تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس؛ دست دلالان قطع می‌شود؟

16:37 - 11 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۷۰۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز میزبان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه با عنوان طرح مالیات بر سوداگری بود، طرحی که کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند در صورت تصویب نهایی راه ورود سوداگران و دلالان به بازار را می‌‌بندد.

خبرگزاری میزان _ طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیر سال 99 اعلام وصول شد و گزارش شور اول بررسی آن در کمیسیون اقتصادی مجلس در خرداد ماه پارسال به صحن مجلس رسید، اما دوباره به کمیسیون اقتصادی بازگشت و حالا گزارش شور دوم بررسی آن در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس آمده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در شهریور گذشته طی نامه‌ای با توجه به خلاء چنین قانونی در کشور ما خواستار تسریع در بررسی آن شد.

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ راهکار کنترل بازار ارز و خودرو

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با این طرح می‌گوید: یکی از چالش‌های مهم اقتصاد، نبود یک پایه مهم مالیاتی تحت عنوان طرح مالیات بر سوداگری در اقتصاد کشور است، در مجلس دهم این طرح جمع‌بندی شد، اما به دلیل مخالفت دولت وقت به جمع‌بندی نرسید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توافق دولت سیزدهم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروز منابع اقتصاد کشور به جای جهت‌گیری در اقتصاد واقعی به سمت بازارهای سوداگرانه و فعالیت‌های غیر مولد هدایت می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت بازار ارز و خودرو در کشور، تصریح کرد: یکی از راهکارهای ساماندهی بازار ارز و خودرو تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، این طرح نقش مهمی در ساماندهی بازار خواهد داشت.

پورابراهیمی با بیان اینکه تصویب این طرح مهمترین اقدام مجلس در سال جاری است، گفت: انتظار این است همه همکاران از این طرح حمایت کنند تا بتوانیم این طرح مهم را به سرانجام برسانیم، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور از این طرح حمایت کرده‌اند.

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه با هدف محدود کردن فعالیت‌های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی از چند ده سال پیش در کشورهای مختلف دنیا وضع شده است. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) مالیاتی است که بر عایدی به میزان مابه التفاوت قیمت فروش و خرید یک دارایی در هنگام فروش آن به دست می‌آید.

کنترل سوداگری، افزایش درآمدهای دولت و بهبود عدالت مالیاتی از جمله مهم‌ترین مزایای این پایه مالیاتی است. افزایش هزینه فعالیت‌های غیرمولد همچون سفته‌بازی و سوداگری در بازار املاک، ارز، سکه و… به نحوی که به طور مؤثر مزیت خود را از دست دهند، یکی از اهداف وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. با وضع این مالیات انگیزه سوداگران برای مبادرت به خرید و فروش دارایی‌ها کاهش می‌یابد و تقاضای سوداگری کاهش و تقاضای واقعی و مصرفی خانوارها افزایش خواهد یافت.

بهبود عدالت مالیاتی هدف دیگر این طرح است؛ در حال حاضر همه کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق خود، مالیات دولت را پرداخت می کنند، اما سفته‌بازان و سوداگران غیررسمی به خصوص در حوزه زمین، مسکن، طلا و ارز با وجود فعالیت غیر مولد و حتی در مواقعی اخلال در نظام اقتصادی، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

علاوه بر این تجارب بسیاری از کشورها نشان می‌دهد وضع مالیات بر عایدی سرمایه موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می‌شود و سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی این کشورها مربوط به درآمدهای حاصل از این پایه مالیاتی است.

چه کسانی مشمول این طرح می‌شوند؟

معافیت‌های این طرح به نحوی طراحی شده که تقاضای مصرفی افراد و خانوارها در دارایی‌هایی نظیر مسکن، خودرو، طلا و جواهرات، به هیچ وجه مشمول مالیات نشود، بلکه تنها سوداگرانی که بیش از حد مصرفی خود و خانوار خود به خرید و فروش مکرر دارایی‌های مذکور اقدام می‌کنند و در بازار اختلال به وجود می‌آورند، مشمول این مالیات می‌شوند.

تعدد و میزان معافیت‌های این طرح به گونه‌ای است که این مالیات به تعداد بسیار کمی از خانوارهای جامعه (کمتر از 5 درصد بر اساس شواهد آماری) اصابت می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: مجلس مالیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *