رئیس جمهور: حضور با بصیرت مردم خراسان جنوبی جلوه پایبندی به انقلاب، ولایت، ارزش‌ها و شهداست

17:48 - 25 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۰۸۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور اظهار داشت: حضور بابصیرت و زمان شناسانه مردم در دو روز اخیر جلوه پایبندی به انقلاب اسلامی، ارزش‌ها، ولایت و شهداست و اگر چه از سویی باعث خوشحالی است اما از سوی دیگر مسئولیت‌‌آور است و همه کسانی که به اسم نظام در کسوت خدمتگزاری هستند باید کاری جهادی و حرکتی ماندگار برای رفع مشکلات مردم انجام دهند.

خبرگزاری میزان_ آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در دومین روز از سفر دوم دولت مردمی به استان خراسان جنوبی، در نشست «شورای برنامه ریزی و توسعه استان» گفت: باید صمیمانه از مردم صمیمی، بابصیرت و زمان‌شناس بیرجند و نهبندان و همه اهالی خراسان جنوبی که حقیقتاً جلوه و حماسه‌ای از حضور را به نمایش گذاشتند قدردانی کنم. این حضور جلوه پایبندی مردم به انقلاب اسلامی، ارزش‌ها، ولایت و شهداست و امیدوارم بتواند آثار و برکات خودش را در استان و کشور داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: از سویی باید از این حضور اظهار و احساس خوشحالی و تشکر کرد و از سوی دیگر این حضور مسئولیت‌‌آور است. انتظار این مردم از دولتمردان و مسئولین و همه کسانی که به اسم حکومت و نظام در کسوت خدمتگزاری هستند، این است که کار متفاوتی را ارایه دهند؛ کاری جهادی و حرکتی ماندگار برای رفع مشکلاتی که امروز مردم دارند.

آیت الله رئیسی در ادامه سرمایه بزرگ و مهم مردم این استان را فرهنگ دینی و اخلاق متعالی آنها دانست و گفت: اینکه خراسان جنوبی با وجود مرز طولانی با افغانستان که مسائل زیادی دارد و ناامنی هایش می تواند به داخل ایران منتقل شود، کمترین نرخ جرم و جنایت را در کشور دارد، بخاطر همین فرهنگ دینی ارزشمند است که مبنای تربیت فرزندان در خانواده ها نیز هست.

رئیس جمهور اصالت های فرهنگی مردم خراسان جنوبی را نه تنها در مناطق مرزی بلکه در سراسر کشور مثال زدنی توصیف کرد و افزود: در مسائل اخیر کشور مردم خراسان جنوبی کاملا با زمان شناسی و مسئولان عمل کردند.

آیت الله رئیسی مدیران استان به ویژه مدیران فرهنگی را به توجه به این سرمایه فرهنگی توصیه کرد و اظهار داشت: پیر و جوان، شیعه و سنی و افراد باتحصیلات عالی و حتی چهره های ماندگار استان عمیقا به مسائل دینی پایبند هستند و این اعتقادات و باورهای عمیق دینی در فرهنگ مردم باید به عنوان یک سرمایه عظیم حفظ و تقویت شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با وجود فرهنگ دینی متعالی مردم باز هم شاهد آن هستیم که مردم متدین و افراد دغدغه‌مند نسبت به ناهنجاری‌های اندک نیز حساسیت نشان داده و گلایه می‌کنند، تصریح کرد: این حساسیت‌ها البته جای خرسندی دارد چرا که دشمن همواره حساسیت جوامع هدف خود را می سنجد تا اگر حساسیت جامعه به مسائل فرهنگی کاهش یافت آنها را مورد تهاجم قرار دهد و از همین رو است که رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید به مراقبت از سرمایه های فرهنگی دارند.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه در برابر احساس مسئولیت مردم در برابر حفظ و تقویت فرهنگ دینی، نظام اداری کشور نیز موظف است متناسب با همین روحیه عمل کند، خاطرنشان کرد: اگر نظام اداری با همین روحیه مردم و با نگاه تحول خواهانه در میدان نباشد از مردم انقلابی حاضر در میدان عقب می ماند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز نظام اداری برخی کندی هایی دارد که مردم آنها را نمی پسندند، گفت: شرط حل این مسئله آن است که اولا در نظام اداری کشور از نیروهای تحول خواه و انقلابی واقعی استفاده کنید. نیرویی که در درون خودش جوشش جهادی ندارد نمی تواند تحول ایجاد کند.

آیت الله رئیسی افزود: کسی که درد مردم را نداشته باشد و برایش مهم نباشد که کارها با چه کیفیت و چه سرعتی انجام می شود نمی تواند منشا تحول باشد. مدیران باید نیروهایی که روحیه تحول خواهانه ندارند را از مسیر اصلی کار کنار بزنند تا راه برای نیروهای انقلابی تحول خواه باز شود.

رئیس جمهور همچنین از مسئولان خواست که یک بازنگری در آنچه تاکنون در نظام اداری کشور انجام شده داشته باشند و تلاش کنند کاری متفاوت انجام داده و طرحی نو دراندزند و اظهار داشت: انتظار بنده از شورای برنامه ریزی و توسعه استان آن است که یک بازنگری جدی در فرآیندها و روش های اداری داشته باشند تا بتوانند نظام اداری را به شکل اساسی متحول کرده و آنچه را باعث معطلی کار مردم می شود، برطرف کنند تا این نظام روان و چابک کار کند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز خواسته مردم از مسئولان تسهیل امور و رفع موانع کار و زندگی شان است، تصریح کرد : خواسته ام از مسئولان استان خراسان جنوبی در شورای اداری و شورای برنامه ریزی و توسعه استان این است که با بازنگری در فرآیندها و ایجاد تحول در برنامه ریزی ها و اقدامات مسائل زائد و معطل کننده مردم در سازمانها و نهادها را برطرف کنند و از مشکلات آنها گره گشایی کنند.

آیت الله رئیسی بر ضرورت بکارگیری نیروهای بومی تحصیلکرد در دستگاههای اداری و اجرایی استان تاکید کرد و گفت: در شرایطی که نیروی کار تحصیلکرده آقا و خانم در استان وجود دارد، بکارگیری آنها در اولویت است، مگر آنکه فردی در شهر یا استان دیگری تحصص یا قدرت مدیریتی ویژه ای داشته باشد.

آیت الله رئیسی در ادامه نظارت مستمر بر کارکنان را در پیشگیری از  فساد اداری و تخلف سازمانی بسیار موثر دانست و اظهار داشت :  نظارت بر بهترین نیروها به منظور جلوگیری از آلودگی یا انحراف آنها نیز از ضرورتهاست، حفظ و  صیانت از نیروی انسانی خوب یکی از وظایف است و اساسا کار ویژه بخش حفاظت‌ و حراست‌ در سازمانها حفظ سلامت اداری و کارآمد ماندن آنهاست. 

رئیس جمهور کارآمدی نظام اداری را دیگر مطالبه جدی  مردم از دولت عنوان کرد و گفت : تکریم ارباب رجوع، شناخت و تشخیص اولویتها، پاکی از هر گونه فساد و آلودگی، اجرای دقیق و یکسان قانون، اقدام در کنار اعلام و انجام درست ماموریتها از مولفه های اصلی کارآمدی نظام اداری و مورد تاکید دولت است. 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نباید در بخورد با روستاییان کج سلیقگی کرد، افزود : گاهی مسئله تبدیل زمین کشاورزی به مکانی برای ویلا سازی است که باید جلوی آن گرفته شود اما گاهی در یک روستای بدون آب یک روستایی در آنجا مانده و روستای خود را ترک نکرده و برای دام خود هم یک اتاقک ساخته نه تنها باید با او برخورد کرد بلکه باید برای ماندن در روستا با این شرایط به او جایزه داد. 

آیت الله رئیسی موضوع اشتغال را یکی از دغدغه های اصلی دولت در استان خراسان جنوبی برشمرد و با بیان اینکه راه اندازی کارخانه به جای ایجاد پست سازمانی مورد تاکید دولت است  اظهار داشت : ایجاد اشتغال نه فقط وظیفه وزارت کار بلکه تک تک مدیران و مسئولان است و منظور از ایجاد شغل نیز نه ایجاد پست زمانی جدید بلکه راه اندازی خط تولید،کارخانه جدید و  ایجاد یک سازمان کار است.

رئیس جمهور با ذکر مثالی از اقدامات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در  نقاط دور افتاده و صعب‌العبور بیرجند، قائن، فردوس، بشرویه و... گفت: رفع مشکل بیکاری با توجه به ظرفیتهای این استان و نیز این رویکرد و روحیه کاملا قابل تحقق و شدنی است.

آیت الله رئیسی فعال سازی معادن موجود در استان خراسان جنوبی به عنوان سرمایه های این استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: مقرر شد وزیر صمت و استاندار خراسان جنوبی  به فوریت  شورای معادن را  تشکیل و موانع فعال سازی  معادن استان را برطرف کنند. با فعال شدن معادن استان خراسان جنوبی می‌توان با استفاده از این منابع طبیعی هم اشتغال ایجاد کرد و هم تولید را رونق بخشید.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه به موضوع مسکن اشاره کرد و ضمن تقدیر و تجلیل از زحمات دغدغه مندانه مرحوم مهندس رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی در  زمینه سازی برای ساخت  یک میلیون مسکن در سال  تصریح کرد: بنا به گفته آقای استاندار  در حال حاضر در ۲۹ شهر  از استان خراسان جنوبی زمینه واگذاری زمین به صورت ویلایی را داریم که امکان بسیار خوبی برای خانه دار شدن مردم این شهرهاست و  لازم است واگذاری و ارائه تسهیلات به متقضیان با سرعت انجام شود.  

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برخی اظهارات و تردیدها افکنی ها درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: بارها گفته ایم این میزان سخات مسکن هم نیاز کشور است، هم تکلیف قانونی است و هم وعده ماست و به ضرس قاطع می‌گوییم که انجام آن با همت همه مسئولان مربوطه قابل تحقق است.

رئیسی در ادامه تکمیل پروژه های نیمه تمام را از اولویتهای اصلی دولت عنوان کرد و افزود: اینکه پروژه ای چندین سال به صورت نیمه تمام مقابل شکل مردم باشد صحیح نیست، برای اتمام پروژه ها معطل بوودجه و اعتبارات نمانید و با اولویت سنجی پروژه های مهم و با استفاده از امکانات موجود برای تکمیل آنها اقدام کنید .

رئیس جمهور مشارکت دادن مردم، خیرین و بخش خصوصی در تکمیل پروژه های نیمه تمام را بسیار موثر و ضروری دانست و اظهار داشت: هنر مدیر این است که با ایجاد شرایط و اطمینان دادن به سرمایه گذار، آنها را در تکمیل پروژه ها مشارکت دهد. ضمن اینکه در همین استان خیرین زیادی حضور دارند که برای مشارکت در این پروژه ها نیز اعلام آمادگی کرده اند .

آیت الله رئیسی گفت: برای انجام این امورات منتظر بخشنامه از تهران نباشید و با اختیاراتی که استانها دارند و همچنین خلاقیت و ابتکارات مدیران کارها را پیش ببرید .

آیت الله رئیسی در این جلسه همچنین استاندار خراسان جنوبی را به ایجاد بازار برای عرضه تولیدات و صنایع دستی بانوان این استان بویژه بانوان نهبندانی و همچنین ایجاد محیط های ورزشی برای بانوان مکلف کرد .

رئیس جمهور همچنین حمایت از دامداری خرد با ارائه تسهیلات یا سرمایه در گردش برای تهیه نهاده دامی و حفظ و افزایش دام در روستاهای استان را مورد تاکید قرار داد.

آیت الله رئیسی اجرای مصوبات سفرهای استانی را در گرو همت مسئولان استانی دانست و تصریح کرد: اگر بلافاصله پس از سفرهای استانی دولت اجرای مصوبات آغاز شد مردم روز به روز امیداورتر و دلگرم تر می شوند و باور می کنند که مسئولینشان هم مشکل را می‌شناسند و هم معتقد به حل آن هستند و هم اراده و تصمیم‌شان بر حل مسائل و مشکلات مردم است.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت زمان شناسی و اجرای به موقع مصوبات تاکید کرد و گفت: ممکن است پروژه ای به سرانجام برسد اما چون در زمان خودش انجام نشده شیرینی آن به کام مردم نمی‌نشیند. مهم آن است که در زمان خودش انجام شود و نیاز امروز مردم را رفع و گره‌ای از گره‌های مردم را باز کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *