«پله ها تمام نمی شوند»؛ روایتی از زندگی مدافع حرم مهدی نعمایی

9:40 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۸۸۴۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» با اشاره به این موضوع که این کتاب روند رشد افراد را نشان می‌دهد و بر این مهم تاکید دارد که شهدا نیز انسان‌هایی مانند دیگر انسان‌ها هستند، این عزیزان را انسان‌های ماورایی ندانسته و تفاوت شهدا با دیگران را تصمیم درست، در بزنگاه‌ها می‌داند.

افروز مهدیان نویسنده کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون این کتاب اظهار کرد: کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» بخشی از زندگی شهید مدافع حرم مهدی نعمایی است که از زبان همسرش بیان شده است. این کتاب با نگاهی متفاوت دغدغه‌های زندگی خانواده شهدا را مطرح کرده است و جذابیت‌های فراوانی را برای مخاطبان و به ویژه بانوان به همراه دارد.

وی ضمن تاکید بر نوع نگارش داستان «پله‌ها تمام نمی‌شوند» ادامه داد: کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» مستند داستانی و روایت‌کننده زندگی شهید مدافع حرم مهدی نعمایی است. خاطراتی که در این کتاب به نگارش درآمده، از زبان زهرا ردائی همسر این شهید بیان شده است؛ خاطراتی که ابعاد مختلف زندگی خانوادگی او با شهید و حتی در بعد سفر‌ها و جغرافیای مناطقی که در آنجا حضور پیدا کرده، با توجه به نقش مادری‌اش بیان کرده و در عین حال به سبک زندگی و فرهنگ مردم سوریه نیز می‌پردازد.

مهدیان تصریح کرد: اثر «پله‌ها تمام نمی‌شوند» با زبانی ساده و از نگاه یک بانو ترسیم شده است. این کتاب با بیان جزئیات بیشتر خصوصا در بعد جغرافیایی و آداب و رسوم مردمان همراه بوده و کمتر به رخدادهای میدان جنگ پرداخته است و سعی داشته تا بعد شخصیتی شهید را برای مخاطب مطرح کند.

انسانهای زمین یا آسمانی

وی درباره شخصیت شهید مدافع حرم مهدی نعمایی اظهار کرد: او فردی بود همانند سایر انسان‌ها، یک انسان زمینی، اما اینکه چطور می‌شود یک انسان مورد عنایت ویژه خداوند متعال قرار می‌گیرد و آسمانی می‌شود و شهادت را که برترین نوع مرگ است، از آن خود می‌کند، رازی مهم بین خداوند متعال و بنده انتخاب شده اوست. نگاه به زندگی این شهید بزرگوار نشان می‌دهد او همانند سایر جوانان زندگی می‌کرده و این مهم حداقل تا یک هفته قبل از شهادتش بر همین روال بوده است.

نویسنده اثر«پله‌ها تمام نمی‌شوند» ضمن اشاره به ویژگی‌های این کتاب اظهار کرد: کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» یک نوع زمینه زنانه دارد که سبب می‌شود تا بعد جغرافیای و فاصله را در کشوری دیگر با فرهنگی متفاوت بیان کند. شاید بتوان گفت نوعی سفرنامه است، زیرا ابعاد و مقوله‌های فراوانی را از دید ظریف زنان مطرح کرده است. زنی که حتی نوع پوشش گیاهی مناطقی را که در آنجا زندگی کرده، با جزئیات بیان می‌کند.

کتاب

مهدیان افزود: اثر «پله‌ها تمام نمی‌شوند» در ابتدا از بانویی سخن می‌گوید که در ناز و نعمت زندگی کرده و حتی در دید همسرش نیز جایگاهی ویژه و خاص دارد. زندگی او همواره در آرامش است تا اینکه یک رویداد سبب می‌شود تا او وارد کشوری بیگانه شود که حتی زبان آنان را نیز به خوبی نمی‌داند و راست و دروغ آنان را به راحتی نمی‌تواند تشخیص دهد.

ترسیمی از لحظه به لحظه یک زندگی

وی ادامه داد: اغلب حجم کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» به بخشی از زندگی زهرا و مهدی تعلق دارد که هفت ماه زندگی زهرا در سوریه و تلاش او برای مقابله با بسیاری از رویدادها و خطرات را روایت می‌کند. این کتاب درباره تصمیم مادری است که حاضر می‌شود جگرگوشه‌هایش را به دل جنگ و کشوری غریب ببرد. در بخشی از این کتاب، زهرا در مورد مشاهدات و لحظه‌های سخت و ناامن یک شهر جنگی سخن به میان آورده که ترسیمی صریح از لحظات سخت زندگی یک زن در شرایط جنگ است.

مهدویان درباره جذابیت‌های رمان «پله‌ها تمام نمی‌شوند» گفت: این کتاب، رشد یک انسان را که همان همسر شهید است، روایت می‌کند. داستان دختری به نام زهرا، که دختری نازپرورده بوده، اما بعد از یک دوره زندگی سخت و زمانی که از هواپیما همراه با دو فرزند و پیکر همسر شهیدش پیاده می‌شود به یک بانوی تکامل‌یافته تبدیل شده است. زهرا زنی است که دشواری‌های زندگی از او یک انسان کامل ساخته و این موضوع نکته مهم کتاب است. من معتقدم اگر قرار است شهدایی امثال مهدی نعمایی را بشناسیم باید به همسرانشان بپردازیم و به عبارت دیگر از زهرا‌ها به مهدی‌ها برسیم.

وی درباره علت نامگذاری این داستان به نام «پله‌ها تمام نمی‌شوند» بیان کرد: این نام یک کلیدواژه برای کل کتاب است، لحظه‌هایی که زهرا با قدم گذاشتن روی پله‌های هواپیما گذشته‌اش در سوریه را پشت سر می‌گذارد، لحظه‌ای که پله‌ها را یکی پس از دیگری در خانه «سوریه» طی می‌کند و خبر شهادت همسرش سبب می‌شود که با هر پله یک خاطره را مرور کند، لحظه‌ای که با خود فکر می‌کند چرا پله‌ها تمام نمی‌شود تا فکر غم تنهایی و شهادت همسرش خاتمه یابد یا زمانی که فکر می‌کند شاید با تمام شدن پله‌ها مهدی بازگردد و خبر شنیده شده اتفاق نیفتاده باشد و همه این پله‌ها که هر کدام در بخشی از کتاب، زهرا را در مسیری جدید از زندگی قرار می‌دهد، عاملی برای نامگذاری کتاب به «پله‌ها تمام نمی‌شوند» شد.

روند رشد افراد

نویسنده کتاب «بادیگارد» ادامه داد: روزهایی که زهرا تنها در خانه‌ای در منطقه جنگی زندگی می‌کند و تنها صدای حیوانات وحشی به گوشش می‌رسد و یا روزهایی که صدای بمب و خمپاره‌ها او را از جا می‌کند، نگرانی‌هایی که برای کودکانش و روزهای آینده آنان دارد و بسیاری از رخدادهای دیگر نکاتی هستند که در کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

مهدیان در پایان به پیام کتاب «پله‌ها تمام نمی‌شوند» اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب روند رشد افراد را نشان می‌دهد، در عین حال بر این مهم تاکید دارد که شهدا نیز انسان‌هایی همانند دیگران هستند، آنان ماورایی نبوده و تنها انتخاب‌هایی که آن‌ها در لحظه‌های بزنگاه انجام می‌دهند، آنان را متفاوت می‌کند.

انتهای پیام/

انسیه بغدادی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *