چرا انگلیس طرح اخراج پناهجویان به کشور ثالث را تصویب کرد؟

10:01 - 10 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۴۵۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت انگلیس از موضوع مهاجرت برای غلبه بر بحران سیاسی ابزارسازی می‌کند.

خبرگزاری میزان – طرح اخراج پناهجویان و مهاجران از انگلیس به کشور ثالث در چارچوب تلاش ادعایی این کشور برای مقابله با موج جدید مهاجرت، جنجال‌های زیادی را برانگیخته است.

به گزارش «میدل ایست مانیتور و نشنال نیوز»، پس از رای دیوان عالی انگلیس در هفته گذشته مبنی بر قانونی بودن طرح اخراج پناهجویان به کشور ثالث، انتقادهای جدی به این رویکرد مهاجرتی لندن وارد شد.

کارشناسان و فعالان حقوق بشر می‌گویند که چنین اقدامی معاهدات بین المللی را نقض می‌کند و به همین دلیل غیرقانونی است.

چرا انگلیس طرح اخراج پناهجویان به کشور ثالث را تصویب کرد؟

آن چه مشخص است این که سرنوشت دولت انگلیس در سال 2023 در حل و فصل بحران مهاجرت نهفته است؛ زیرا در حالی که دنیای سیاست انگلیس وارد دوره جدیدی شده، بسیاری از مشکلات کلیدی غالب بر عرصه سیاست این کشور در 12 ماه گذشته، حل نشده اند.

با وجود بحران هزینه‌های زندگی، تورم، جنگ در اروپا، اعتصاب‌های گسترده در صنابع و خدمات، ... حل بحران مهاجرت بیش از هر موضوع کلیدی می‌تواند نمایشی از موفقیت سوناک برای غلبه بر مشکلات باشد.

با وجود همه این شواهد و قرائن، موافقان طرح مذکور از آن به عنوان یک بازدارنده هسته ای و رواندا به عنوان یک بمب هسته ای یاد می‌کنند که هدف از داشتن آن، استفاده نیست بلکه نوعی تهدید است که از طریق فرستادن یک هواپیما از پناهجویان برای مقابله با بحران مهاجرت عمل می‌کند.

Medical Justice ضمن توصیف قانون مذکور به این تصمیم سیاسی و ضد حقوق بشری تصریح می‌کند که پناهجویان در معرض خطر اخراج قربانیان شکنجه و قاچاق انسان هستند که به مشاوره حقوقی و حتی اسناد مربوط به اخراج خود دسترسی ندارند.

کارشناسان می‌گویند دلیل دیوان عالی انگلیس برای قانونی خواندن طرح اخراج پناهجویان به کشور ثالث، یافتن مسکنی برای مشکلات عدیده ایست که ریشی سوناک با آن‌ها مواجه است.

از دیدگاه منتقدان طرح مذکور، این طرح نشان دهنده بحران مسئولیت است و انگلیس از این طریق تعهدات بین المللی خود را نادیده می‌گیرد.

با وجود چراغ سبز دیوان عالی انگلیس به این طرح و هزینه 120 میلیون دلاری دولت این کشور، هنوز هیچ شرکت هواپیمایی انگلیسی حاضر به انتقال پناهجویان به رواندا نشده است.

پیش بینی می‌شود با نزدیک شدن به زمان انتخابات عمومی در 2 سال آینده خطرات بیشتری پناهجویان در انگلیس را تهدید کند.

چرایی مخالفت سازمان‌های حقوق بشری با طرح اخراج پناهجویان به کشور ثالث

سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری مستقر در انگلیس و سراسر جهان و حتی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به شدت با ترتیبات و سازوکارهایی که به دنبال انتقال پناهجویان به کشورهای ثالث در غیاب پادمان‌ها و استانداردهای کافی هستند، مخالفند.

آن‌ها تاکید دارند که چنین ترتیباتی صرفا مسئولیت‌های مرتبط با پناهندگی را تغییر می‌دهند، تعهدات بین المللی را دور می‌زنند و با روح و متن کنوانسیون پناهجویان مغایرت دارد.

ضمن این که، طرح اخراج پناهجویان به کشورهای ثالث سابقه خطرناکی برای کشورهای دیگر که به دنبال اهرم سازی مهاجرت در موضوعات سیاسی هستند ایجاد می کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *