وزیر صمت: عرضه خودرو در بورس کالا موجب شفاف‌سازی قیمت خوردو شده است

13:24 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۴۲۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر صمت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در معاملات انجام شده در بورس کالا خودروها از 50 تا 100 میلیون تومان زیر قیمت بازار عرضه شده‌اند و این عاملی بر شفاف‌سازی قیمت بازار شده است .

خبرگزاری میزان _ رضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اینکه آیا عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت شده است یا خیر؟ گفت: بورس کالا باعث شفاف‌سازی خریداران و فروشندگان خواهد شد و اگر قیمتی در بورس بیش از حد انتظار بوده است معاملات آن باطل شده‌اند و همچنین در معاملات انجام‌شده خودروها از 50 تا 100 میلیون تومان زیر قیمت بازار عرضه شده‌اند و این عاملی بر شفاف‌سازی قیمت بازار شده است.

وزیر صمت درخصوص افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته اظهار کرد: نرخ ارز از 5 مسیر بر بازارهای مختلف کشور تاثیرگذار است که یکی از آن‌ها تاثیر بر مواد اولیه است.

وی با اشاره به اینکه محصولی مانند خودرو 10 تا 25 درصد از منابع اولیه آن وارد می‌شود، گفت: با افزایش نرخ دلار قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما این قیمت تمام شده خودرو با نرخی که در بازار وجود دارد متفاوت است و این مسیر، مسیر افزایش قیمت خودرو نیست.

وزیر صمت اظهار کرد: قیمت بازار از 200 تا 300 میلیون از قیمت تمام شده بالاتر است و علت این نابسامانی در ماه‌های گذشته، قیمت خودرو در بازار است و این افزایش قیمت به دلیل افزایش نرخ قطعات نیست.

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست، گفت: خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و برای حفظ ارزش پول برخی از افراد به سمت این بازار می آیند.

وزیر صمت راهکار تعدیل نرخ خودرو را برقراری توزان در عرضه و تقاضا دانست و اعلام کرد: در آبان 122 هزار دستگاه انواع خودرو از قبیل سواری، وانت و کامیون تولید شده که این رقم در 5 سال گذشته بی نظیر بوده است و خودروسازان توانسته‌اند به مقدار کل تولید سال گذشته تا پایان آذر سال جاری خودرو تولید کنند.

وی همچنین واردات خوردو را دیگر راهکار ساماندهی بازار خودرو دانست و بیان کرد: خودروهای وارداتی تا روزهای آینده وارد کشور می‌شوند.

فاطمی‌امین با بیان اینکه پیچیدگی واردات بسیار شده است ، اعلام کرد: ما توانسته ایم در زمان 2 ماه تلاش واردات خودرو را انجام دهیم.

وزیر صمت گفت: ما در بازار مسکن، بازار خودرو و هم در بازار کالاهای سرمایه قواعد کم داریم؛ مثل قانون مالیات بر عایدی سرمایه‌ای که در خیلی از کشورها وجود دارد و این قوانین می‌تواند عامل بازدارنده‌ای بر افزایش قیمت‌ها باشد.

فاطمی‌امین در پایان از پیوستن وزارت صمت به سامانه صدور مجوزها خبر داد و گفت: در تداوم رشد تولید مرکز آمار، آمارهای رشد اقتصادی در سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آمارها در 6 ماه اول سال در بخش صنعت 4.9 درصد رشد و همچنین در بخش تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *