نظارت کافی در ساخت و ساز وجود ندارد

16:07 - 11 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۷۱۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
نائب رئیس انجمن انبوه سازان گفت: ساختمان‌سازی در ایران بسیار سخت است، زیرا فرایند‌های لازم برای ساخت یک واحد مسکونی استاندارد رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایرج رهبر با اشاره به اینکه اکثر مشکلات ایجاد شده در حوزه سازمان نظام مهندسی به دلیل مسائل مالی است، بیان کرد: هم اکنون این سازمان برای یک پول انباشته شده‌ای است که برای بسیاری از مهندسان تبدیل به یک فرصت و برای بسیاری از افراد تبدیل به یک تهدید شده است.

وی با بیان اینکه یک تقسیم کار ناعاقلانه‌ای در این حوزه ایجاد شده است افزود: باید در بخش سازمان نظام مهندسی ساختمان یک حوزه مالی جداگانه‌ای ایجاد شود و به صورت تخصصی به مسائل مالی این بخش بپردازد.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان ساختمان استان تهران اظهار کرد: هم اکنون آرامشی که در انجمن‌ها و یا سایر بخش‌ها ایجاد شده به دلیل آن است که مقوله مالی ندارند بنابراین باید در حوزه سازمان نظام مهندسی مشکلات و مسائل مالی از بین رود و مالکان ساختمان هر زمانی که سازمان نظام مهندسی به پول احتیاج داشتند مبالغ لازم را واریز کنند.

رهبر تأکید کرد: مبالغی که مالکان بابت حق‌الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می‌شود متأسفانه در قالب دو الی سه سال به حساب مهندسان واریز می‌شود این در حالی است که باید به صورت کاملا عادلانه به حساب آن‌ها واریز شود و آن ۵ درصد نیز در قالب بخش‌های خدماتی و رفاهی به آن‌ها پرداخته شود.
 
در ادامه محرمی رئیس انجمن گودبرداری با اشاره به صادر نشدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در پی چند سال گذشته اظهار کرد: ساختمان‌سازی در ایران بسیار سخت است، زیرا فرایند‌های لازم برای ساخت یک واحد مسکونی استاندارد رعایت نمی‌شود.

وی از استاندارد نبودن و کم فروشی در مصالح ساختمانی خبر داد و افزود: سیمان‌هایی که برای ساخت واحد‌های مسکونی در بازار عرضه می‌شوند استاندارد‌های لازم را ندارند و بسیاری از وزن کیسه‌های سیمانی بسیار کمتر از عدد درج شده روی آن است.

رئیس انجمن گودبرداری همچنین از کم شدن قطر لوله‌های پلیکا در ساختمان‌ها طی یکسال گذشته خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر این مشکلات مهندسان و مجریانی که ناظر بر ساختمان‌ها هستند نیز رعایت چنین الزاماتی را نمی‌کنند.

محرمی با اشاره به اینکه بسیاری از سازندگانی که واحد‌های مسکونی را می‌سازند خود حاضر به سکونت در این واحد‌ها نیستند،گفت: بسیاری از سازندگان و مهندسان ناظر به دلیل نداشتن نظارت کافی در ساختمان‌ها واحد‌های مسکونی بسیار بی کیفیت می‌سازند و همین موضوع باعث اجرایی نشدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می‌شود.

وی ادامه داد: در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تمامی اطلاعات پیمان‌کاران و مجریان ثبت می‌شود و تمامی این افراد باید صاحب صلاحیت و متخصص باشند که در غیر این صورت شناسنامه فنی و ملکی صادر نمی‌شود.

رئیس انجمن گودبرداری با اشاره به اینکه به دلیل نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان پول‌های انباشته شده بسیاری در سازمان نظام مهندسی ایجاد شده است، بیان کرد: در این باره باید مجریان و ناظران ساختمان پاسخگو باشند، زیرا که مالکان پول شناسنامه فنی و ملکی را واریز کرده‌اند، اما هیچ شناسنامه‌ای صادر نشده است.

محرمی تاکید کرد: ساختمان‌ها سرمایه‌های ملی ما هستند، ولی متأسفانه در چند وقت اخیر به این بخش بی توجهی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هدف سازمان نظام مهندسی استان تهران باید اجرای قانون باشد، تصریح کرد: قانون سازمان نظام مهندسی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که متأسفانه به آن توجهی نشده و این بخش با خلأ‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

رئیس انجمن گودبرداری خاطر نشان کرد: طبق قانون وزیر راه و شهرسازی و وزیر کار باید در یک اقدامات مشترک افرادی که وارد بخش ساخت و ساز می‌شوند را آموزش دهند، ولی تا به امروز چنین اقدامی صورت نگرفته که به طور مثال جوشکارانی که در ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند تمامی آن‌ها هیچ تخصص و یا مدرک خاصی ندارند و همین موضوع باعث ایجاد جوشکاری‌های بی کیفیت در ساختمان‌ها می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *