آخرین روند مذاکرات ایران و آژانس از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی

11:43 - 07 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۱۶۶۳
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که تولید رادیوداروها بر پایه مشتقات آب سنگین در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

خبرگزاری میزان – محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه نشست هیئت دولت گفت که سالانه یک میلیون بیمار در کشور از ظرفیت رادیوداروها استفاده می‌کنند.

اسلامی گفت: از دستاوردهای مهم و اقدامات محوری سازمان انرژی اتمی، تولید رادیوداروهاست؛ سالانه یک میلیون بیمار در کشور از این ظرفیت استفاده می‌کنند؛ نکته و پیام مهم این امر آن است که اگر چرخه سوخت هسته ای نداشتیم و نمی‌توانستیم فرآوری انجام دهیم، قادر به تولید رادیودارو در کشور نبودیم.

وی افزود: نکته جالب این که تنها شرکتی که ما در این زمینه داریم، سال‌هاست تحت تحریم آمریکایی‌ها قرار دارد؛ این بدان معناست که بحث سلامت و جان مردم برای آن‌ها فاقد ارزش و اهمیت است و به همین دلیل بی قاعده همه را تحریم می‌کنند.

اسلامی تاکید کرد: ظرفیت تولید رادیوداروها در دو بخش درمانی و تشخیصی در کشور بحمدالله وجود دارد؛ برنامه توسعه ما در دو بخش کاملا فعال است، یکی تولید محصولات در بخش درمانی و دیگری در بخش تشخیصی.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، رونمایی از نمونه بخش تشخیصی در هفته پژوهش انجام شد که دقت بالاتری دارد؛ نکته مهم تر در بخش درمانی است که بتواند سلول سرطانی را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دهد و آن را از بین ببرد، بدون این که آسیب جانبی داشته باشد؛ چون بیماران مبتلا به سرطان طی سال‌های گذشته از روند شیمی درمانی و داروهای آن آسیب‌های زیادی دیده اند.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: ما گام تکمیلی خود را تولید رادیوداروهای جدید براساس مشتقات آب سنگین قرار داده ایم؛ تولید این داروها در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم در آینده آن‌ها را جایگزین کنیم و یک روند تحولی داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در مورد روند مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: تمایلی نشان داده شده است و قرار شده که هماهنگی مذاکرات بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *