رونالدو، مرگ تدریجی یک رویا؛ رنگ باختن شعارهای زیبا با دلارهای نفتی

14:44 - 11 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۵۰۰۸
دسته بندی: ورزشی ، اخبار خارجی
خبر انتقال کریستین رونالدو به النصر عربستان همانند یک بمب خبری بین تمام فوتبال دوستان ترکید و بسیاری از طرفدان این ستاره پرتغالی از این اتفاق غافلگیر شدند.

خبرگزاری میزان - کریستیانو رونالدو نامی است که مدتی است روی جلد نخست تمام نشریات معتبر دنیا قرار دارد. خبر پیوستن او به النصر عربستان همانند یک خبر ناگوار و غافل‌گیر کننده برای بسیاری از فوتبال دوستان و علی الخصوص طرفداران CR7 بود. هرچند این فقط یک خبر بود، اما مثل یک بمب در سراسر دنیا ترکید و در گوشه و کنار این کره خاکی به تفسیر آن پرداخته‌ شد.

رونالدو که در آخرین تجربه حضور در جام جهانی آرزو داشت تا پیش از اتمام فوتبالش ویترین افتخاراتش را با کاپ جام جهانی زیباتر کند، اما اوضاع آنطور که علاقه داشت پیش نرفت و در نهایت رقیب سنتی او یعنی لیونل مسی به این امر مهم دست یافت.

رونالدو که در سن 37 سالگی در بالاترین درجه از آمادگی فیزیکی قرار دارد، در بدو ورودش با کاروان پرتغال به قطر با یکسری حواشی رو به رو شد. این بازیکن که در نخستین بازی خود موفق به ثبت گل شد تا به اولین بازیکن مرد فوتبال تبدیل شود که در پنج جام جهانی مختلف گلزنی کرده است. پس از این شروع امیدوارکننده بسیاری از هواداران او امیدوار بودند درخشش رونالدو ادامه داشته باشد، اما خیلی زود این اوج تبدیل به سقوط شد و ستاره پرتغالی در دیدار مقابل کره جنوبی بعد از درگیری با سانتوس (سرمربی سابق پرتغال) دیگر در ترکیب اصلی به صورت فیکس قرار نگرفت تا با این حواشی پرتغال خیلی زود توسط مراکش در مرحله یک‌چهارم با جام جهانی وداع کند و آخرین تجربه رونالدو به تلخ‌ترین صورت ممکن به پایان برسد.

کریستیانو رونالدو طی 5 سال اخیر در فوتبال باشگاهی با فراز و نشیب‌های متعددی مواجه شد. او پس از 9 فصل درخشان با کهکشانی‌ها با انتقالی پر سروصدا به یوونتوس پیوست. رونالدو طی 98 بازی برای یووه موفق شد 81 گل به ثمر برساند، اما در روز‌های آخر حضورش در اردوی بانوی پیر انتقادات از او شدت گرفت و تا مرز فروپاشی دوران اوج CR7 پیش رفت، اما در نهایت در سال 2021 رونالدو با یک حرکت رونالدینیویی پس از غافل گیر کردن رسانه‌ها دوباره به اُلدترافورد بازگشت. رونالدو در مجموع در لباس شیاطین سرخ با 3 مربی (سولشر، راگنیک و تن هاخ) کار کرد و در 40 بازی 24 گل برای منچستر به ثبت رساند، اما در همین حین اتفاقاتی برای او افتاد که در نهایت منجر به برکناری او از شیاطین سرخ شد.

او که طی یک فصل و نیم حضورش در جمع شیاطین سرخ از شرایط راضی نبود، شروع به مصاحبه علیه کادرفنی و باشگاه کرد. تقریبا چند روز پیش از اعزام کاروان پرتغال به جام جهانی قطر، رونالدو با پیرز مورگان خبرنگار مشهور انگلیسی مصاحبه‌ای را علیه تن‌هاگ انجام داد که مورد غضب این مربی قرار گرفت و بعد از آن به صورت رسمی از جمع شیاطین سرخ جدا شد. مدتی قبل شایعات فراوانی در خصوص تیم آینده رونالدو مطرح شد. از اسپورتینگ گرفته تا حضور در MLS و یا حتی بازگشت مجدد به رئال مادرید، اما این شایعات سرانجامی نداشت تا اینکه پس از گمانه‌زنی و تایید و تکذیب‌های فراوان بامداد شنبه (29 دسامبر 2022) خبر رسمی توافق او با باشگاه النصر توسط صفحه شخصی رونالدو و پیج باشگاه عربستانی منتشر شد.

*اما چه اتفاقی افتاد که این انتقال صورت گرفت و آیا در صورت قهرمانی پرتغال در جام جهانی رونالدو باز هم به این انتقال پاسخ مثبت می‌داد؟

شاید برخی تصور کنند انتقال رونالدو به النصر از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود چون او پس از خروج از انگلیس مصاحبه‌ای را علیه باشگاه سابق خود انجام می‌دهد تا به نوعی جدایی خود از جمع شیاطین سرخ را نهایی کند و در همین حین مدیر برنامه‌های او جهت مذاکره پای میز سران باشگاه النصر می‌نشیند. عربستان که اکنون میزبان جام ملت‌های آسیا 2027 و میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی 2029 را بر عهده گرفته‌ است؛ در اندیشه تصاحب میزبانی جام جهانی 2030 هستند و جذب ستارگانی چون رونالدو برای آن‌ها امتیازی ویژه خواهد بود.

از سوی دیگر جذب رونالدو سود هنگفتی را برای باشگاه النصر در پی خواهد داشت. از فروش کیت‌های ورزشی این تیم تا جذب بیننده از سراسر دنیا برای دیدن ستاره فوتبال جهان در لباس تیم عربستانی می‌تواند جذابیت لیگ عربستان را بالا ببرد و اعتبار این لیگ را تا حد زیادی ارتقا ببخشد. رونالدو نیز از این انتقال بی‌نصیب نخواهد ماند. اعجوبه پرتغالی با این انتقال برای دو فصل 400 میلیون یورو (معادل 9 هزار میلیارد تومان) دریافت خواهد کرد تا یکی از گرانترین انتقالات جهان فوتبال را رقم بزند؛ اما سئوال اینجاست که آیا او اکنون طبق گفته رسانه‌ها گرانترین انتقال فوتبالی جهان است؟ نه کاملا!

*در ادامه مروری خواهیم داشت به 7 انتقال بزرگ در تاریخ فوتبال تاکنون:

7- پل پوگبا ( منچستر یونایتد ) - 113 میلیون یورو

پوگبا ستاره فرانسوی و فارغ التحصیل آکادمی کارینگتون در سال 2012 یونایتد را با یک انتقال آزاد ترک کرد و به یوونتوس پیوست. او که دوران اوج خود را در بانوی پیر گذراند به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های اروپا شناخته شد. بعد از کسب 4 اسکودتو و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان، برگرداندن او به الدترافورد کار ساده‌ای نبود. پوگبا نهایتا از سال 2016 تا 2021 به مدت 5 فصل با منچستریونایتد قرارداد بست. نه تنها دستمزد 89 میلیون پوندی او یک رکورد جهانی بود، بلکه قراردادی که توسط مدیربرنامه جنجالی او (مینو رایولا) برای این بازیکن تنظیم شد؛ یکی از گران‌ترین معامله‌هایی بود که تا به حال دیده شده بود.

پوگبا در طول قرارداد پنج ساله ای که در سال 2016 به ثبت رساند، بیش از 100 میلیون یورو درآمد داشت. یونایتد قرارداد او را یک سال دیگر تمدید کرد و در نهایت برای ششمین سال ماندگار شد و قرارداد او به 113 میلیون یورو رسید. او در ادامه برای دومین بار در سال 2022 به یوونتوس پیوست.

6- گرت بیل (رئال مادرید) - 178 میلیون یورو

سال 2014 ستاره ولزی وارد اردوگاه لوس بلانکوس شد. او که با رزومه‌ای فوق العاده از تاتنهام آمد؛ آماده خلق یک رکورد تازه در نقل و انتقالات فوتبالی بود. بیل برای 6 سال در رئال مادرید 178 میلیون یورو درآمد کسب کرد تا در آن سال به گران‌ترین بازیکن فوتبال تبدیل شود. بعد از آن بیل باز هم قرارداد خود را تمدید کرد، اما حواشی که به دنبال وی بود قدرت گذشته را برای او به جا نگذاشت. دیدن بیل به عنوان یک بازیکن نیمکت نشین در پایان هشت سال حضورش در برنابئو به نوعی غم انگیز بود، اما این دستمزدهای گزاف توضیح می‌دهد که چرا او تا پایان قراردادش ماند و در نهایت در سال 2022 از کهکشانی‌ها جدا شد.

5- کریستیانو رونالدو (رئال مادرید) - 220 میلیون یورو

یک ماه پس از عقد قرارداد جدید بیل در سال 2016، رونالدو از این راه پیروی کرد و بار دیگر قرارداد خود را به مدت 5 سال با رئال تمدید کرد و به پردرآمدترین بازیکن لوس بلانکوس در برنابئو تبدیل شد. رونالدو در آن زمان بهترین گلزن تیم فوتبال رئال مادرید بود و جدایی او از این تیم امری غیر قابل باور بود و سران کهکشانی‌ها تمام تلاششان را کردند تا رضایت ستاره پرتغالی را جذب کنند. در نهایت فوق ستاره پرتغالی به مدت 5 فصل مبلغ 220 میلیون یورو را دریافت کرد.

بعد از آن کریستیانو رونالدو به دنبال چالش جدید بود و تا حدودی مدیران رئال نیز به دنبال فروش او بودند؛ با اینکه در دوران حضور رونالدو در رئال، این تیم 450 گل به ثمر رساند. رونالدو در مصاحبه‌ای اعلام کرد: آن‌ها دیگر به چشم کریستین رونالدو به من نگاه نمی‌کنند و احساس می‌کنم به من نیازی ندارند. رونالدو در سن 33 سالگی از رئال خارج شد.

4- کریستیانو رونالدو (یوونتوس) - 220 میلیون یورو

در تابستان 2018، یوونتوس هفتمین قهرمانی متوالی خود در سری آ را کسب کرده بود. با فتح ایتالیا، آنها به مرز بعدی یعنی قهرمانی در اروپا نگاه کردند. بانوی پیر در سال‌های گذشته 2 بار در لیگ قهرمانان اروپا به مقام دوم رسیده بود و خرید رونالدو به عنوان آخرین قطعه پازلی بود تا آن‌ها را تا مقام قهرمانی برساند.

یووه مبلغ 117 میلیون یورو را برای جذب ستاره پرتغالی پیشنهاد داد و پس از کش مکش‌های فراوان با قرارداد بزرگ چهار ساله به ارزش بیش از 200 میلیون یورو رونالدو را به تورین آوردند. رونالدو محکوم به این بود که یک تنه یوونتوس را به نوک قله برساند و برای بانوی پیر گلزنی کند، اما با وجود به ثمر رساندن 81 گل طی 98 بازی برای یووه همه چیز طبق میل مدیران باشگاه پیش نرفت و در نهایت رونالدو یک فصل مانده به پایان قراردادش تورین را ترک کرد، اما دستمزدش را تمام و کمال دریافت کرد.

3- نیمار (پاری‌سن‌ژرمن) - 267 میلیون یورو

نیمار ستاره برزیلی که که تا سال 2017 برای آبی اناری‌ها به میدان رفت و در نهایت با یک پیشنهاد وسوسه انگیز بارسلونا را به مقصد پی اس جی ترک کرد. نیمار که دوران اوجش را از سانتوس شروع کرد در بارسلونا تبدیل به یک ستاره شد تا اینکه سران پاری‌سن‌ژرمن او را برای 6 سال به قیمت 267 میلیون یورو خریدند تا به پر هزینه ترین خرید فوتبال در آن سال لقب بگیرد.

2- لیونل مسی (بارسلونا) - 555 میلیون یورو

موقعیت، محبوبیت و اهمیت مسی در بارسلونا به حدی بود که جوزپ ماریا بارتومئو، مدیرعامل پیشین آبی اناری‌ها می‌توانست استدلال کند که او چاره‌ای جز تسلیم شدن نسبت به خواسته‌های دستمزدی مرد آرژانتینی ندارد و او را به پردرآمدترین فوتبالیست جهان تبدیل می‌کند. مسی از سال 2017 تا سال 2021 قراردادی جدید با مبلغی بالغ بر 555 میلیون یورو برای 4 سال به امضا رساند.

1- کیلیان امباپه (پاری‌سن‌ژرمن) - 630 میلیون یورو

امباپه سالانه بیشتر از درآمدی که بیل در طول قرارداد شش ساله‌‌اش در مادرید به دست آورده است، خواهد داشت. جای تعجب نیست که او در پی اس جی ماندنی شد. کیلیان امباپه که ابتدا در سال 2017 از موناکو به صورت قرضی به پاریس اضافه شد با درخشش در جام جهانی 2018 قراردادش با پی اس جی تمدید شد. این بازیکن در تازه‌ترین قراردادی که با پاریس در سال 2022 به ثبت رساند برای 3 سال تا 2025 به توافق رسیدند و ناصر الخلیفی با پیشنهادی 630 میلیون یورویی چشم ستاره فرانسوی را به روی پله‌های پیشرفت بست.

اما با این تفاسیر می‌توانیم بگوییم که انتقال رونالدو به النصر عربستان برای 2 سال و مبلغ 400 میلیون یورو نسبت به سایر انتقالات گران‌ترین نیست، اما اینکه بازیکنی در سن 37 سالگی و انتقال به لیگ آسیایی چنین آماری را به نمایش گذاشته جذابیت خواهد داشت و اینکه امباپه و ارلینگ هالند قطعا رکوردهای تازه‌ای را در پیش خواهند داشت.

در تازه‌ترین خبرها درباره پیوستن مسی به الهلال صحبت شده بود که همگی در حد شایعه خواهد بود. با این حال لیگ عربستان به دنبال ارتقا است و سران آن در مسیری رو به رشد قرار دارند که قطعا برای میزبانی در رقابت‌های آینده برنامه ویژه‌ای دارند، اما پیش از آن رونمایی از رونالدو برای النصر از جذابیت بالایی برخوردار است.

فوق ستاره پرتغالی فوتبال جهان در بخشی از مصاحبه خود عنوان کرده بود که می‌خواهد فوتبالش را در بالاترین سطح و با افتخار در یک باشگاه خوب به پایان برساند نه حضور در لیگ‌های آسیایی، آمریکا، قطر و ... اما با پیوستن او به لیگ عربستان شاهد مرگ تدریجی یک رویا هستیم؛ جایی که شاید تمام شعارهای زیبا دیگر رنگ ببازد و چیزی نماد جر دلارهای نفتی.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *