گلوبال تایمز: تبعیض‌های قومیتی و نژادی از دیرباز در ژاپن وجود داشته است

15:54 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۸۱۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ژاپن در سال‌های اخیر حقوق بشر را در حالی به سیاست خارجی خود وارد کرده که از موارد نقض آن در داخل غافل است.

خبرگزاری میزان - ژاپن باید ابتدا مسائل داخلی حقوق بشر را برطرف کند؛ در سال‌های اخیر، دولت ژاپن در سیاست خارجی خود بر «حقوق بشر» تمرکز کرده است و برخی از سیاستمداران ژاپنی با ایده‌های افراطی، آمریکا را دنبال کرده و این موضوع را برای اهداف سیاسی مطرح و یک‌جانبه رویکرد حقوق بشری ژاپن را تمجید کرده‌اند.

به گزارش «گلوبال تایمز»، در واقع، به دلیل مشکلات جدی طولانی مدت در ژاپن، این کشور بارها توسط آژانس‌های ذیربط سازمان ملل توصیه شده و در معرض اعتراضات عمومی مکرر قرار گرفته است.

جامعه بین‌المللی و حتی مردم ژاپن بر این عقیده هستند که این کشور از نظر حقوق بشر ضعیف عمل کرده است.

تبعیض‌های قومیتی و نژادی

تبعیض‌های قومیتی و نژادی از دیرباز در ژاپن وجود داشته و حوادث مرتبط با آن افزایش یافته است.

دولت ژاپن موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال این موضوع اتخاذ می‌کند و با نادیده گرفتن یا حتی انکار وجود سایر اقوام، این کشور را «ملت تک قومی» می‌داند که این امر به درگیری منجر شده است.

اگرچه ژاپن میثاق بین‌المللی حقوق اجتماعی و سیاسی سازمان ملل را در سال 1979 تصویب کرد، اما دولت ژاپن با وجود چندین بار یادآوری، از به رسمیت شناختن وضعیت برخی مردم اقلیتی به عنوان یک اقلیت قومی و مردم بومی خودداری کرده است.

با این حال، در جامعه ژاپن، به ویژه در میان مقامات سیاسی محافظه کار، اسطوره «تک قومی» و انکار اقلیت‌ها به عنوان مردم بومی وجود دارد.

رفتار ناعادلانه با «خارجی‌ها» در ژاپن

افراد خارجی در ژاپن مدت‌هاست که از رفتار ناعادلانه رنج می‌برند؛ با توجه به افسانه دیرینه «تک قومی»، ژاپن در سیاست مهاجرت خود بسته و محافظه کار بوده است.

نابرابری در آموزش، اشتغال، امنیت معیشتی و حقوق سیاسی بین خارجی‌ها و شهروندان ژاپنی وجود دارد؛ با خارجی‌ها اغلب از نظر مسکن اجاره‌ای، شرایط کار و امنیت اجتماعی ناعادلانه رفتار می‌شود، حتی با وجودی که ژاپن به دلیل پیری جمعیت ژاپن نیاز فوری به جذب نیروی کار خارجی دارد.

علاوه بر این، برخی از خارجیان در برنامه آموزش کارآموز فنی ژاپن باید با شرایط سخت کاری با وجود مزایای محدود دست و پنجه نرم کنند؛ حتی مواردی از قلدری و تبعیض علیه خارجی‌ها وجود دارد.

اگرچه قانونی در سال 2017 برای محافظت از این افراد اجرایی شد، اما هنوز به یک مکانیسم نظارتی مؤثر و کافی برای اجرای قانون نیاز است.

نقض قوانین ژاپن توسط پرسنل ارتش آمریکا مستقر در این کشور

نقض قوانین ژاپن توسط پرسنل ارتش آمریکا مستقر در این کشور مدتهاست که به یک موضوع مهم حقوق بشری برای مردم محلی تبدیل شده است.

معمولاً سربازان آمریکایی مستقر در ژاپن مرتکب جنایاتی از جمله تجاوز جنسی و قتل شده‌اند و با این حال، طبق توافق بین توکیو و واشنگتن، مقامات نظامی آمریکا حق اولیه اعمال صلاحیت قضایی بر اعضای ارتش آمریکا را دارند. این امر، دخالت سیستم قضایی ژاپن در پرونده‌ها و حمایت کامل از حقوق و منافع ساکنان محلی را دشوار کرده است و در نتیجه نارضایتی و اعتراض شدید مردم ژاپن را به دنبال داشته است.

در طول همه‌گیری کرونا، نیروهای آمریکایی در ژاپن معمولا اقدامات محلی پیشگیری و کنترل همه‌گیری را نادیده می‌گرفتند و این موضوع تلاش‌های ژاپن برای مقابله با همه‌گیری را به خطر انداخت.

این که چگونه می‎توان با گروه‌های خارجی مختلف در ژاپن رفتار کرد، پوچ است: از یک سو، تبعیض و سرکوب و از طرف دیگر محافظت بیش از حد.

حقوق بشر نشانه پیشرفت تمدن بشری است؛ ژاپن باید به وضعیت حقوق بشر خود توجه بیشتری داشته باشد و آن را بهبود بخشد.

این کشور باید به طور موثر و کارآمد نقض حقوق بشر خود را حل کند؛ اگر کشوری مشکلات حقوق بشری خود را جدی نگیرد اما بر اساس دستکاری سیاسی انگشت خود را به سوی دیگران نشانه رود، جدی گرفته نخواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *