کتاب «درباره نهج البلاغه» روانه بازار نشر شد

9:30 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۴۲۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب «درباره نهج البلاغه» اثر آیت الله سیدمجتبی نورمفیدی در 408 صفحه منتشر شد.

خبرگزاری میزان - کتاب «درباره نهج البلاغه» اثر آیت الله سیدمجتبی نورمفیدی و تنظیم و تدوین احمد شایعی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 408 صفحه منتشر شد.

تبیین و تفسیر خطبه ها، حکمت ها و مواعظ نهج البلاغه و بهره گیری بیشتر از این میراث فاخر، مستلزم آگاهی از اموری است که کمتر بدان ها اشاره شده است.

آیت الله سیدمجتبی نورمفیدی سلسله جلساتی را به این بحث ها درباره نهج البلاغه اختصاص داده و شبهات محتوایی مانند عدم عصمت امام، خودستایی امیرالمؤمنین(ع)، تحقیر دیگران و مهمتر از همه تنقیص و نکوهش زنان را بررسی کرده، به کمک میراث عقل و نقل به آنها پاسخ داده است. این سلسله مباحث در اثر حاضر، صورت بندی شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

در این کتاب با بیانی رسا، در عین رعایت اختصار و پرهیز از تطویل، به اساسی ترین مطالب مربوط به نهج البلاغه پرداخته شده و مهم ترین اشکالات و شبهات در این باره مورد بررسی قرار گرفته است.

ساختار اثر

این اثر در سه بخش به همراه یک خاتمه تألیف شده است؛ بخش اول به «آشنایی با نهج البلاغه» اختصاص داده شده و در طی سه فصل، با نهج البلاغه، مصادر و مآخذ این کتاب و نیز شروح، ترجمه ها و معاجم آن آشنا می شویم. در ابتدای این بخش ضمن معرفی کوتاه سید رضی، به یک تردید درباره مؤلف این کتاب پاسخ داده شده است.

بخش دوم مشتمل بر یکی از مهم ترین مسائل درباره نهج البلاغه یعنی اعتبار روایات آن است که از اساسی ترین مباحث این نوشتار به شمار می رود. در فصل اول ابتدا اتهام جعلی بودن روایات نهج البلاغه بررسی شده و به 13 دلیل مدعیان جعل پاسخ داده می شود و پس از آن شواهدی نیز بر انتساب نهج البلاغه به امیرالمؤمنین(ع) بیان می گردد. در فصل دوم سایر اتهامات مرتبط با اعتبار نهج البلاغه مطرح شده و سپس اشکالات هفت گانه محقق تستری مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم نیز اشکال ارسال روایات نهج البلاغه – که مهم ترین مانع بر سر اعتبار نهج البلاغه است – بررسی شده و از سه راه عمده به آن پاسخ داده شده است.

بخش سوم که شاید بتوان از آن به عنوان جذاب ترین و کاربردی ترین مبحث این نوشتار یاد کرد، به بررسی مهم ترین شبهات محتوایی نهج البلاغه اختصاص دارد. شبهاتی مانند عدم عصمت امام(ع)، خودستایی امیرالمؤمنین(ع)، تحقیر دیگران و مهم تر از همه تنقیص و نکوهش زنان، همواره از مباحث چالش برانگیز نهج البلاغه بوده که در این بخش به آن پاسخ داده شده است. از این رو، این بخش نه تنها در برگیرنده یکی از مهم ترین شبهات مرتبط با نهج البلاغه است، بلکه به یکی از شبهات اساسی درباره دیدگاه اسلام و نسبت به جایگاه زن نیز پرداخته شده و به همین جهت بیشترین حجم این بخش به حل معضل توهم وجود نگاه جنسیتی که بعضاً از کلمات بزرگان دین برداشت می شود، اختصاص یافته است.

در بخش پایانی و به عنوان خاتمه، علوم مقدماتی مورد نیاز برای تفسیر نهج البلاغه مطرح و به اختصار توضیح داده شده است. صرف و نحو، معانی و بیان و فقه و اصول، از علومی هستند که در این بخش به عنوان دانش های پیشینی تفسیر از آنها یاد شده است.

علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف 10 درصدی خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *