ثبت مصرف بی‌سابقه روزانه ۱۱۱ میلیون لیتر بنزین در دی‌‌ماه/ توزیع بنزین سوپر در مراکز استان‌ها

14:46 - 10 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۵۲۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع بنزین سوپر در مراکز استان‌ها خبر داد و گفت: از ابتدای دی‌ماه به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان _ علی‌اکبر نژادعلی در رابطه با روند توزیع سوخت کشور، گفت: در روز شنبه (سوم دی‌ماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عددی بسیار بزرگی برای فصل زمستان است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد می‌رسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین‌شهری به نحوی قابل‌ملاحظه‌ کاهش می‌یابد، بی‌سابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سال‌های گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.

وی با اشاره به این که میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دی‌ماه ۱۴۰۱)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است، اعلام کرد: مصرف بنزین کشور به‌سرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را به‌دنبال خواهد داشت.

افزایش ۶.۵ درصدی تولید بنزین کشور

نژادعلی از افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دی‌ماه خبر داد و بیان کرد: به‌واسطه بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی، کیفیت و مقدار تولید در بعضی از واحدهای پالایشی افزایش یافته است، اما با افزایش روزافزون مصرف، باز هم فاصله تولید و مصرف کاهشی است و برای پوشش این حجم عظیم، خطوط لوله انتقال فرآورده کشور را به بنزین اختصاص داده و به‌ناچار، سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها با نفتکش‌ها و مخزن‌دار ریلی جابه‌جا می‌شود.

لزوم مدیریت بهینه مصرف سوخت کشور

وی ضمن تأکید بر لزوم مصرف بهینه سوخت افزود: دلایل مختلفی از جمله قاچاق سوخت به‌دلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاع‌رسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه‌ آن از جمله دلایل این افزایش خیره‌کننده مصرف فرآورده در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن ابراز امیدواری برای همکاری مردم در مدیریت مصرف سوخت کشور به‌ویژه در فصل زمستان به‌دلیل نیاز صنایع و بخش‌های نیروگاهی به سوخت دوم بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به افزایش تولید در برخی از واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران و شازند اراک ذخیره‌سازی مناسبی برای ایام نوروز انجام دهیم.

توزیع بنزین سوپر در تهران و مراکز استان‌ها از سر گرفته شد

نژادعلی همچنین از آغاز توزیع بنزین سوپر در شهر تهران از هفته گذشته خبر داد و گفت: عرضه بنزین سوپر به‌واسطه عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با محدودیت روبه‌رو شد که با پایان این عملیات، از هفته گذشته عرضه بنزین سوپر در تهران و از روز سه‌شنبه (۶ دی‌ماه) در همه مراکز استان‌ها آغاز شده است.

وی همچنین درباره روند توزیع بنزین یورو در کشور اظهار کرد: توزیع بنزین یورو در کلان‌شهرها، جزو تعهدات قانونی ما بوده و همواره سعی شده که در همه کلان‌شهرها، بنزین با کیفیت یورو توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کیفیت بنزین سوپر با یورو را ناچیز دانست و اعلام کرد: عدد اکتان بنزین یورو بیش از ۹۱ و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ است و بیشتر خودروهای داخل کشور می‌توانند از هر دو نوع استفاده کنند.

افزایش ۴ درصدی تولید نفت‌گاز در سال ۱۴۰۱

نژادعلی میانگین تولید روزانه نفت‌گاز کشور را چهار درصد بیشتر از پارسال اعلام کرد و گفت: مصرف این فرآورده از ابتدای امسال به‌طور میانگین ۵.۵ درصد رشد یافته است که امیدواریم این تراز مثبت حفظ شود.

به گزارش شانا، وی با اشاره به مصرف بخش عمده‌ای از تولیدات نفت‌گاز پالایشگاهی در بخش‌های ناوگان حمل‌ونقل، کشاورزی، اصناف و صنعت گفت: حدود ۲۵ درصد از تولید نفت‌گاز کشور در بخش نیروگاهی و حدود ۷۳ درصد در بخش غیرنیروگاهی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *