با اقدامات دادگستری استان قزوین 635 هکتار از اراضی ملی آزادسازی شد

12:45 - 11 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۶۴۴۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان قزوین از آزاد سازی و رفع تصرف 635 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش 200 میلیارد تومان در 9 ماهه نخست سال‌ جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان - با توجه به اهمیت موضوع «کشاورزی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی و استراتژیک» و پیوند این موضوع با استقلال سیاسی کشور صیانت و حفظ  از منابع طبیعی، اراضی ملی و محیط زیست از مقوله‌هایی است که با ید مورد توجه ویژه قرار گیردبر همین اساس و به منظور حفظ و صیانت از حقوق عامه و جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر «فرسایش خاک، زمین و خشکسالی» رئیس قوه قضاییه به مسئولان قضایی بر موضوع حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی تاکید کرده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در نشست مشترک قوه قضاییه با وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا از تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی پیشگیری و جلوگیری شود و چنانچه زمینی از اراضی ملی یا منابع طبیعی تصرف شد، در اولین زمان ممکن نسبت به جلوگیری و رفع تصرف از آن اقدام عاجل صورت گیرد. 

در همین راستا دادگستری کل استان قزوین در 6 ماهه نخست سال‌جاری در خصوص آزادسازی اراضی ملی و منابع طبیعی، حریم و بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زارعی استان قزوین اقدامات موثری انجام داده است.

علی شعبانی رئیس کل دادگستری استان قزوین در گفت‌وگو با میزان درتشریح اقدامات دادگستری کل استان قزوین در حوزه شورای حفظ حقوق بیت المال در 9 ماهه نخست سال‌‌جاری، گفت: با توجه به اولویت‌های پانزده ‌گانه ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱ مبنی بر لزوم اهتمام هرچه بیشتر در خصوص صیانت از حقوق عامه به ویژه در امر مقابله با تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییرکاربری اراضی؛ دستگاه قضایی استان در این حوزه ورود جدی داشت و در همین راستا شورای حفظ حقوق بیت المال استان قزوین در سال ‌جاری 5 نشست تشکیل داده و 53 مصوبه نیز به تصویب رسیده است.

وی افزود: در نتیجه ورود و پیگیری‌های دادگستری کل و دادستانی استان قزوین 635 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش 200 میلیارد تومان در 9 ماهه نخست سال‌ جاری از تصرف سودجویان آزادسازی شد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: پس از ابلاغیه های صادره به مالکان ساخت و سازهای غیر مجاز و عدم تمکین صاحبان تغییر کاربری های غیر قانونی به اخطاریه های صادره، نسبت به قلع و قمع مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز اقدام شد و بر همین راستا 89 مورد بنا و مستحدثات غیرمجاز به میزان 55 هزار متر مربع تخریب شد.

شعبانی همچنین تصریح کرد: از مهمترین اقدامات دستگاه قضایی استان قزوین در حوزه صیانت از حقوق بیت المال از ابتدای سال تاکنون، رفع تصرف از 12هکتار از حریم و بستر رودخانه ها و جلوگیری از تعرضات اشخاص بوده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین با بیان اینکه بستر و حریم قانونی رودخانه‌های استان در گذشته به دلیل سهل انگاری های صورت گرفته مورد تصرف افراد قرار گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر موضوع آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها به طور جدی از سوی دستگاه قضایی استان تحت رصد قرار دارد و پیگیری می شود.

شعبانی با اشاره به اینکه با توجه به تاکیدات ریاست معظم قوه قضاییه و با پیگیری و نظارت دستگاه قضایی استان قزوین تاکنون اقدامات خوبی از سوی روسای دادگستری و دادستان های استان در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه های استان صورت گرفته است، گفت: البته آزادسازی هر چه بهتر بستر و حریم رودخانه‌ها مستلزم همکاری دیگر ادارات مرتبط و مسئولان محلی است و در این خصوص اقدامات پیشگیرانه نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اهالی اقدامات در این حوزه را سریعاً به دستگاه های متولی و مراجع قضایی و انتظامی اعلام کنند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآور شد: تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی از ابزارهای قانونی در جهت پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در همان مراحل ابتدایی است و باید بیش از پیش مورد توجه دستگاه متولی قرار گیرد و بر همین اساس در سال جاری، 730 مورد به میزان 64 هزار متر مربع در راستای این تبصره اجرایی و از اقدامات غیر قانونی در این حوزه جلوگیری شده است.

شعبانی آزادسازی اراضی ملی و رفع تصرف از منابع طبیعی را از جمله اولویت‌های دادگستری کل استان در راستای اجرای بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و ناظر بر احیای حقوق عامه برشمرد و تاکید کرد: هرگونه زیاده‌خواهی و دست‌اندازی به اراضی ملی و دولتی و عرصه‌های طبیعی، واکنش شدید دستگاه قضایی و مجازات متخلفان را به همراه خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه با بیان اینکه نگاه دستگاه قضایی در حوزه صیانت از اراضی ملی، مقابله و پیشگیری به موازات یکدیگر است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم اقدامات به سمت و سویی هدایت شود که نتیجه مثبت آن در جامعه محسوس باشد و تمرکز برنامه‌ها باید بر پیشگیری از زمین خواری‌های جدید و رفع تصرفات باشد و اجرای طرح حدنگار در استان روند بسیار خوبی دارد و در اراضی ملی و منابع طبیعی استان به صورت 100 درصد اجرایی شده و بدون شک این موضوع مانع دست اندازی افراد فرصت طلب و سودجو خواهد شد.

شعبانی افزود: زنگ خطر برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی توسط چاه های غیرمجاز برای دشت قزوین به صدا درآمده و این امر موجب فرونشست در بخش های مختلف شده است و به همین خاطر تاکنون 217 حلقه چاه غیرمجاز پلمب و مسلوب‌المنفعه شده و با توجه به حساسیت موضوع؛ اقدامات در این حوزه با جدیت و قاطعیت ادامه دارد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین همچنین تاکید کرد: دستگاه قضایی استان به هیچ عنوان اجازه دست اندازی افراد سود جو به منابع ملی و طبیعی را نخواهد داد و با متصرفان قاطعانه برخورد خواهد کرد و اقدامات در راستای آزاد سازی اراضی ملی، منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه ها ادامه خواهد داشت و تمامی دستگاه های متولی و مربوطه باید با تمام توان و ظرفیت به میدان بیایند، تا دست سودجویان از تصرف به اراضی ملی کوتاه شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری استان قزوین به مشکلات قضایی ۴۵ نفر از مراجعان رسیدگی کرد

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *