نشست مشترک مجمع نمایندگان مجلس آذربایجان غربی با مسولان عالی قضایی استان برای برررسی نیازمندی های تقنینی و قضایی

12:09 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۸۷۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست مشترک مجمع نمایندگان مجلس آذربایجان غربی با مسولان عالی قضایی استان برای برررسی نیازمندی های تقنینی و قضایی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر عتباتی، در نشست مشترک مسئولین عالی قضایی استان با مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان با تسلیت ایام شهدات بانوی دوعالم، دخت نبی مکرم اسلام (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: این جلسه و نشست که مورد تاکید هر دو مجموعه، هم در سطح استان و هم در سطح ملی است، با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر بین نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی استان برای ارتقاء ارائه خدمات به مردم و افزایش سرمایه های اجتماعی وبررسی نیازمندی های تقنینی و قضایی تشکیل شده است و امید است با هم اندیشی و تعامل و کمک هم در جهت رفع مشکلات استان و هم در جهت ارتقاء خدمت رسانی در حوزه قضاء برای مردم نجیب، اصیل و شریف استان و استفاده از ظرفیت هایی که نمایندگان در مجلس و کمسیون های مختلف دارند برای نیل به این منظور گام برداریم.

عتباتی با اشاره به عملکرد دادگستری استان و ارتباط تک تک با نمایندگان در جهت رفع مشکلات قوه قضائیه و همت نمایندگان برای رفع این مشکلات به بیان نیازمندی های دستگاه قضایی استان و سازمان های تابعه پرداخت و با ارائه آمار خدمات دستگاه قضایی استان در تمامی حوزه ها گفت: همکاران ما در کل مجموعه های دستگاه قضایی استان و سازمانهای تابعه با جان و دل و با یک روحیه جهادی با تمام کمبودها و کاستی ها با تلاش مثال زدنی در سنگر احقاق حق کار می کنند و از هیچ تلاشی در اجرای عدالت و احقاق حق مردم فرو نمی گذارند.

وی افزود: هر جلسه ای که دستگاه قضایی استان برگزار می کند در جهت رفع یک معضل جدی شهری، حقوقی و قضایی بوده است و اگر دادگستری استان در برخی موضوعات از باب وظیفه نظارت برحفظ حقوق بیت المال، حقوق شهروندی و کمک به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و سایر حوزه ها ورود نمی کرد چه بسا آثار زیانبار اجتماعی و ایجاد نارضایتی عمومی را می توانست به دنبال داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان به بیان توان و ظرفیت دستگاه قضایی استان و سازمان های تابعه که لازم و ملزوم هم و مکمل تلاشهای یکدیگر هستند پرداخت و ادامه داد: در برخی موضوعات که با خلاء قوانین مواجه هستیم نیازمند تقنین هستیم و مجلس شورای اسلامی در این مورد می تواند بسیار موثر و گره گشا باشد.

عتباتی در ادامه به برخی معضلات استان از جمله کیفیت فعالیت معادن به عنوان ظرفیت ارزشمند موجود استان و حق و حقوقی که برای مردم و اهالی منطقه می بایست در نظر گرفته شود و نیز تغییر کاربری اراضی، مشکلات مربوط به گمرکات، حوزه آب و چاههای غیر مجاز، دریاچه ارومیه که هزینه های هنگفتی را برای مردم و نظام ایجاد می کند اشاره و گفت: حل این مشکلات نیازمند قانونگذاری در سطح کلان است و در این خصوص نیازمند قوانین جدید هست تا بتوان مشکلات را مرتفع کرد.

عتباتی ادامه داد: دستگاه قضایی استان سعی می کند از ظرفیت های قانونی و قضایی که در اختیار دارد برای رفع مسائل و مشکلات استان استفاده کند ولی در برخی موارد با خلاء و سد قانونی مواجه می شود و واقعیت امر این است که در برخی از حوزه ها همچون مدیریت شهری نیاز به یک سری قوانین جدید و بروز و متناسب با واقعیت های جامعه داریم تا بتوان معضلات و مشکلات را مدیریت کرد و در این مورد نیاز داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست دستگاه قضایی را با استفاده از ظرفیت نظارتی و تقنینی که دارند بگیرند و کمک حال آن باشند.

وی تاکید کرد: هر چه قدر تلاش کنیم که با استفاده از جنبه های پیشگیری و نظارتی به سمت و سوی پیشگیری و پیش بینی وقوع جرایم در تمامی حوزه ها حرکت کنیم یقبناً کار دستگاه قضایی در این حوزه ها کمتر و امید مردم بیشتر می شود، چرا که هر پرونده فسادی که مطرح می شود باور سوزی را در پی دارد و اطمینان مردم به بخش هایی از سیستم اجرایی و دولتی را تحت الشعاع قرار داده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی همچنین به اقدامات حمایتی کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری استان نیز پرداخت و اظهارکرد: دستگاه قضایی استان با کمک همکاران هم در تشکیلات قضایی و هم مدیران سایر مجموعه ها، کمیته ای را تحت عنوان کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری برای رفع و رجوع مشکلات واحدهای تولیدی ساماندهی کرده که یک ظرفیت خوب برای کمک به واحدهای تولیدی در راستای برطرف کردن موانع آنها است.

وی همچنین به شورای دستگاه های نظارتی استان که از عالی ترین مراجع نظارتی تشکیل شده است نیز اشاره و گفت که این شورا بر عملکرد مدیران نظارت داشته و ظرفیت حمایتی و پشتیبانی بسیار قوی است تا مدیران با جسارت، وارد فعالیت های خدمت رسانی به مردم شوند.

عتباتی در ادامه از نمایندگان خواست که با توجه به قدرت و جایگاه نمایندگی که در بین مردم دارند در بحث صلح و سازش نیز به دستگاه قضایی کمک کنند و این امر از روساء ودادستانهای حوزه های قضایی نیز درخواست شده که در موارد لزوم از ظرفیت و جایگاه نمایندگان در بین آحاد مردم استفاده کنند چرا که هر چه قدر صلح و سازش در جامعه تقویت شود به همان میزان به اصلاح امور کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به جایگاه مردمی نمایندگان مجلس گفت: کانال ارتباطی بین مسئولین قضایی و نمایندگان، معاونین ناظر حوزه های قضایی هستند و نمایندگان در پیگیری مطالبات مردمی می توانند به این معاونین ناظر مراجعه کنند.

عتباتی با تاکید بر استقلال قضات اضافه کرد: نمایندگان در پیگیری های خود با مدیران و مسئولین قضایی مکاتبه کنند و یقیناً پاسخ لازم به ایشان ارائه خواهد شد چرا که خواسته آنها شخصی نبوده و پیگیری امور مردم است که این امر برای دستگاه قضایی هم محترم است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در پایان از زحمات نمایندگان در تصویب قانون تسهیل کسب و کار تقدیرکرد و گفت: این قانون، وکالت را از انحصاری بودن خارج کرد و بهتر خواهد بود اگر مجلس اجباری شدن استفاده از وکیل را هم در دعاوی تصویب کند.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد دادسراهای استان به فراوانی برخی جرایم در استان اشاره و گفت: برای کاهش میزان ارتکاب جرم نیازمند همدلی و همکاری همه نهادها و ارگانها خصوصاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان متولیان تصویب قانون در کشور هستیم.

مجیدی با بیان مصادیقی از جرایم در استان، تعدادی از این جرایم را مغایر با حقوق عامه مردم دانست خصوصاً مقوله آب که تحت تاثیر تخلفات گسترده است و هم در بحث تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و هم در بحث چاه های غیر مجاز که کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت های موثر و مفید دستگاه قضایی در حوزه های مختلف، تاکید و اظهار کرد: دادگستری استان از دستگاه های حاکمیتی است که انجام دهنده بسیاری از امور است و در افزایش سرمایه های اجتماعی نقش بسیار پر رنگی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث مدعی العمومی دستگاه قضایی هم اشاره و گفت: این ظرفیت بسیار مهم می تواند در جهات و موضوعات مختلف کمک رسان مردم باشد و رضایتمندی عمومی را به همراه داشته باشد.

جلال زاده از تلاشهای دستگاه قضایی استان در باب جهاد تبیین خصوصاً در جلسه ای که با تعدادی از معتریض و خانواده های آنها در محل زندان ارومیه داشتند تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکلیف دارند در خدمت دستگاه های خدمت رسان باشند گفت:اولویت هایی را تعیین کنید و از ما نمایندگان مطالبه کنید و ما هم با تمام توان در سطح ملی آنها را پیگیری خواهیم کرد.

علیپور نماینده ماکو و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این نشست بیان کرد: این جلسه در راستای تعامل و تفاهم بین نمایندگان و دستگاه قضایی تشکیل یافته تا در انجام امور و حل مشکلات مردم تشریک مساعی داشته باشیم.

وی افزود: تاثیر بازرسی ها در سالم سازی محیط اداری بسیار موثر است و مانع خیانتها و اضرار به بیت المال می شود.

علیپور با بیان اینکه نماینده مجلس در کنار دستگاه قضایی است گفت: هر جا لازم باشد نمایندگان مجلس برای حل مشکلات دستگاه قضایی کمک می کنند

همتی نماینده مردم تکاب و شاهین دژ هم در این جلسه به بیان مشکلات حقوقی و قضایی در موارد مختلف پرداخت و مرتفع شدن آنها را با هماهنگی و هم افزایی خواستار شد.

وی به بحث معادن هم اشاره و گفت: مشکلات معادن بر هیچ کس پوشیده نیست و می بایست مجلس در یک اقدام هماهنگ این مشکلات را برطرف کند.

حسین پور نماینده سردشت و پیرانشهر هم به مشکلات مرزهای سردشت و پیرانشهر و نیز مشکل شرکت پاکدیس سردشت برای خرید مناسب انگور از کشاورزان اشاره و چاره جویی برای آنها را خواستار شد.

حبیب زاده نماینده بوکان هم بیان کرد: اجرای عدالت کام مردم را شیرین می کند و سند تحول قضایی که قوه قضائیه آن را تنظیم و اجرایی کرده است بسیار ارزشمند است.

حبیب زاده به مشکلات فضای مجازی هم اشاره و گفت: باید این فضا تحت کنترل باشد و از آسیب هایی که متوجه مردم است جلوگیری شود.

ساخت و سازهای غیر مجاز موضوع بعدی بود که جبیب زاده درخواست برخورد با افرادی که ساخت و ساز غیر مجاز می کنند را داشت و گفت که این نوع بی قانونی ها چهره شهر را برهم می زند و مشکلاتی را برای عمومی مردم پیش می آورند.

نجف زاده نماینده خوی هم در این جلسه از تلاشها و زحمات رئیس کل دادگستری استان در امور مختلف خصوصاً حوادث اخیر تقدیر کرد و گفت محور اصلی مجلس مطالبات مردم و توزیع عادلانه ثروت است و خدمات مسئولین موجب افزایش رضایتمندی مردم می شود.

وی افزود: راه توسعه کشور فقط دولت نیست و بخش خصوصی و پروژه های بزرگ در استان نیز می تواند در رشد اقتصادی استان بسیار مهم و کمک کننده باشد.

وی به بیان مشکلات دیگر از حوزه نمایندگی خود پرداخت و همکاری دستگاه قضایی را برای رفع این مشکلات را خواستار شد.

ذاکر نماینده مردم ارومیه هم با تقدیر از اقدامات دستگاه قضایی استان بیان کرد: دادگستری آذربایجان غربی اکنون بسیار پویا و تلاشگر ظاهر شده است و در اکثر موارد ورودهای بسیار خوب و ارزشمندی دارد که کمکی برای امور مردم و رضایتمندی آنهاست.

وی افزود: بصیرت قضایی در زمان فعل بسیار اهمیت دارد و می تواند در شناخت مشکلات مردم تاثیر گذار باشد.
ذاکر به حمایت از دستگاه قضایی در اقدامات قاطع قضایی و قانونی تاکید کرد و گفت: باید در ماهیت امور قضایی در مجلس تغییراتی ایجاد شود تا مردم در دعاوی و اختلافات خود درست عمل کنند.

شایان ذکر است در ادامه این نشست پس از ارائه نکته نظرات و دیدگاهها از سوی تمامی اعضای حاضر، جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مجلس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *