ششمین جشنواره آراء برتر در زمینه مجازات های جایگزین حبس در استان کرمان برگزار می‌شود

14:13 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۲۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت : ششمین دوره جشنواره تقدیر از آرای برتر با محوریت تأسیسات حبس زدا برگزارمی شود.

خبرگزاری میزان - سید مهدی قویدل در جلسه هم اندیشی و هماهنگی برگزاری جشنواره آراء جایگزین حبس در سال ۱۴۰۱ که با حضور داوران جشنواره برگزار شد،اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول قضایی مبنی بر صدور آراء مجازات های جایگزین حبس واستفاده از نهاد های ارفاقی توسط قضات ، چندین سال است این جشنواره با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سطح کشور برگزار می شود.

قویدل با اشاره به اینکه این جشنواره از سال ۱۳۹۵ هرسال برگزار شده است خاطر نشان کرد: امسال هم با برنامه ریزی های انجام شده جشنواره آرای برتر جایگزین حبس در استان کرمان با هدف فرهنگ سازی قضایی و استفاده از مجازات های جایگزین حبس و تشویق قضات به صدور این آراء و تغییر رویکرد آنها به سمت عدالت ترمیمی برگزار خواهد شد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت : ششمین دوره جشنواره تقدیر از آرای برتر با محوریت تأسیسات حبس زدا برگزارمی شود.

وی در ادامه با تاکید برتبیین موضوع مجازات های جایگیزین حبس در جامعه افزود:امروز در جامعه مجازات حبس از دیدگاه مردم به عنوان یک مجازات تاثیر گذار و بازدارنده محسوب می شود در صورتی که از نظر کارشناسان مجازات حبس در بعضی از جرائم ضرورت ندارد و حتی ممکن است با ورود افراد به زندان مشکلات زیادی را برای فرد و خانواده های آنها ایجاد کرده و دچار آسیب های زیاد روحی و روانی و اجتماعی شوند لذا با اطلاع رسانی و آگاه سازی باید نسبت به تبیین این موضوع در جامعه تلاش کرد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در خصوص ویژگی های آرای جایگزین حبس افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده ابتکاری و بدیع بودن در چهار چوب قانون و وجاهت و مقبولیت و متتاسب بودن نوع جرم و کیفیت ارتکاب جرم ، مستند، مستدل و موجه بودن رأی و تناسب رأی با ویژگی های شخصیتی و اجتماعی مجرم ،عدم استفاده از آراء جزای نقدی و جزای نقدی روزانه ،احتمال تاثیر رأی در اصلاح و بازپروری مجرم ، قابلیت اجرای رأی و امکان نظارت بر آن ،رعایت آیین نگارش ادبی در انشای رأی از جمله شاخص های ارزیابی آرای جایگزین حبس صادره توسط قضات است.

وی اضافه کرد: قضات محاکم کیفری سراسر استان می توانند آراء صادره خود را با موضوع مجازات های جایگزین حبس (مجازات جایگزین حبس ،تعلیق ، تعویق ، و…) جهت شرکت در جشنواره به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تا 10 دی ماه سال جاری ارسال کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *