ایروانی: حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در بخش‌هایی از سوریه شرایط ایده‌آلی برای فعالیت‌های تروریستی ایجاد کرده است

10:02 - 01 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۴۷۳۳
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل می‌گوید که پایان اشغالگری پیش شرط هرگونه راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.

خبرگزاری میزان - امیر سعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد سوریه گفت که پایان اشغالگری و بازگرداندن کامل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه پیش شرط هر گونه راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.

وی تاکید کرد: صلح و امنیت در شمال سوریه تنها با حمایت و احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور محقق می‌شود و هرگونه اقدام نظامی در شمال سوریه تنها وضعیت انسانی وخیم را بدتر می‌کند.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: تروریسم همچنان تهدیدی جدی برای سوریه و کل منطقه است؛ با وجود این، جنگ علیه تروریسم نباید برای بهانه ای برای تضعیف حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در بخش‌هایی از سوریه که شرایط ایده‌آلی را برای فعالیت‌های تروریستی ایجاد کرده است، باید فورا پایان یابد.

سفیر ایران در مورد وضعیت انسانی سوریه گفت: ما از تلاش‌های سازمان ملل و نهادهای امدادرسانی آن برای ارائه کمک‌های انسانی به مردم نیازمند قدردانی می‌کنیم؛ با وجود تلاش‌های سازمان ملل، وضعیت انسانی در سوریه دشوار بوده و بر تداوم مشکلات اقتصادی این کشور تاثیر گسترده ای داشته است.

ایروانی با اشاره به گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت انسانی سوریه، گفت: این گزارش تاکید می‌کند که سوریه با چالش‌های مختلفی از جمله مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و شیوع بیماری وبا در سراسر کشور مواجه است.

وی افزود: براساس این گزارش، دسترسی به برق جزو سه نیاز اصلی برآورده نشده است؛ این گزارش نشان می‌دهد که ۱۵.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ به طرح‌های بازیابی اولیه و فوری و حمایت‌های معیشتی نیاز خواهند داشت.

نماینده دائم ایران تاکید کرد که کمبود برق دسترسی به خدمات اولیه ضروری را دشوارتر کرده است.
سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به تحریم‌های یکجانبه غرب علیه سوریه گفت: اقدامات قهری یکجانبه همچنان یکی از عوامل کلیدی شرایط وخیم فعلی سوریه بوده و وضعیت انسانی در سوریه را تشدید کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: پیامد های منفی چنین اقدامات غیرقانونی همچنین در گزارش دبیرکل برجسته شده است، جایی که وی نگرانی جدی خود را در مورد پیامدهای ناخواسته تحریم‌ها بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و دسترسی به خدمات ضروری مانند بهداشت، آموزش، امنیت غذایی و برق بیان کرده است.

ایروانی افزود: بنابراین باید برای رفع این گونه اقدامات غیرقانونی که درد و رنج مردم را افزایش می‌دهد، تلاش فوری صورت گیرد.

سفیر ایران همچنین به تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل علیه سوریه و انفعال شورای امنیت اشاره کرد و گفت: با وجود درخواست‌های مکرر دولت سوریه، شورای امنیت همچنان به سکوت کرکننده‌ خود در قبال تجاوزات و حملات تروریستی مداوم رژیم اسرائیل علیه سوریه ادامه داده و از محکوم کردن چنین جنایات فاحشی خودداری می‌کند.

وی تاکید کرد: در نتیجه، رژیم اسرائیل گستاخ تر شده و به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین هدف قرار دادن سیستماتیک و عمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، ادامه دهد.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل، حق ذاتی سوریه برای اتخاذ اقدامات لازم را در حفاظت از منافع و امنیت ملی این کشور به رسمیت شناخته است.

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از طرح‌هایی مانند آشتی محلی و ملی که برای تسهیل بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی حیاتی است، حمایت می‌کند.

ایروانی در پایان گفت: ما همچنان بر این باوریم که سوریه امن، باثبات و مرفه به نفع مردم سوریه، منطقه و جامعه جهانی است؛ ایران از بازگشت سوریه به جایگاه منطقه‌ای اش حمایت می‌کند و مصمم است روابط خود را با جمهوری عربی سوریه بیش از گذشته تقویت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *