شکایات وارده در سال جاری، هزار و 690 اقدام برای رفع موانع و مشکلات تولید کنندگان، توسط بازرسی های امور و استان ها صورت پذیرفته است.

به منظور جلوگیری از تعطیلی واحد ها تولیدی، تعداد 497 واحد تملک شده توسط بانکها و موسسات مالی و اعتباری، تحت رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته که از این تعداد 177 واحد قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارا بودند و مجموعه اقدامات انجام شده سبب 12 مورد جلوگیری از تعطیلی و 146 مورد سایر اقدامات حمایتی شده است.

سازمان بازرسی کل کشور با رصد 139 واحد تولیدی ورشکسته و در راستای حل مشکلات این واحدهای تولیدی در سال جاری 16 جلسه با نهاد ها و سازمان های مختلف برگزار کرده و 78 مورد مکاتبه و 35 مورد پیگیری را انجام داده است که مجموع اقدامات انجام شده سبب خروج از ورشکستگی 11 واحد تولیدی شده است.

439 واحد تولیدی مشکل دار در سراسر کشور تحت رصد بازرسی امور و استان ها قرار گرفته و برای حل مشکلات واحدهای مذکور؛ 159 بازدید، 165 جلسه، 68 مورد مکاتبه و 130 مورد پیگیری، در قالب اقدامات غیر بازرسی به ثبت رسیده است که اقدامات صورت پذیرفته سبب راه‌اندازی مجدد 12 واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی 33 واحد، افزایش تولید در 14 واحد ، تسریع در اخذ مجوز 8 واحد و تسریع در تامین مالی 21 واحد شده است.

بنابراین گزارش، در راستای عمل به دستورات رئیس قوه قضاییه در راستای حمایت از تولید و اشتغال، سازمان بازرسی کل کشور به طور مستمر رصد مداوم کارخانه ها و واحد های تولیدی در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *