کارنامه حقوق بشری آرژانتین/از خشونت علیه زنان و بومیان تا شرایط بحرانی زندان‎ها

12:43 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۷۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مصادیق نقض حقوق بشر در آرژانتین متعدد، گسترده و دیرپا هستند.

خبرگزاری میزان – مشکلات حقوق بشری در آرژانتین در حالی همچنان مورد بررسی و انتقاد قرار گرفته و افراد مختلف را قربانی می‌کنند که دهه‌هاست تداوم دارند و چشم اندازی برای خاتمه یافتن آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

به گزارش «دیده بان حقوق بشر و ان پی آر»، در میانه نقایض حقوق بشری در آرژانتین، سیستم قضایی این کشور از مشکلات زیادی رنج می‌برد و اقدامات دولت برای تغییر در این سیستم از طریق به مخاطره انداختن استقلال سیستم قضایی و دادستانی این کشور، تضعیف مضاعف آنان را در پی دارد.

در عین حال، شمار زیاد قربانیان، مظنونان و پرونده‌های جنایی سبب می‌شود تا قربانیان و بازماندگان نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف در آرژانتین از دسترسی به عدالت بازمانند.

به عنوان مثال، از 631 تحقیق در مورد جنایت علیه بشریت قضات آرژانتینی فقط در مورد 256 مورد حکم صادر کردند.

نقض حقوق بشر در آرژانتین گسترده بوده و مصادیق متعددی را در بر می‌گیرد اما مهم ترین این مصادیق سوءرفتار پلیس، شرایط بحرانی زندان‌ها و اپیدمی خشونت علیه زنان بومی هستند.

شرایط بحرانی زندان‌های آرژانتین

براساس آمارهای موجود در سال‌های 2020 در زندان‌های فدرال آرژانتین 176 مورد شکنجه و بدرفتاری ثبت شد؛ از ژانویه تا ژوئن 2021 نیز در زندان‌های فدرال آرژانتین 77 مورد شکنجه و بدرفتاری گزارش شد.

دفتر دادستانی آرژانتین اعلام کرد که در سال 2020 در زندان‌های فدرال آرژانتین 16 مورد مرگ خشونت آمیز رخ داد.

دولت آرژانتین نیز گزارش داد که تقریبا نیمی از 11 هزار و 290 زندانی در زندان‌های فدرال به جرمی محکوم نشده اند، اما در انتظار محاکمه هستند؛ اگرچه  صدها نفر با تصمیمات قضایی در سال 2020 برای جلوگیری از شیوع کرونا به صورت مشروط آزاد شدند، اما هیچ اصلاح معناداری برای رسیدگی به بازداشت پیش از محاکمه انجام نشده است.

در فوریه 2021، اداره ندامتگاه ملی آرژانتین گزارش داد که 58 زندانی در سال 2020 در زندان‌های فدرال جان خود را از دست داده اند که بالاترین رقم در 10 سال گذشته است.

17 نفر از افراد مذکور بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

البته گزارش‌های متعددی از ازدحام جمعیت در زندان‌های آرژانتین حکایت دارند؛ تا جایی که وزارت دادگستری و حقوق بشر این کشور از سال 2019 این سیستم را در وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده است.

 زندانیان در زندان‌های آرژانتین به طور معمول بدون غذای کافی، مراقبت پزشکی، صابون، ... می‌مانند و هزینه نیازهای اولیه آن‌ها بر عهده خانواده‌هایشان است؛ ضمن این که فقط 57 درصد آنان تخت دارند.

جولان حشرات موذی در کنار عدم دسترسی به پزشک از مهم ترین مشکلات بهداشتی زندانیان هستند.

خشونت پلیس آرژانتین

پلیس آرژانتین عموما از نیرو و زور بیش از حد استفاده می‌کند؛ در سال 2020 ،297 مورد خشونت توسط افسران امنیتی آرژانتین گزارش شد.

ضمن این که موارد زیادی از خشونت پلیس آرژانتین برای اجرای قرنطینه کرونایی گزارش شد؛ به عنوان مثال، گزارش‌ها از ناپدیدشدن اجباری دو معترض به قرنطینه اجباری توسط پلیس در سال 2020 و پیدا شدن جسدشان در ماه‌های بعد خبر دادند.

در عین حال اقدام پلیس آرژانتین مبنی بر نگهداری افراد در مراکز قرنطینه فاقد امکانات از سوی فعالان حقوق بشر به عنوان بازداشت خودسرانه افراد یاد کردند.

خشونت علیه زنان در آرژانتین

اگرچه حقوق بومیان در آرژانتین در زمینه‌های مختلف مانند دسترسی به عدالت، زمین، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اولیه نقض می‌شود، اما زنان بومی قربانی درازمدت خشونت هستند.

آرژانتین مکررا در اجرای قوانین حمایت از حقوق بومیان تحت قوانین بین المللی کوتاهی کرده است.

قتل زنان در آرژانتین از مهم ترین مصایق نقض حقوق زنان در این کشور است؛ با وجود قانون سال 2009 آرژانتین که اقدامات جامعی را برای پیشگیری و تعقیب خشونت علیه زنان شرح می‌دهد، قتل بدون مجازات زنان همچنان یک نگرانی جدی است.

 آخرین داده‌های موجود از ثبت ملی قتل زنان که توسط دیوان عالی اداره می‌شود، 251 مورد قتل زنان و فقط چهار محکومیت را در سال 2020 گزارش کرده است.

در پایان ذکر این نکته دیده بان حقوق بشر ضروری به نظر می‌رسد که آرژانتین به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در موارد متعددی رای نامناسب و سیاسی را داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *