پیش‌بینی تولید ۲۸۰ هزار تن هندوانه پاییزه و شب یلدایی با کمترین میزان مصرف آب

14:36 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۸۰۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بر اساس آمارها تولید حدود ۲۸۰ هزار تن هندوانه در فصل پاییز و برای شب یلدا در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود.

خبرگزاری میزان _ حسین اصغری در رابطه با میزان تولید هندوانه در سال جاری گفت: تولید هندوانه در فصل پاییز با کمترین میزان مصرف آب و با بهره‌گیری از آب سبز انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی میزان تقریبی مصرف هندوانه در ایام شب یلدا را ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تن برآورد کرد.

وی سهم استان‌های جنوبی از کل تولید هندوانه پاییزه سال جاری در استان‌های هرمزگان را ۱۶۶ هزار تن، خوزستان ۷۵ هزار تن، ایلام ۱۶ هزار تن، فارس ۱۳ هزار تن و بوشهر ۱۰ هزار تن برآورد کرد.

اصغری با اشاره به این که در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کل سطح زیر کشت هندوانه کشور نزدیک به ۷۷ هزار و ۶۰ هکتار بود، اظهار داشت: از این سطح  ۳ میلیون و ۱۸۸ هزار تن هندوانه تولید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید از قبیل توسعه اجرای آبیاری‌های نوین (موضعی، تیپ)، استفاده از مالچ‌های پوششی، کشت نشایی، بذور هیبرید پربازده، بهبود تغذیه گیاهی و تغییر در زمان کشت هندوانه به فصل خنک و پربارش سال به صورت مستمر را از اقدامات انجام شده و در حال اجرا به منظور کاهش مصرف آب و افزایش میانگین تولید هندوانه برشمرد.

وی افزود: این اقدامات در ارتقای بهره‌وری آب و افزایش میانگین تولید در واحد سطح به میزان ۷۵ درصد طی ۱۰ سال اخیر تاثیرگذار بوده به طوری که میانگین عملکرد تولید هندوانه از ۲۷.۵ تن در هکتار در سال زراعی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به ۴۸.۳ تن در هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ افزایش یافته است.

اصغری درباره تغییرات سطح کشت این محصول نیز گفت: در مدت یاد شده، سطح زیر کشت هندوانه ۴۱ درصد کاهش داشته و از ۱۳۱ هزار هکتار به ۷۷ هزار هکتار رسیده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *