نگاهی به جنایتی که محمد قبادلو مرتکب شد/ روانپزشک سازمان پزشکی قانونی: متهم انگیزه مشخص داشته و ماهیت جرم را می‌دانسته است

12:06 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۳۳۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یکی از متهمانی که در اغتشاشات اخیر به اعدام محکوم شد، محمد قبادلو است که به جرم حمله به ماموران یگان ویژه در پرند و زیر گرفتن یکی از ماموران که منجربه شهادت افسر انتظامی شد، مورد محاکمه قرار گرفت.

خبرگزاری میزان – با دستور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، پس از صدور کیفرخواست پرونده متهمان اغتشاشات اخیر، دادگاه‌های رسیدگی به این پرونده‌ها در دادگاه ‎های انقلاب کشور برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه از همان ابتدای بروز حوادث و اغتشاشات اخیر، بر رسیدگی سریع، قاطعانه و دقیق به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر بویژه کسانی که مرتکب جنایت شدند و به جان و مال مردم تعرض کردند، تاکید کرده است.

رئیس قوه قضاییه در شورای عالی قوه قضاییه در این زمینه تاکید کرد: از همان روزهای نخست قضایای اخیر مقامات قضایی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواستند تا عناصر اصلی اغتشاشات و آشوب‌ها را شناسایی ، دستگیر و معرفی کنند؛ در این زمینه، توفیقات خوبی حاصل شده و این روند ادامه دارد؛ بر همین اساس بار دیگر تاکید می‌کنم عناصری که در قضایای اخیر مرتکب قتل و جرح دیگران شدند، با خود سلاح به همراه داشتند، اموال مردم را به آتش کشیدند، در نظم اجتماعی اختلال ایجاد کردند، مانع از کسب و کار مردم شدند، خوف ایجاد کردند و آرامش مردم را به هم زدند، هر چه زودتر شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند. 

قاضی‌القضات همچنین ضمن اشاره به دستگیری و آغاز فرآیند محاکمه برخی عناصری که در جریان قضایای اخیر مرتکب قتل شدند، تصریح کرد: باید هر چه زودتر تمامی افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر مترکب قتل شدند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند.

یکی از پرونده‌های اغتشاشات اخیر مربوط به حادثه زیر گرفتن ماموران یگان ویژه مستقر در شهر پرند واقع در جنوب استان تهران بود که محمد قبادلو فرزند محمدعلی متهم این پرونده براساس کیفرخواست صادر شده به اتهام افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور پلیس در تاریخ 7 آبان ماه سال جاری در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه شد.

بیشتربخوانید

برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران اخیر در تهران/ متهمی که با خودرو افسران پلیس را زیر گرفت و منجر به شهادت یک مامور شد/ درخواست پدر شهید از دادگاه برای اشد مجازات

در این جلسه از دادگاه که نماینده دادستان، ماموران یگان ویژه آسیب دیده حادثه شهر پرند، پدر شهید فرید کرم پور، متهم و وکیل وی حضور داشتند، نماینده دادستان با حضور در جایگاه با بیان اینکه ضمن قرائت کیفرخواست، اظهار کرد: طبق نظریه پزشکی قانونی، شهید کرم پور به دلیل ضربه شدید وارده به سر و له شدگی بافت مغز خونریزی کرده و همین موضوع علت شهادت وی است.

همچنین پدر شهید کرم پور نیز در این جلسه از دادگاه خطاب به متهم گفت: به چه دلیل پسر من را کشتی؟ پول گرفتی؟ چه کسی تو را وادار به انجام این کار کرد؟

وی از ریاست جلسه دادگاه در خواست کرد: اشد مجازات برای این فرد را خواستارم.

فرمانده افسران حادثه مذکور که خود نیز از ناحیه پای راست مجروح شده است، در این جلسه از دادگاه گفت: ۳۰ شهریور بود که ماموریتی از سوی سلسله مراتب به ما برای حفظ امنیت و پیشگیری از وقوع ناهنجاری ابلاغ شد.

وی افزود: ماموریت خود را انجام دادیم ساعت حوالی ۱۲ بامداد بود که قصد بازگشت به مقر خود را داشتیم که ناگهان صدای وحشتناکی شنیدم، برگشت به سمت عقب که ببینم چه اتفاقی افتاده است که به ناگهان توسط یه خودرو زیر گرفته شدم.

افسر فراجا گفت: روی زمین افتاده بودیم شهید کرم پور نفس نفس میزد، خواستم به سمتش بروم که دیدم پای راستم دچار آسیب جدی شده است.

وی از ریاست دادگاه درخواست اعمال اشد مجازات را برای متهم خواستار شد.

پس از پایان این جلسه از دادگاه، با بررسی پرونده متهم، در نهایت حکم اعدام متهم محمد قبادلو فرزند محمد علی به اتهام اتهام افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور پلیس، صادر شد.

در حالی که دادگاه محمد قبادلو در حال برگزاری بود، مادر وی با تهیه و ضبط یک فیلم در خصوص پرونده فرزندش ضمن وارونه نشان دادن ماجرا، موضوع را به گونه‌ای خلاف واقع مطرح کرد و قبل از آنکه دادگاه در خصوص این پرونده حکمی را صادر کند، اعلام کرد که فرزندش به حکم اعدام محکوم شده است.

پس از ارجاع این حکم به دیوان عالی کشور و فرجام خواهی در این پرونده، دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام خواهی به عمل آمده در پرونده محمد قبادلو، دادنامه نامبرده را مستنداٌ به شق الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام کرد.

یکی از مواردی که توسط رسانه‌های معاند در خصوص این پرونده مطرح می‌شود، ادعای بیماری متهم محمد قبادلو است.

به غیر از اتهام افساد فی‌الارض که رسیدگی آن بر عهده دادگاه انقلاب است سایر اتهامات متهم قبادلو در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود.

به همین دلیل طبق قانون محمد قبادلو باید در ۲ دادگاه مجزا پاسخگوی اتهامات خود بود و بر همین اساس 19 آذر جلسه دادگاه کیفری متهم محمد قبادلو فرزند محمدعلی در دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور متهم، شکات، تعدادی شاهدان عینی حادثه، کارشناسان پزشکی قانونی و وکیل تعیینی قبادلو برگزار شد.

در این جلسه از دادگاه، روانپزشک سازمان پزشکی قانونی با حضور در جایگاه در خصوص این ادعا که متهم مبتلا به بیماری دو قطبی است و به همین دلیل و عدم مصرف به موقع داروهای خود دست به چنین جنایتی زده، پاسخ داده است.

متهم از ماهیت اقدام خود آگاهی داشته است

روانپزشک سازمان پزشکی قانونی گفت: روال کار روانپزشکی به این نحو است که وقتی پرونده‌ای ارجاع می‌شود، شرح حالی از متهم گرفته می‌شود و اطلاعات و سوابق قبلی او بررسی شده و روانشناس سازمان نیز به بررسی وضعیت بیمار می‌پردازد. کار با معاینه شروع می‌شود و نکته اصل این است که آیا متهم ماهیت کارش را می‌دانسته و از عواقب آن نیز خبر داشته یا خیر و این وضعیت روانی شخص در زمان جرم نیز بررسی می‌شود.

وی افزود: طبق گفته‌های متهم، او بر اساس تحریک فضای مجازی خشمگین شده و با ماشین به نیروهای انتظامی زده و فرار کرده و این نشان می‌دهد او از این رفتار انگیزه مشخصی داشته و ماهیت جرم را می‌دانسته که فرار کرده است.

روانپزشک سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: متهم به سوابق بیماری دو قطبی خود اشاره می‌کند که در سوابق او دیدیم دو نوبت ویزیت شده اما بستری نشده است. حرف‌های متهم نیز نشان نمی‌دهد که او در روز حادثه مشکلی داشته و رفتار او هدف‌دار بوده است. علائم و شواهدی از اختلالات عمده در وضعیت روانی او نیز وجود ندارد.

در ادامه وکیل متهم از روانپزشک پرسید: غیر از روانشناس، شما هم آقای قبادلو را معاینه کردید؟ آیا ایشان اختلالات شخصیتی نداشت؟

روانپزشک پاسخ داد: متهم رفتار هدف دار داشته و کاملا می دانسته ماهیت رفتارش چه بوده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه اغتشاشات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *