صدور سند یک میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی

10:15 - 10 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۴۵۷۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با صدور اسناد اراضی کشاورزی، گفت: در شروع دولت فقط ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند بودند که امروز به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

خبرگزاری میزان جواد ساداتی‌نژاد در جریان سفر به گلستان در رابطه با حرکت کشاورزی به سمت اقتصاد، گفت: کشاورزی در ایران معیشتی است و باید به سمت کشاورزی تجاری و اقتصادی برویم. کشاورزی ما خرده‌مالکی است و باید معیشت کشاورز پایدار شود. طبق امر مقام معظم رهبری باید در کشاورزی به خودکفایی و تامین معیشت کشاورز ایرانی برسیم و بر اساس الگوی کشت و کشاورزی قراردادی در کشور حرکت خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: مدرن‌ترین ابزار جهانی برای حمایت از کشاورز به خصوص در بخش‌های خرده‌مالکی، کشاورزی قراردادی است. در ابتدای سال ۱۴۰۱ با نظر رئیس‌جمهور قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ارتقا پیدا کرد و ۸۳ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان ایرانی پرداخت شد که معادل ۵ سال گذشته بوده است.

افزایش ۵۵ درصدی خرید گندم در کشور

وی همچنین تصریح کرد: قیمت گندم قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می‌کند لذا این افزایش قیمت حرکت به سمت اقتصادی‌شدن کشاورزی کشور است. خرید گندم ۵۵ درصد در کشور افزایش یافت و از ۴.۵ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن رسید و ۱۳۵ درصد قیمت گندم افزایش یافت.

ساداتی‌نژاد افزود: ماموریت رئیس‌جمهور به وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشا داخلی است، لذا ما با استناد به این ماموریت در بخش‌های دیگر کشاورزی هم حرکت می‌کنیم. تولید در بخش غلات ۱۷ درصد رشد داشته است، ۲۰ درصد رشد در بخش شیلات داشته‌ایم که نشان می‌دهد کشاورزان ما باغیرت پای سفره مردم ایستاده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: براساس قانون کاداستر در مجلس شورای اسلامی باید تا سال ۹۹ سند تک برگ در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت اما در شروع دولت سیزدهم تنها ۴ درصد از اراضی کشاورزی سنددار شده بودند. کشاورز ایرانی بدون سند نمی‌تواند حرکت مثبت در راستای تولید داشته باشد. برای صیانت از اراضی باید سند تک برگ برای آن صادر شود.

وی بیان کرد: به دستور رئیس جمهور وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است که تا پایان دولت تمامی اراضی کشاورزی را سنددار کند.

به گفته ساداتی‌نژاد، در شروع دولت فقط ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دارای سند بودند که امروزه به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ در کمیسیون رفع تداخلات تمامی رفع تداخلات کشاورزان با منابع طبیعی را رفع خواهیم کرد، تصریح کرد: این مهم با نگاه به نفع کشاورزان کشور رقم می‌خورد و تا پایان دولت تمام اراضی دارای سند می‌شوند تا نگرانی کشاورزان در روستاها با منابع ملی و طبیعی حل و فصل شود البته نگاه دولت در این زمینه نگاه حمایت از کشاورزی است.

به گفته وزیر کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارای اهمیت بوده و ۱۱.۷ از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی است.

وی افزود: البته سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ۴ درصد انجام شده؛ یعنی سرمایه از بخش کشاورزی رفته است، به معنی آن است که صنایع تبدیلی در استان‌ها و شهرستان‌های ما کم است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه کشاورزان ما خام فروش هستد، افزود: منافع محصول تولیدی کشاورزان را دیگران بهره‌مند می‌شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر برنامه‌ریزی انجام شده با آمایش در شهر و استان‌ها، گفت: کمبود صنایع تبدیلی در استان‌ها و شهرهای مختلف شناسایی شده تا بتوانیم محصول در همان استان فرآوری شود.

وی از سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی در استان گلستان دعوت کرد و در این زمینه اعلام کرد: از محل بند الف تبصره ۱۸ این سرمایه‌گذاری را در بسته‌بندی، سردخانه و .... حمایت می‌کنیم تا ارزش افزوده محصول به کشاورز برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه ما در بخش کشاورزی رسیدن به قدرت اول غذا در جنوب غرب آسیا است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر ترکیه و رژیم صهونیستی بر این کرسی نشسته‌اند، افزود: ظرفیت و پتانسیل آن در کشور وجود دارد و با برنامه‌ریزی انجام شده با کمک کشاوزان در این سمت در حرکت هستیم.

اعطای 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم

وی با مقایسه پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی در دولت سیزدهم و پیش از آن، گفت: در طول ۵ سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تسیهلات در بخش کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده در حالی که در سال اول دولت سیزدهم ۵ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به بخش کشاورزی تسهیلات داده شده است؛ لذا نگاه کلان دولت در حوزه حمایت مالی در بخش کشاورزی است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در سال آینده نیز استمرار حمایت از بخش کشاورزی توسط دولت را شاهد خواهیم بود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه استان گلستان قطب امنیت غذایی در کشور به شمار می‌رود، افزود: این استان یک لنگرگاه مطمئن برای امنیت غذایی ایران به شمار می‌رود؛ در بخش تولید مرغ و صنعت طیور یک ماه تامین پروتئین سفید مردم ایران توسط استان گلستان انجام می‌شود؛ بیش از ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن تولید گوشت قرمز توسط این استان انجام می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: ۴۴۰ هزار تن گندم در پایان دولت قبل خریداری شد در حالی که در سال زراعی گذشته ۷۷۰ هزار تن گندم تحویل داده شده که نشان‌دهنده عزم و اراده تولید است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *