رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه:دستگاه قضا راه زیادی را در مسیر فناوری اطلاعات طی کرده است

13:43 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۱۷۳
رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ماموریت های بزرگی در قوه قضاییه تعریف شده است و برخی اتفاقاتی که در قوه قضاییه در حوزه فناوری اطلاعات انجام می شود، بی بدیل است.

خبرگزاری میزان - محمد کاظمی فرد در نشست با رئیس کل دادگستری استان کرمان و کارکنان معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان اظهارکرد: اقدامات حوزه فناوری اطلاعات از جمله ابلاغ الکترونیک، اعزام و بدرقه الکترونیک و ... بسیاری از مشکلات را برطرف و بخش بالایی از هزینه ها را کاهش داده است.

وی با اشاره به این مطلب که موضوع فناوری های نوین به عنوان یک راه حل برای رفع مشکلات موجود مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد: ضمن بررسی مشکلات موجود در سامانه های مختلف، اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه با بهره گیری از سامانه های موجود دسترسی قضات به اطلاعات افراد را تسهیل کرده است.

کاظمی فرد افزود: کارهای بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت گرفته است و هیچیک از این اقدامات هزینه مضاعفی برای این قوه به دنبال نداشته است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز با اشاره به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات راه زیادی را طی کرده ایم و البته راه زیادی را نیز در پیش داریم، گفت: ماموریت های بزرگی در قوه قضاییه تعریف شده است و برخی اتفاقاتی که در قوه قضاییه در حوزه فناوری اطلاعات انجام می شود، بی بدیل است.

وی با اشاره به اینکه چالش های تمامی سامانه ها بررسی شده و در دست رفع است، تاکید کرد: توجه به امار باید مورد تاکید قرار گیرد و آمار باید محور برنامه ریزی قرار گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: پرونده تمام الکترونیک (دیجیتال) هزینه های بسیار زیادی را رفع می کند و باید از ظرفیت های این حوزه به خوبی استفاده شود.

کاظمی فرد با تاکید بر این مطلب که موضوع امنیت باید جدی گرفته شود، گفت: تهدیدات سایبری شوخی بردار نیست و حتی یک سیستم آلوده می تواند کل شبکه را از بین ببرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان: 70 سامانه قضایی در اختیار مردم قرار دارد

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با کارکنان معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان از زحمات و خدمات فعالان معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان تقدیر کرد و افزود: دست اندرکاران این حوزه در اجرای سیاست های قوه قضاییه در زمینه فناوری اطلاعات تلاش فراوانی داشته اند.

وی با اشاره به این مطلب که اصل استفاده از فناوری اطلاعات در سند تحول قضایی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: امروز کل دنیا به مساله فناوری اطلاعات روی آورده است و خوشحالیم که دستگاه قضایی به عنوان قوه ای پیشگام در این حوزه ورود کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به نگاه ویژه رییس قوه قضاییه به مساله فناوری اطلاعات در این قوه اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه در حال حاضر از روش های نوین به بهترین وجه استفاده می کند وامروز بیش از 70 سامانه در قوه قضاییه در اختیار مردم است.

وی اظهارکرد: ابلاغ سنتی با مشکلات متعددی روبرو بوده است و توسعه ابلاغ الکترونیک بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کرده و تحول بسیار بزرگی در این حوزه حاصل شده است.

وی تصریح کرد: امروز همراهی بدنه قوه قضاییه برای اجرای برنامه های حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد و باید اموزش های این حوزه افزایش یابد.

وی بر موضوع نظارت و آموزش تاکید کرد و ادامه داد: یکی از مشکلات موجود، شلوغی کار است و این موضوع، فرصت تمرکز بر پرونده ها را کاهش می دهد و کمبود کادر قضایی و اداری این مشکلات را بیشتر می کند.

بالغ بر 44 هزار پرونده بدون کاغذ در استان کرمان تشکیل شده است

دادستان مرکز استان و سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان نیز خاطرنشان کرد: 44 هزار و 533 پرونده بدون کاغذ در استان کرمان تشکیل شده که 10 درصد پرونده های وارده به دستگاه قضایی را شامل می شود.

مهدی بخشی با اشاره به این مطلب که تفویض اختیارات به استان ها به منظور تسریع در امور به منظور همگامی بهتر با تحول قضایی ضروری است، تاکید کرد: این امر از حجم کار بالای مرکز را نیز کاهش خواهد داد.

وی به روند ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان کرمان از سال 93 تاکنون اشاره و بیان کرد: بر مبنای برنامه ریزی تلاش شد که روند ورودی پرونده ها با شیب ملایمی انجام شود.

بخشی با اشاره به تحولات ایجاد شده در قوه قضاییه به منظور توسعه بهره گیری از فناوری اطلاعات، اظهارکرد: عزم جهادی در قوه قضاییه برای بهره گیری از فناوری اطلاعات وجود داشته است و به منظور بهره گیری بهتر از سامانه های تعریف شده، لازم است که این سامانه ها بر اساس سندتحول قضایی اولویت بندی شده و مرحله به مرحله اجرایی شوند.

سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها از 125 روز در سال 93 به81 روز در حال حاضر رسیده است، تاکید کرد: ابلاغ الکترونیک در استان کرمان از 28 درصد در سال 95 به 93 درصد در سال جاری رسیده است.

وی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر 43 مجتمع قضایی دارای ویدئو کنفرانس در استان کرمان وجود دارد، تصریح کرد: در هشت ماهه امسال، هفت هزار و 916 جلسه دادرسی الکترونیک با زندان برگزار شده است.

سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان، همچنین به فعالیت 59 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان کرمان اشاره کرد و ادامه داد: در برخی شهرستان ها تعداد این دفاتر باید افزایش یابد.

وی بر توسعه نیروی انسانی در حوزه امار و فناوری اطلاعات نیز تاکید کرد و ادامه داد: جا دارد که از نخبگان این حوزه برای پیشبرد اهداف قوه قضاییه بهره گیری بیشتری صورت گیرد.

کرمان از استان های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات است

معاون زیرساخت مرکز آمار و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به اینکه استان کرمان از استان های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود، تاکید کرد: این استان در حوزه های مختلف ابلاغ الکترونیک، اعزام و بدرقه الکترونیک و … اقدامات خوبی را به انجام رسانده است.

سلیمی با اشاره به اینکه بالای 90 درصد ابلاغ های قضایی در کشور الکترونیک انجام می شود، اظهار کرد: موفقیت های قوه قضاییه در حوزه فناوری اطلاعات حاصل تلاش های همکاران در این حوزه است.

وی به حل مشکلات موجود با مخابرات نیز اشاره کرد و گفت: در تامین امکانات مورد نیاز برای اجرای برنامه های مدنظر از جمله در آرشیو الکترونیک از ظرفیت های داخلی استفاده شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *