قطع کمک‌های بشردوستانه و تشدید بحران در افغانستان

13:26 - 12 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۸۰۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قطع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌تواند به تشدید بحران در این کشور منجر شود.

خبرگزاری میزان – اخیرا سازمان ملل اعلام کرد حدود 90 درصد از سازمان‌هایی که در زمینه توزیع کمک‌های بشردوستانه در افغانستان فعالیت می‌کنند، اقدامات خود را کاهش داده‌اند.

اقدام به قطع ارائه خدمات بشردوستانه در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در حال حاضر با یکی از فاجعه‌بارترین بحران‎‌های انسانی در جهان دست و پنجه نرم می‌‎کند.

به گزارش «سی‌‎ان‌ان»، سازمان ملل اخیرا اعلام کرد که برخی از برنامه‌های خود در افغانستان را به حالت تعلیق درآورده است.

علاوه بر سازمان ملل چندین سازمان بشردوستانه دیگر اعلام کرده‌اند که فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده‌اند، اما مردم افغانستان بزرگ‌ترین آسیب را از این اقدامات خواهند پذیرفت.

خطرات بشردوستانه در سال 2023

فروپاشی اقتصادی همچنان اثرات مخربی بر وضعیت مردم افغانستان دارد؛ 97 درصد از جمعیت افغانستان در خطر فقر قرار دارند و بیش از نیمی از مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

در حال حاضر، 91 درصد از پول متوسط یک خانواده افغانستانی صرف غذا می‌شود، و بسیاری از خانواده‌ها را مجبور می‌کند که به جیره‎بندی و دیگر راهبردهای مقابله‌ای متوسل شوند.

افزایش فقر و ناامنی غذایی

افغانستان در سال 2022 با 18.9 میلیون نفر وارد زمستان شده که با ناامنی غذایی روبرو هستند؛ این تعداد دو برابر تابستان 2021 است و به این معنی است که مردم این کشور نمی‌توانند به غذای مورد نیاز برای داشتن یک زندگی سالم دسترسی داشته باشند یا از پس پرداخت هزینه برآیند.

کودکان به ویژه در معرض خطر گرسنگی، سوء تغذیه و بیماری‌های قابل پیشگیری هستند.

خدمات بهداشتی و آموزشی

بعید است که خدمات بهداشتی، آموزشی و معیشتی با سطوح بالایی از نیازها هماهنگی داشته باشند؛ همراه با توقف بیشتر بودجه بین‌المللی، این امر ارائه خدمات عمومی ضروری را به شدت تضعیف کرده است.

در حالی که یک برنامه تحت مدیریت بانک جهانی به نام صندوق امانی بازسازی افغانستان (ARTF) به برخی از خدمات اجازه از سرگیری مجدد داده، سطوح حمایت از افغانستان همچنان رو به کاهش است و این بدان معناست که بعید است خدمات با نیازهای روزافزون همگام شود.

اقدام برای قطع کمک‌های بشردوستانه در حالی انجام می‌شود که بیش از 28 میلیون نفر در افغانستان به کمک نیاز دارند زیرا این کشور «با خطر قحطی، زوال اقتصادی، فقر ریشه‌دار و زمستان بی‌رحمانه دست و پنجه نرم می کند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *