19 سال پس از حادثه؛ پیروزی ارگ بر مرگ

10:01 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۱۱۹
امروز زلزله بم 19 ساله شد، زلزله‌ای که تنها جان و مال را از مردم کرمان نگرفت، بلکه نماند این شهر یعنی ارگ بم را نیز از آن‌ها ستاند. اما حالا می‌توان گفت پس از سال‌ها ارگ پس از آن حادثه به همت باستان‌شناسان دوباره سرپا شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: وقتی غبارهای زلزله بم فرونشست، آنهایی که زنده مانده بودند همچنان خاک را به‌دنبال عزیزانشان می‌کاویدند و کسی حواسش نبود که یکی از سازه‌های شگفت‌انگیز دنیا، که نظیر و مانندی در جهان ندارد هم زیر بار زلزله کمر خم کرده است؛ ارگ بم، بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان، که یکی از میراث جهانی ثبت شده توسط یونسکو بود، زخم عمیق و بزرگی از زلزله برداشت و نماد آن لحظه تلخ بود.

بم، نماد حیات و سرزندگی در دل کویر بود و معلوم بود جان‌سخت‌تر از اینهاست. امروز دقیقا 19سال از آن زلزله گذشته و بم، دوباره همان ارگ باشکوهی است که دنیا را به‌خود جلب می‌کند. کار احیا و مرمت این سازه بی‌نظیر، خیلی زود بعد از زلزله شروع شد و تیم‌هایی از ژاپن، فرانسه و ایتالیا زیرنظر یونسکو به کمک کارشناسان ایرانی آمدند و حالا بم دوباره در لیست مقصدهای جذاب گردشگری در ایران قرار دارد.

یونسکو در گزارشی درباره بازسازی بم، به حفظ تعادل بین ساخت و سازهای بعد از زلزله و نخلستان‌های اطراف آن اشاره کرده است. در واقع یونسکو نوشته است، در پی زلزله، سختگیری برای رعایت منظر و چشم‌انداز باستانی این محوطه که شامل ارگ و شهرهای بم و بروات می‌شود، بیشتر شده و مقامات، نظارت بیشتری بر تغییر منظر آن دارند.

نظارت‌های سختگیرانه و جدیت در امر بازسازی، باعث شد تا بم خیلی سریع به جایگاه پیشین خود برسد و حالا سایت‌های‌ معتبر گردشگری، این ارگ و شهر بم را در لیست مکان‌هایی که باید در ایران دید قرار داده‌اند. تریپ‌ادوایزر برای نمونه، بم را یکی از مقاصد اصلی گردشگری در سال2022 میلادی قرار داده بود.

زلزله دی‌ماه82، زخم عمیقی بر پیکر ایران، بم و ارگ وارد کرد اما ارگ بم دوباره جان گرفته و همان قلعه جادویی است و گردشگرانی که به ایران می‌‌آیند، حتما باید آن را از نزدیک ببینند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: زلزله بم ارگ بم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *