کنعانی: توپ در زمین طرف آمریکایی است/اتهام زنی به ایران کمکی به اوکراین نمی‌کند/واکنش به اقدام شورای حقوق بشر در انتصاب اعضای کمیته موسوم به حقیقت یاب

10:50 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۲۱۳
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران ایام شهادت برترین بانوی عالم حضرت فاطمه (س) را به همه مسلمانان و محبان اهل بیت تسلیت گفت.

وی همچنین گفت: فرارسیدن سالروز میلاد عیسی بن مریم (ع) را خدمت همه مسیحیان عالم، پیروان ادیان آسمانی و همه موحدان عالم و هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و سالی پر از صلح، دوستی و آرامش را آرزو می‌کنم.

واکنش به انتشار اظهارات مکرون در برخی رسانه ها

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: دو روایت کاملا متفاوت و متناقض درباره نشست بغداد دو مطرح است؛ ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی مطرح شد و ادبیات کاملا متفاوتی توسط منابع خبری دیگر.

وی افزود: به نظر می‌رسد به روایت اصلی و دقیق این اظهارنظر توجه کنیم؛ بررسی‌های ما دال بر غیرصحیح بودن روایت نشریه لبنانی النهار است؛ در این رابطه بررسی‌هایی صورت گرفته است؛ فارغ از این‌ها نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و مطابق با ظرفیت‌های ملی است و با روایت‌های مختلف شکل نمی‌گیرد و متکی بر توانایی‌های ایران است.

کنعانی تاکید کرد: این توانایی، محل توجه منطقه ای و بین المللی است؛ نفس دعوت از ایران در نشست بغداد، تاکید میزبان مبنی بر اهمیت ایران در این نشست و گفت‌وگوها و دیدارهای مختلف در حاشیه این نشست با طرف‌های دیگر، دلیل دیگری بر اهمیت ایران در منطقه و مکشوف بودن این نقش برای طرف مقابل است.

ادبیات تهدیدآمیز از طرف هر مقام اوکراینی را غیرمسئولانه می‌دانیم

کنعانی در مورد موضع کشورمان در قبال تحولات اوکراین، گفت: ما موضع خود را در ارتباط با موضوع اوکراین بارها اعلام کردیم و مکررا موضع و دیدگاه اصولی ایران بیان شده است؛ اتهام زنی به ایران مشخصا کمکی به اوکراین و به مردم و سران این کشور نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ما اتهامات مقامات اوکراینی و مقام مورد اشاره را رد و مجددا تاکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم؛ ما برای کمک به حل بحران و برقراری صلح آمادگی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما ادبیات تهدیدآمیز از طرف هر مقامی را غیرمسئولانه و پیامدهای سیاسی و حقوقی این‌گونه اظهارات را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

آمریکا را عامل ترور سردار سلیمانی می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در آستانه سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، گفت: پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی به عنوان چهره بین المللی مقابله با تروریسم از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است؛ ما آمریکا را عامل این ترور می‌دانیم؛ مقامات دولت آمریکا مسئولیت این ترور را برعهده گرفتند و دولت آمریکا باید در این زمینه پاسخگو باشد و ما به اقدامات مختلف حقوقی خود تا زمانی‌که مقامات آمریکا پاسخگو شوند، ادامه خواهیم داد و از روش‌های قانونی استفاده خواهیم کرد.

اجرای ابتکارات منطقه ای ایران موکول به همکاری کشورهای منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نشست بغداد دو، گفت: نشست اردن درباره موضوع عراق برگزار شد؛ تمرکز نشست بغداد دو در اردن درباره عراق بود و در حاشیه این نشست، گفت‌وگوهایی انجام شد.

وی افزود: سیاست ایران مبتنی بر رویکرد جدید و مورد تاکید دولت سیزدهم، تقویت سیاست همسایگی است که می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد؛ ابتکار وزیر امور خارجه که در سخنرانی وی در مجمع تهران مطرح شد، ناظر بر بخشی از سیاست ایران بود؛ ایران این ابتکار را دنبال می‌کند و اجرای این ابتکارات موکول به همکاری با دیگر کشورهای منطقه است.

توسعه مناسبات کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی کمکی به ثبات منطقه نمی‌کند

کنعانی در مورد عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: موضع ما درباره رژیم صهیونیستی روشن است و تاکید داریم که توسعه مناسبات و عادی سازی روابط کشورهای اسلامی و عربی با این رژیم کمکی به ثبات منطقه و به احقاق حقوق فلسطین نمی‌کند.

وی افزود: ملت‌های منطقه هم نشان دادند که عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی را قبول ندارند و برجسته ترین حوزه ای که تنفر ملت‌های منطقه از رژیم صهیونیستی را نشان داد، در جریان برگزاری جام جهانی قطر بود.

کشورهای غربی به رفتارهای سازنده روی بیاورند

کنعانی در مورد مواضع مداخله جویانه برخی کشورها درباره تحولات اخیر در ایران، بیان کرد: دولت‌هایی که روی تحولات داخلی ایران شرط بندی کردند، بدانند که بر اسب بازنده شرط بسته اند؛ اقدام اشتباهی که تعداد قابل توجهی از کشورهای غربی مبنی بر دامن زدن به اغتشاش انجام دادند، رویکردی آشکار بود.

وی افزود: این اشتباه محاسباتی آن‌ها بود و آثار آن را ما در حوزه سیاسی و در پاره ای از نشست‌ها می‌بینیم؛ در برخی از نشست‌ها تاکید می‌کنند که اساسا دنبال تغییر نظام در ایران نبوده و نیستیم؛ آن‌ها درباره موضوعی صحبت می‌کردند که امکان آن را نداشتند؛ ما مداخلات غیر سازنده آن‌ها و نقش در تحریک خشونت‌ها در ایران را فراموش نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برخی از کشورهای اروپایی همچنان بر رفتارهای غلط خود در دیگر زمینه‌ها و ایجاد فضاسازی اصرار می‌کنند؛ ما توصیه می‌کنیم از دست زدن به اقدامات بی نتیجه دست بردارند و به رفتارهای سازنده روی بیاورند.

نشست بغداد دو فرصت خوبی برای گفت‌وگوی میان ایران و مذاکره کننده اروپایی بود

کنعانی در مورد نشست وزیر امور خارجه با مذاکره کنندگان اروپایی در حاشیه نشست بغداد دو گفت: در اجلاس بغداد دو فرصت بسیار خوبی برای انجام یک دور جدید از گفت‌وگوها میان ایران و مذاکره کنندگان ارشد اروپایی به وجود آمد و نشست مهمی میان وزیر امور خارجه با جوزپ بورل با حضور باقری و انریکه مورا انجام شد.

وی افزود: دو ساعت گفت‌وگو در این نشست انجام شد؛ طرفین در خصوص همه مسائل رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کردند و جمع‎بندی مشترک این بود که مسیر برای رسیدن به گام‌های نهایی ادامه پیدا کند؛ جزئیات این نشست مورد بررسی و مرور قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر تاکید کرد: توافق همچنان روی میز است و پنجره به سمت توافق باز است، اما رویکرد دولت آمریکا همچنان رویکردی توام با سرگردانیست؛ مواضع آن‌ها منفی است، اما رفتار و پیغام‌هایشان چیز دیگری است؛ ما معتقدیم که زمینه دستیابی به توافق وجود دارد، اگر اقدام سازنده ای از طرف مقابل صورت بگیرد زمینه برای اجرای توافق وجود دارد؛ در دیدار وزیر با بورل موضوعات دیگری هم مطرح شد.

وی افزود: وزیر امور خارجه مجددا درباره مواضع مداخله جویانه برخی از کشورهای اروپایی درباره تحولات اخیر در ایران گلایه کرده و آن را مردود خواند؛ وی همچنین نسبت به برخی از اقدامات غربی‌ها شدیدا اعتراض و از برخی از کشورهای اروپایی که به دنبال اعمال فشار علیه ایران بوده و هستند، انتقاد کرد.

کنعانی گفت: وزیر همچنین درباره تحولات اوکراین با بورل گفت‌وگو کرد و مواضع اصولی ایران در این باره را به وی منتقل کرد؛ وزیر امور خارجه به بورل نسبت به اقدامات دولت‌های اروپایی و آمریکا در یک طرف بحران هشدار داد.

متن توافق براساس مذاکرات میان طرفین تهیه شده است

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: اساسا متن توافق بر اساس مذاکرات بین طرفین تهیه شده و پیشنهادات از سوی مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها داده شده است؛ به نظر می‌آید که متن آماده جمع‎بندی است.

وی افزود: تعلل آمریکا به بهانه برگزاری انتخابات میاندوره ای این کشور منجر به فرصت سوزی شد؛ در حالی که امکان امضای جمع بندی وجود داشت، آمریکایی‌ها پای کار نیامدند و بعد از آن هم بار دیگر به بهانه‌های دیگر از امضای توافق آماده اجتناب کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: کار سازنده می‌توانست این باشد که از گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس حمایت کنند تا اختلافات فنی مورد نظر حل و فصل شود؛ اقدام غیرسازنده آمریکا و چند کشور اروپایی این بود که یک قطعنامه جدید را به آژانس بردند؛ اکنون توپ در زمین طرف آمریکایی است.

برای ایران اقدام عملی آمریکا مهم است

کنعانی گفت: موضوع مهم این که ایران منتظر اقدام عملی طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا برای برگشت به متن توافق شده و ازسرگیری اجرای آن است؛ این که آن‌ها مذاکره می‌کنند، نشان دهنده تمایل برای توافق است اما برای ایران اقدام عملی طرف مقابل مهم است.

کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان است

کنعانی تاکید کرد: حسن کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس جمهور در افعانستان است؛ وی با حفظ سمت خود سرپرست سفارت ایران در کابل نیز است.

هیچیک از مراکز فرهنگی ایران در خارج از کشور تعطیل نشده اند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ یک از مراکز فرهنگی ایران در خارج تعطیل نشده اند؛ در سایه اقدامات تحریک آمیز برخی از جریان‌های افراطی، نسبت به برخی مراکز غیردولتی ایران تعرضاتی صورت گرفت، در ارتباط با فعالیت این مراکز اخبار جهت داری منتشر شد و اطلاعات غلطی درباره آن‌ها داده شد؛ مشکلات و محدودیت‌هایی برای برخی از این مراکز اسلامی غیردولتی ایجاد شد.

وی افزود: ایران در زمینه تامین امنیت توجهات را به کشورهای میزبان داده و به رعایت حقوق این مراکز تاکید کرد.

ایران و عربستان در استمرار رویکرد سازنده اتفاق نظر دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رویکرد ایران در قبال عربستان و مذاکرات فیمابین گفت: سیاست ما درباره عربستان و روند مذاکرات بین دو کشور سیاست روشنی است؛ دو طرف در استمرار رویکرد سازنده اتفاق نظر دارند؛ پنج دور گفت‌وگو میان هیئت‌های رسمی دو کشور با کمک بغداد انجام شده است؛ با فضای موجود امکان برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوها در بغداد وجود دارد.

وی افزود: تلاش‌های طرف عراقی در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای دور جدیدی از گفت‌وگو مورد استقبال دو طرف است؛ گفت‌وگوی وزیران خارجه گفت‌وگوهای خوب، مثبت و توام با حسن نیت و اعلام آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها بود؛ اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان درباره ایران نیز اظهارات مثبتی بوده و به نظر می‌رسد بین طرفین اراده برای بک گام به جلو وجود دارد.

ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر و نگاه سیاسی به مقوله حقوق بشر را رد می‌کند

کنعانی در پاسخ به سوال میزان درباره واکنش وزارت امور خارجه به اقدام‌ شورای حقوق بشر در انتصاب ۳ نفر در کمیته موسوم به حقیقت یاب درباره ایران گفت: ما اصل دیدگاه خود درباره این کمیته را قبلا به صراحت بیان کردیم و تغییری در این موضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره این کمیته به وجود نیامده است؛ مجددا تاکید می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر و نگاه سیاسی به مقوله حقوق بشر را کمک کننده و سازنده نمی‌داند.

وی افزود: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، چنین رویکردی منجر به تضعیف سازوکارهای بین المللی برای ارتقا حقوق بشر از جنبه‌های مفهومی و ارزشی در عرصه بین المللی می‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غلط، غیرسازنده و به عبارتی  نقض حقوق بشر ارزیابی می‌کند و به کشورهایی که متاسفانه از موضوع حقوق بشر سوءاستفاده سیاسی و ابزاری می‌کنند، توصیه می‌کند که این رویکرد را کنار بگذارند.

پرونده اتباع خارجی درگیر در اغتشاشات اخیر در حال بررسی است

کنعانی در مورد پرونده اتباع خارجی درگیر در اغتشاشات اخیر گفت: آن چه مسلم است در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی با نسبت‌های مختلف در اغتشاشات نقش آفرینی کردند و بازداشت شدند؛ برای برخی از آن‌ها پرونده تکمیل شد و پرونده برخی دیگر در مرحله تحقیقات است؛ اطلاع کنسولی و سیاسی به کشورهای متبوع آن‌ها داده شده است و ملاقات‌ها و مذاکرات در این ارتباط صورت گرفت.

وی افزود: نقش شهروندان برخی از کشورها مبنی بر نقش آفرینی در اغتشاشات اخیر روشن و مسجل است؛ برخی از این افراد مورد سوءاستفاده طرف‌های دیگری قرار گرفتند؛ برخی از کشورها از جمله انگلیس نقش سیاسی غیرسازنده ای در تحولات اخیر ایران داشتند؛ نقش آن‌ها دامن زننده به اغتشاشات بود؛ ما در نشست‌های دیپلماتیک اطلاعات را درباره جرم این افراد دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در ایام اخیر و در آستانه سال جدید میلادی با پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و نگاه انسان دوستانه قوه قضاییه به سفارتخانه‌های این کشورها در مورد افراد بازداشت شده دسترسی کنسولی داده شد.

واکنش به تعلیق تحصیل زنان در افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری ابراز امیدواری کرد که زمینه تحصیل دختران و بانوان افعانستان در مراکز دانشگاهی این کشور فراهم شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *