ویروس RSV جایگزین جدید کرونا و آنفلوانزا می‌شود؟

9:50 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۴۶۷
بررسی آخرین وضعیت عفونت‌های ویروسی در کشور نشان می‌دهد ویروس RSV جایگزین جدید کرونا و آنفلوآنزا شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید: همه باید بدانیم و فراموش نکنیم که کووید۱۹ هنوز تمام نشده و همچنان باید مراقب باشیم. در حال حاضر زیرسویه غالب در ایران همانند بسیاری از کشورهای دنیا، BA.۵ است که بیش از ۸۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در ایران مربوط به این زیرسویه است.

حسین فرشیدی ادامه می‌دهد: روند مرگ‌ و میر و ابتلا به کرونا در اکثر مناطق سازمان جهانی بهداشت، ثابت یا رو به کاهش است اما نمی‌توان به دقت مشخص کرد که چه زمانی با پیک جدیدی از کرونا روبه‌رو می‌شویم.

در ایران در هفته گذشته در حالی‌که روز شنبه پیش 6 فوتی کرونا ثبت شد اما 5 روز بدون فوتی کرونا و یک روز با یک فوتی کرونا، هفته‌ای با ثبات و آرام را از نظر کرونا در کشور به ثبت رساند. در همین حال 305 بیمار در هفته گذشته (18 تا 24 آذر ماه) شناسایی شدند و از این میان 206 بیمار بستری شدند.

این نشان می‌دهد که حتی نسبت به هفته قبل نیز در مهار کرونا جهش قابل‌توجهی صورت گرفته است. طی یک هفته تا ۱۹ آذر ۳۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده بود و همچنین آمار جانباختگان نیز طی این مدت ۲۴ نفر بوده است. همچنین تا 24 ساعت منتهی به روز گذشته ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارد و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۱۸۸ دوز رسیده است که یکی از مهمترین علل کنترل بیماری در کشورمان نیز بر پایه همین تزریق واکسیناسیون صورت گرفت. 

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌و‌گویی با ایرنا با اشاره به این مهم که توسط دولت سیزدهم صورت گرفت، گفت: دولت سیزدهم محرومیت‌زدایی را با طعم سلامت آغاز کرد. یکی از موفقیت‌های بزرگ دولت آقای رئیسی و وزارت بهداشت در دوره دکتر عین‌اللهی، مهار کرونا بود و می‌توان گفت که عملکرد وزیر بهداشت در توزیع عادلانه سلامت، نسبت به وزیر قبلی به مراتب موفق و پیشرو‌تر بوده است و این مسأله، یک برگ برنده برای نظام سلامت کشور محسوب می‌شود. در دولت سیزدهم و دوران وزیر کنونی بهداشت، واردات واکسن انجام شد و واکسیناسیون عمومی در بازه زمانی کوتاهی صورت گرفت که نتیجه آن به صفر رسیدن آمار فوتی‌های کرونا، بازگشت مردم به زندگی عادی و چرخش چرخ اقتصادی بود.

هر چند با این میزان کنترل در بیماری کرونا هنوز هم باید حرف‌های معاون بهداشت وزارت بهداشت را جدی گرفت که: «انتظار نداریم که در آینده نزدیک با پیک شدید و گسترده‌ای از کرونا روبه‌رو شویم اما باید آمادگی‌های لازم در سیستم بهداشتی و درمانی وجود داشته باشد.»

از آن سو بنابر جدیدترین آمار جهانی کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در دنیا تاکنون به ۶۵۶ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۳۵ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۶۶۷ هزار و ۸۹۲ بیمار نیز تأیید شده است و نزدیک شدن به سال نوی میلادی برخی کشورها را از نظر شیوع دوباره کرونا دچار تردیدهایی کرده است.

با این‌همه شاید باید به گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی منتظر بمانیم تا چه زمانی پایان همه‌گیری کرونا اعلام می‌شود. یکی دیگر از نگرانی‌ها که همچنان درباره کرونا وجود دارد نیز آن چیزی است که آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) اعلام کرده و آن هم از دست رفتن کارآمدی بسیاری از داروهای مبتنی بر آنتی‌بادی‌ها که برای مقابله با ابتلای شدید به بیماری کووید تولید شده‌اند، است. آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها)، مولکول‌های پروتئینی هستند که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل مهاجم تولید می‌کند و اختلال در این واکنش ایمنی، خطر آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد. 

ویروس تنفسی جدیدی که می‌تازد

از سوی دیگر اما گردش بیماری ویروسی در کشور همچنان در چرخش است. امسال شیوع نوع H3N2 و H1N1 در کشور بیشتر از سایر انواع آنفلوانزا بوده اما به‌نظر می‌رسد میزان بیماری‌زایی نوع H3N2 بالاتر از H1N1 است.

همه متخصصان علت وفور این بیماری در کشور همزمان با پاییز را در این می‌دانند که «در دو سه سال گذشته کرونا در کشور شیوع داشت و به همین واسطه افراد علاوه بر به‌کارگیری تمهیداتی مثل رعایت فاصله و استفاده از ماسک از جمع‌هایی مثل دانشگاه و مدرسه نیز دور بودند که در کاهش عفونت‌های ویروسی و تنفسی هم بسیار مؤثر بود و همچنین به‌دلیل عدم تزریق واکسن آنفلوانزا در سال‌های قبل ایمنی افراد در مقابل این ویروس کاهش یافت.

اما شاید آنچه کمتر مردم به آن آگاه باشند این است که این روزها بیش از آنفلوانزا ولی تقریباً با همان علائم ویروس تنفسی دیگری –خصوصاً در نوزادان و کودکان- به نام RSV پیشتاز و در گردش است. در واقع طبق نظر کارشناسان موج اپیدمی آنفلوانزا فعلاً تمام شده، هر چند ممکن است در بهمن ماه دوباره ظهور کند. پس در حال حاضر از نظر کرونا و آنفلوانزا شرایط آرام است اما ویروس تنفسی خصوصاً در میان کودکان همچنان می‌تازد. 

هر چند احمد طباطبایی فوق‌تخصص ریه کودکان و عضو کمیته علمی کشوری کرونا معتقد است شیب نزولی پیک‌های عفونت‌های ویروسی را شاهد هستیم و در گفت‌و‌گویی گفته: میزان مراجعات ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش یافته است و این می‌تواند ناشی از مسائل مختلفی مانند تعطیلات ناشی از آلودگی هوا باشد که سبب کاهش مراودات می‌شد. از سوی دیگر طی دو ماه گذشته به دنبال ابتلای افراد به آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی، ایمنی لازم در بدن افراد شکل گرفت و این نیز عاملی دیگر برای کاهشی شدن روند ابتلا به بیماری‌های تنفسی بود.

رئیس بخش ریه بیمارستان کودکان مفید تهران درباره احتمال بروز پیک‌های بعدی بیماری‌های تنفسی، بیان کرده است: خانواده باید بداند هر یک کودک مبتلا به بیماری تنفسی بسته به نوع ویروسی که به آن مبتلا می‌شود می‌تواند تا حدود ۴ نفر از اطرافیانش را مبتلا کند؛ بنابراین در صورتی که کودک مبتلا شود نباید او را به مدرسه بفرستند؛ هرچند که نگهداری کودک برای والدین شاغل ممکن است با سختی‌هایی همراه باشد، اما بهتر است مرخصی بگیرند و در خانه از فرزند خود مراقبت کنند. 

او درباره مدت زمانی که بدن پس از ابتلا به بیماری تنفسی ایمنی دارد، توضیح داد: برخی عفونت‌ها ممکن است تا ۹ یا ۱۲ ماه‌ایمنی ایجاد کنند؛ اما در برخی عفونت‌ها معلوم نیست چنین باشد و ایمنی‌ها پایدار نخواهد بود. به‌طور کلی عفونت‌های ویروسی در بچه‌ها بویژه در سنین زیر ۱۲ سال حتی ممکن است تا ۱۰ بار در سال هم اتفاق افتد که جای نگرانی ندارد؛ اما باید تحت کنترل قرار گیرد تا بیماری از سیر طبیعی خارج نشود.

همچنان متخصصان و وزارت بهداشت توصیه می‌کنند تا پزشکان و خانواده‌ها نسبت به تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی پرهیز کنند و این شاید یکی از مهمترین کلیدها برای کنترل این بیماری‌های ویروسی باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *