رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

علی رویین‌تن: وزارت ارشاد به فیلم شهید ابراهیم هادی پروانه ساخت نمی‌دهد/ ممیزی ارشاد تکلیفش با خودش مشخص نیست

10:17 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۵۰۳
علی رویین‌تن کارگردان فیلم «دل شکسته» با اشاره به تولیدات کم در حوزه اهل بیت، از وزارت ارشاد برای سنگ‌اندازی در راه ساخت فیلمی درباره شهید ابراهیم هادی گلایه دارد.

علی رویین تن کارگردان سینما در گفت‌وگو با میزان در مورد ساخت فیلم هایی همانند «دلشکسته» اظهار کرد: من به فیلم‌هایی همانند فیلم «دل شکسته» که عموما مضمون مذهبی و اعتقادی دارند علاقه‌مندم و عمده کارهای من در این رابطه رقم خورده است.

وی ادامه داد: این نوع فیلم‌ها تاریخ مصرف خاصی ندارد و چون بر آمده از اعتقادات مردم و جامعه ایرانی هستند، به فراموشی سپرده نمی‌شود.

وی علل پرداختن به فیلم‌های مذهبی و اعتقادی را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: من افتخار می‌کنم که از دوستداران «اهل بیت(ع)» هستم و در این راه از هنر برای انتقال این مقوله ارزشمند کمک می‌گیرم زیرا معتقدم آنچه از دل بر می‌آید و بدون ریا باشد، لاجرم بر دل مردم می‌نشیند، به عبارت دیگر آثار ماندگار تولیداتی هستند که بر دل مخاطبان می‌نشینند.‌ من معتقدم آنچه با ریا کاری تولید و ارائه شود قطعه با بی‌علاقگی مردم روبه‌رو می‌شود.

ارشاد


رویین‌تن با اشاره به تولید برخی از آثار اعتقادی تاکید کرد: آثاری که از دل بر آید و صرفا در حوزه «ائمه معصومین (ع)» باشد، تعدادشان اندک است، البته برخی از آثار نیز درباره «ائمه معصومین(ع)» تولید شده اما چون فرمایشی بود، نتوانسته است به دل مخاطب راه پیدا کند و ماندگار شود. این نوع از آثار مدت زمان مصرفی خاصی دارد.

وی بار دیگر به فیلم «دل شکسته» اشاره و بیان کرد: فیلم «دل شکسته» را 15 سال پیش ساختم، اما هنوز هم مورد توجه است و مخاطبان از دیدن آن خسته نمی‌شوند. من معتقدم «ائمه معصومین(ع)» ناخدایان کشتی نجات هستند، لذا توسل و پرداختن به سوژه‌هایی که این بزرگواران را مد نظر قرار می‌دهد، همیشه زنده می‌ماند.

تولیدات دستوری دیده نمی‌شوند

کارگردان فیلم «زمهریر» به بازخورد فیلم «دل شکسته» اشاره و ابراز کرد: وقتی فیلم «دل شکسته» را ساختم متوجه شدم که این فیلم برای همه جذاب است و حتی به خارج از مرزهای کشور و در قلب آمریکا نیز راه یافته است. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور این فیلم را در دورهمی‌های خود تماشا می‌کردند. این هدیه‌ای ارزشمند برایم بود که به واسطه اعتقادات و ارادتم به «ائمه اطهار(ع)» موردپسند واقع شد. از سوی دیگر نشان می‌داد آثار فاخر خود به خود تبلیغ شده و دیده می‌شوند، اما کارها و تولیدات دستوری هرگز نمی‌تواند همانند سایر فعالیت‌ها دیده شود.

رویین‌تن طی انتقادی از عملکرد برخی از فعالان عرصه هنر و آثاری که اعتقادات مردم را مطرح می‌کند داشت و افزود: متاسفانه زمانی که مشخص شد آثاری که اعتقادات مردم را بیان می‌کند، بیش از سایر ژانرها مورد توجه قرار می گیرد، گروهی به سوءاستفاده پرداختند و این ژانر را ابرازی برای رسیدن به خواسته‌های خود قرار دادند، همین امر سبب شد جایگاه و ارزش کارهای اعتقادی تا حدودی کاهش یابد، زیرا اثر برآمده از دل نبود و بر دل مخاطب نیز ننشست.

ارشاد

جامعه‌ای هوشمند

وی به بیداری و بصیرت جامعه اشاره و ابراز کرد: مردم جامعه ما افرادی با بصیرت و هوشمند هستند آنان علاقه‌مند به «امام حسین(ع)» و «اهل بیت(ع)» بوده و همواره جایگاه ویژه‌ای برای ایشان قائلند، بدین ترتیب بسیار نکته‌بین و ریزبین هستند، هر تولیدی را مورد توجه قرار نداده و آثاری که اعتقادات آنان را ابزاری برای خود تبدیل کند حمایت نخواهند کرد و از آنها بدشان می‌آید.

وزارت ارشاد زیر تیغ

این کارگردان سینما در مورد آخرین فعالیت‌های خود اظهار کرد: هم اکنون فیلم شهید ابراهیم هادی را بعد از سال‌ها در دست گرفتم، اما مجوز آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد صادر نمی‌شود، این در حالی است که مضمون فیلم دفاع و شهادت بزرگمردان تاریخ ایران را قرار است به نمایش بگذارد، مردانی که برای این آب و خاک از خون پاک خود گذشتند. من واقعا نمی‌دانم ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد واقعا با این سوژه چه مشکلی دارد.

رویین‌تن خاطرنشان کرد: ممیزی ارشاد هنوز تکلیفش را با خودش مشخص نکرده است. من از سال 88 تا به حال دیگر فیلمی نساخته‌ام، اما کارنامه‌ام نشان می‌دهد نوع و علاقه‌ام به عنوان کارگردان رویکردم برای ساخت فیلم را مشخص می کند؛ حرکت و همسویی من با نظام به اثبات رسیده، اما اینکه چرا ممیزی ارشاد به تولید یک اثر در مورد شهید مجوز نمی‌دهد برایم به یک سوال بدل شده تا به امروز 14 ماه است که منتظر صدور مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد هستم اما تاکنون خبری از این مجوز نشده است.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *