امیرعبداللهیان: طرف سعودی باید درباره اتخاذ رویکرد سازنده در قبال ایران تصمیم بگیرد/تماس‌ها با بورل و مورا در جریان است

12:25 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۰۵۸۱
وزیر امور خارجه در حاشیه سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد.

خبرگزاری میزان – «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در حاشیه سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در جمع خبرنگاران گفت که گفت‌وگوهای ما با عربستان در مسیر قبلی خود تداوم می‌یابد.

وی افزود: ما آمادگی داریم در مسیر دیپلماسی رسمی هر زمان که طرف سعودی آماده باشد، نسبت به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها اقدام کنیم؛ این طرف سعودی است که باید درباره چگونگی اتخاذ رویکرد سازنده در قبال جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد.

وزیر امور خارجه در مورد نشست اردن با اشاره به این که این نشست فرصتی برای تقویت روند سیاسی در عراق است، گفت: روسای کشورهای شرکت کننده در نشست و نیز جمهوری اسلامی ایران با استفاده از فرصت پیش آمده دیدگاه‌های خود را در مورد چالش‌های منطقه ای و بین المللی اعلام می‌کنند؛ ما معتقدیم نشست دوم عراق می‌تواند در فضای برون رفت از چالش‌ها گامی رو به جلو باشد.

«امیرعبداللهیان» افزود: پیام اصلی و مهم این نشست باید متمرکز بر همکاری‌های منطقه ای بدون مداخله بیگانگان باشد؛ ما همواره از گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال کردیم.

وی در مورد دیدار احتمالی خود با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اروپا نیز گفت: قرار است که بورل همزمان با هیئت ما به اردن سفر کند، تماس‌ها و گفت‌وگوهای باقری با مورا و تماس‌های من با بورل به طور جدی در جریان است؛ اردن فرصت مناسبی است که ما بتوانیم این گفت‌وگوها را تکمیل کنیم.

«امیرعبداللهیان» در مورد رویکرد آمریکا در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: امیدوارم با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد تغییر رویکرد و رفتار واقع بینانه طرف آمریکایی باشیم؛ صراحتا به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنم که باید بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق و بازگشت آمریکا به برجام یکی را انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: منافقین عنصر تاریخ مصرف گذشته آمریکا با جنگی تاریخ مصرف گذشته هستند که دستشان به خون 17 هزار زن و مرد جوان و پیر ایرانی آلوده است و مسئول ترور هموطنان خود هستند؛ این افراد به امنیت و ثبات کشور خود آسیب زدند؛ نشست آمریکا با چنین عناصری فاقد ارزش است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *