سخنگوی اقتصادی دولت: میانگین افزایش حقوق کارکنان و کارمندان برای سال آینده 20 درصد است

11:42 - 29 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۲۰۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سخنگوی اقتصادی دولت از افزایش 20 درصدی نرخ حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال 1402 خبر داد و گفت: برای کارکنانی که حقوق کمتری می‌گیرند عددی بیش از 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی در نشست خبری در رابطه با وضعیت افزایش حقوق و دستمزد در لایحه بودجه 1402 گفت: هیئت وزیران با رشد 20 درصدی میانگین حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال 1402 موافقت کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: افزایش حقوق برای کارکنانی که حقوق کمتری می‌گیرند عددی بیش از 20 درصد است و برای کارکنانی که حقوق‌های بالاتری می‌گیرند عددی کمتر از 20 درصد خواهد بود.

وی همچنین با اعلام اینکه یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده شفاف سازی آن است، گفت: سقف منابع عمومی لایحه بودجه تا نزدیک 2 هزار همت افزایش پیدا خواهد کرد.

خاندوزی در رابطه با پرداخت واریز سود سهام عدالت گفت: واریز مرحله اول سود سهام عدالت از صبح امروز آغاز شده است و به تدریج تا دو روز آینده به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در رابطه با وضعیت جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: امیدواریم تا 10 روز آینده اصلاحیه هیئت دولت در خصوص واگذاری سهام به جاماندگان صادر شود.

واریز 11 همت از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت

وی با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی اعلام اکرد: 11 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده و طبق تخصیصی که سازمان برنامه و بودجه به وزارت اقتصاد ارسال کرده است صرف عقب افتادگی‌های عمرانی خواهد شد.

خاندوزی همچنین از موافقت و اجازه رهبر معظم انقلاب با تهاتر نفت برای پیشبرد پروژه‌های ریلی و ترانزیت کشور خبر داد و گفت: پروژه‌های ریلی و ترانزیتی کشور یکی از پروژه‌های پیشرانی است که منفعت اقتصادی ملی و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

تورم مصرف‌کننده در آخر آبان به ۳۹ درصد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام کاهش 20 درصدی شاخص تورم مصرف‌کننده اظهار کرد: از شهریور سال گذشته شاخص تورم مصرف‌کننده 59 درصد بوده که در آخر آبان ماه به 39 درصد رسیده است.

وی همچنین از کاهش 40 درصدی شاخص تورم تولیدکننده خبر داد و گفت: این شاخص در بازه زمانی اشاره شده از حدود 80 درصد به 37 درصد رسیده است.

ایجاد موتورهای خلق تورم فعال در پی بی‌انضباطی‌های پولی و مالی سال‌های گذشته

خاندوزی بیان کرد: موتورهای خلق تورم چه در عرصه پولی و بانکی کشور و چه در عرصه بی‌انضباطی‌ دولت‌های گذشته بسیار جدی فعال بوده است که این بی‌انضباطی با حرکتی تحول‌گرایانه و خلاف جهت مسیر سال‌های قبل به سامان رسید.

وی با اشاره به عملکرد 8 ماه دولت در سال جاری گفت: 80 درصد منابع عمومی بودجه امسال با کمک اسناد مهم پولی و بانکی کشور محقق شد که این عدد تحقق‌یافته در مقایسه با سال گذشته افزایش 57 درصدی داشته است.

رشد اقتصادی ۸.۷ درصدی بخش صنعت نسبت به سال گذشته

خاندوزی با اشاره به رشد 3.6 درصدی در تابستان 1401 در حوزه‌های اقتصادی گفت: در بخش صنعت 8.7 درصد، در بخش معدن 7.3 درصد، در بخش نفت 10.4 درصد، در بخش خدمات 2.4 درصد و در بخش کشاورزی 0.8 درصد در تابستان رشد اقتصادی داشته‌ایم که باعث به وجود آمدن این رشد در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی شده است.

مسیر نزولی نرخ رشد نقدینگی از مهر سال جاری

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: رشد نقدینگی از مهر 1401 مسیری نزولی در پیش گرفته و این نرخ از 42.8 درصد به 34.3 رسیده است.

وی با اشاره به صادرات روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت در مهر و آبان، اعلام کرد: بر خلاف فضاسازی‌ها در برخی از شبکه‌های اجتماعی حتی در حوزه‌های ارزی به دلیل افزایش مقدار صادرات نفت در مهر و آبان، وصول ارزی دولت نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته است.

خاندوزی همچنین در ادامه از ادامه مذاکرات جهت آزادسازی منابع ارزی خبر داد.

نتیجه افزایش نرخ بانکی بعد از تصویب نهایی اعلام می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سرانجام افزایش نرخ بهره بانکی بیان کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مرجع تصویب تغییرات در نرخ کف و سقف در دالان بین بانکی و نرخ سپرده و تسهیلات در بین بانک‌ها و تسهیلات گیرندگان بوده‌اند؛ جلساتی برگزار شده و امیدواریم بعد از تصویب نهایی نتیجه اعلام شود.

وی افزود: اما دولت برای عمل به وعده خود در حمایت از سهام‌داران خرد، از 4 آبان اعلام کرده بود این سهامداران می‌توانند از بیمه سهام استفاده کنند و بیش از نیم میلیون نفر از این امکان استفاده کردند. با توجه به اینکه سال آینده موعد این مصوبه فرا می‌رسد، دولت یک عدد مشخصی را در بودجه مصوب کرده تا زمان نیاز، از این پشتوانه که در بودجه آمده عمل کند.

برگزاری 18 جلسه در هیئت دولت برای بودجه

خاندوزی درباره نگاه دولت درباره بودجه 1402 هم گفت: دولت برای بررسی بودجه سال آینده 18 جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضای کابینه در سه شیفت برگزار کرد؛ بخش زیادی از احکام و تبصره‌های بودجه که ماهیت بودجه‌ای نداشت و به نحوی آویزان بودجه بود و در دولت نوشته می‌شد و در مجلس به آن اضافه می‌شد، به عنوان احکام دائمی نشانه گذاری شده تا به عنوان حکم دائمی تبدیل شود که موجب سهولت خواهد بود.

وی افزود: رویکرد ما در بودجه این است که به سمت واقعی شدن و شفاف شدن بودجه برویم؛ بودجه نباید سند گمراه‌کننده باشد. علیرغم اینکه ممکن است زمان انتشار بودجه، بحث‌ها درباره سقف و منابع بودجه شکل بگیرد ولی ما این را انجام دادیم تا سال‌های آینده کار بهتر پیش برود و بسیاری از موارد به داخل بودجه آمده واقعی است.

مسئولیت پرونده چین برعهده مخبر

سخنگوی اقتصادی دولت درباره روابط ایران و چین و قرارداد 25 ساله بین دو کشور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری چین در عربستان ارتباطی با نقض و یا کم‌توجهی به تفاهم‌نامه‌های چین با سایر کشورها ندارد و امروزه بخشی از نیازهای انرژی خود را ایران تأمین می‌کند. موارد خوبی در سفر معاون نخست‌وزیر چین انجام شد و ما 20 میلیارد دلار تبادلات با چین داریم. در تفاهم 25 ساله چین بخش‌های دیگر غیر از انرژی وجود دارد و این موارد مورد تأکید طرف چینی است و باید مسیرهای خود را سریع‌تر طی کنیم تا عواید آن به کشور برسد.

خاندوزی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مسئولیت پرونده چین در ایران برعهده آقای آقامحمدی است؟ اظهار داشت: مسئول مقام عالی طرف ایرانی درباره چین به عهده معاون اول رئیس‌جمهور است.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درخصوص مجوزهای کسب و کار در درگاه ملی اظهار کرد: با توجه به تأکید رئیس‌جمهور در کمک به تولید و کم‌هزینه کردن فعالیت کارآفرینان، در زمینه دستگاه‌هایی که از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار تخطی کردند بدون اغماض معرفی صورت گفته و اطلاعات کامل این دستگاه‌ها را اعلام کردیم و جلساتی هم با نهادهای نظارتی و قوه قضاییه داشتیم.

خاندوزی ادامه داد: امیدواریم نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل کنند، برای دولت این موضوع اهمیت دارد زیرا اگر این اتفاق رخ بدهد نوعی از امید را شاهد خواهیم بود که در پیچ و خم ادارات وقت‌شان تلف نشود. تا امروز بیش از 159 هزار مجوز در مسیر درگاه ملی مجوزها برای کسب و کار صادر شده؛ بدون اینکه این تعداد به دستگاهی مراجعه کنند. 50 مجوز است که دستگاه‌ها خدمت انتقال مجوز را در سامانه خود انجام نداده‌اند و طبق قانون، درگاه ملی مجوز این تسهیل را انجام خواهد داد.

مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند

وی عنوان کرد: قرار شد ابتدا وزارت صمت سند توسعه صنعتی صنعت خودرو را تدوین کند و سپس اصلاح سیاست قیمت‌گذاری دستوری و البته واگذاری سهام تولید خودروسازان را انجام دهد که پس از این اقدامات قفل واگذاری این دو شرکت خودروساز بازگشایی می‌شود. ضمنا کنسرسیومی از فعالان صنعت خودرو تشکیل شده که بنا دارند به‌طور مشترک سهام تولید خودروسازان را تملک کنند که هم مسئله سهام تولید حل و فصل شود و بخش خصوصی نیز نقش مدیریتی ایفا کند. زیرا دولت اگرچه سهام زیادی ندارد اما نقش مدیریتی را ایفا می‌کرد و امیدواریم این سیاست‌ها اجرا شود تا این واگذاری به سرنوشت خصوصی‌سازی‌هایی که قبلا بود، دچار نشود.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا طرح مالیات بر عایدی سرمایه را سریع‌تر تصویب کند؛ بیشتر کشورهای پیشرفته و منضبط اقتصادی در دنیا قواعد بسیار روشن و انضباط‌بخشی دارند که جلوی هجوم سفته‌بازانه به بازارها را می‌گیرند. امیدواریم در روزهای آینده طبق وعده وزارت صمت که بخش اول واردات خودرو انجام می‌شود، شاهد تاثیر آن بر بازار باشیم.

خاندوزی درباره بورس گفت: وضعیت بازار سرمایه وضعیت امیدبخشی برای فعالان بازار است البته بازار همواره نوسان دارد ولی شرایط اخیر قابل توجه بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *