هواپیماهای مسافری تک خلبان در راه‌اند!

11:49 - 01 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۴۸۹۶
برخی خطوط هوایی تصمیم گرفته‌اند برای کاهش هزینه‌ها از یک خلبان برای هدایت هواپیماهای مسافربری استفاده کنند اما این کار چقدر عملی است؟

خبرگزاری میزان _ روزنامه خراسان نوشت: برخی خطوط هوایی از تصمیم خود مبنی بر استفاده از یک خلبان به جای دو خلبان در پروازهای مسافربری خود خبر داده‌اند. خطوط هوایی و سازمان‌های تنظیم مقررات هوایی این اقدام را در جهت کاهش هزینه‌ها و مشکلات ناشی از کمبود کارکنان دانسته‌اند.

به گزارش یورو نیوز، این امر در همان بدو اعلام، موجب افزایش نگرانی مسافران هوایی و برخی خلبان‌ها شده است.هم اکنون به طور معمول باید دو خلبان در کابین هواپیماهای مسافربری حضور داشته باشند. حضور دو خلبان باعث می‌شود تا در موقعیت‌های اضطراری راحت‌تر بتوان از بروز حوادث جلوگیری کرد. چرا که ممکن است در مواقع این‌چنینی یک خلبان نتواند به تنهایی از عهده آن برآید.

در حین پرواز، یک خلبان معمولا کلیدهای کنترلی را در دست دارد و هواپیما را هدایت می‌کند و خلبان دیگر حواسش به تغییرات ناهنجار احتمالی است.از همه مهم‌تر این که با حضور دو خلبان، هر کدام از آن‌ها در صورت احساس خستگی می‌توانند استراحت کوتاهی داشته باشند، که اگر این گونه نباشد ممکن است با خطرات جانی همراه شود.

آیا پرواز با یک خلبان ایمن است؟

هم اینک ۴۰ کشور از جمله بریتانیا به دنبال حذف خلبان دوم در کابین هواپیماهای مسافربری هستند. بدین ترتیب، این کشورها از سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) - نهاد تنظیم مقررات نزد سازمان ملل - درخواست کرده‌اند تا با تایید دستورالعمل‌های ایمن برای پرواز هواپیماهای تجاری با یک خلبان به عملیاتی شدن آن کمک کند.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، در همین باره در حال مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی است تا فرایند خلبانی انفرادی به واقعیت تبدیل شود. این آژانس از احتمال عملی شدن چنین پروازهایی در سال ۲۰۲۷ خبر داده است. اما برخی از خلبانان درباره ناایمن بودن چنین پروازهایی هشدار داده‌اند.

رئیس انجمن خلبانان بین‌المللی و استرالیایی هشدار داده است که در صورت بروز یک حادثه اضطراری و از کنترل خارج شدن اوضاع، زمان، یک مولفه حیاتی است و ممکن است فرصت نباشد تا شخص دیگری به کمک خلبان بیاید.

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی این است که یک کمک خلبان از راه دور، کنترل پرواز را برعهده بگیرد یا فناوری اتوماسیونی فعال شود. کاهش نفرات در کابین پرواز مسبوق به سابقه است به طوری‌که از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون، تعداد نفرات حاضر در پروازهای تجاری از ۵ نفر به دو نفر کاهش یافته است.

البته جلب رضایت مسافران هم مهم است و خطوط هوایی باید به مشتریان خود اطمینان خاطر بدهند که پرواز آن‌ها با یک خلبان هم ایمن خواهد بود. الکساندر فلدمن، مدیر منطقه‌ای بوئینگ در جنوب شرق آسیا، اوایل ماه جاری گفت: «برطرف کردن موانع روان‌شناختی احتمالا سخت‌تر از موانع فناورانه خواهد بود».

اجرایی شدن پروازهای تک خلبانه تدریجی خواهد بود و در ابتدای امر می‌توان از یک خلبان در حین پرواز در آسمان شروع کرد چرا که از حساسیت کمتری نسبت به زمان اوج‌گیری و زمان فرود برخوردار است.

به هر حال مسیر به سمتی خواهد رفت که از دخالت انسانی کاسته و بر هر چه خودکارتر کردن پروازها افزوده شود. البته به دلیل محدودیت‌های تکنیکی، احتمالا تا سال ۲۰۳۰ پروازهای تک خلبانه ممکن نباشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *