ابوالفضلی: فغانی با دخالت VAR، پنالتی گرفت/ به خاطر تحریم‌ها هیچ پولی نمی‌گیریم

11:32 - 25 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۶۷۵۷
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی 2022 گفت: گل ژاپن درست بود زیرا توپ کامل از خط رد نشده بود.

خبرگزاری میزان - محمدرضا ابوالفضلی، کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی 2022 با حضور در برنامه تلویزیونی ورزشگاه در مورد از دست رفتن شانس تیم داوری ایران برای قضاوت در فینال صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*امید زیادی داشتیم به مراحل بالاتر جام جهانی راه پیدا کنیم، اما تا دقیقه ۸۹ آن بازی دو تیم چلنج و کری خیلی شدیدی با هم داشتند. در آن صحنه هم فغانی تصمیم درستی گرفت. در گوشی من می‌شنیدم و ما کمک داوران هم با اتاق VAR ارتباط داشتیم. فغانی در آن لحظه گفت دست برای حمایت از بدن است و از دید من هند نیست. به همین دلیل خطا را اعلام نکرد و بازی را ادامه داد.

*در زمان اعلام ضربه کرنر، اتاق VAR هم به فغانی تایید داد و گفت از دید ما هم هند نیست و کار را ادامه داد. زمانی که می‌خواستند کرنر را بزنند، بار دیگر VAR اعلام کرد ما ۵۰-۵۰ هستیم. چهار نفر در آن اتاق بودند و به فغانی توصیه کردند پای مانیتور بیا و نظر بده. به نظر من دخالت بی جای VAR سبب شد در آن لحظه که فشار زیادی در رقابت پرتغال و اروگوئه وجود داشت، استدلال برخی داوران اتاق VAR این بود قبل از رسیدن دست به زمین، توپ به دست برخورد کرده است و از دید ما این می‌تواند هند باشد.

*هنوز هم اتفاق نظری در این مورد وجود ندارد. حتی روز بعد در زمان آنالیز یک عده گفتند هند هست و یک عده گفتند هند نیست. متاسفانه شاید این پنالتی سبب شد اروگوئه به مرحله بعدی نرسد. فشاری که این کشور آورد، سبب شد تصمیم برای حذف ما گرفته شود.

*در آن صحنه بخش VAR دخالت کرد. من کمک دوم بودم و از صحنه فاصله داشتم. محمدرضا منصوری هم به عنوان کمک اول در زاویه دید مناسبی قرار نداشت. کمک داوران نمی‌توانند پای مانیتور بروند و شاید اگر ما از مانیتور می‌دیدیم، می‌توانستیم کمک کنیم. چهار داور در آن اتاق نشسته و از زوایای مختلف صحنه را آنالیز می‌کنند. درنهایت خود فغانی پس از آنالیز صحنه های مختلف برای اعلام پنالتی به جمع‌بندی رسید.

*در خصوص اینکه می‌خواهند مسی و رونالدو را به فینال برسانند و آیا این حس را داشتند که از آرژانتین حمایت می‌شود؟ باید بگویم که قویا این موضوع را رد می‌کنم زیرا هر داوری که برای یک بازی انتخاب می‌شود، به ویژه در جام جهانی که بالاتر از آن هستیم تمام تلاش خود را می‌کند و به هیچ وجه راضی نمی‌شود جلوی مقامات ارشد فیفا خودش را که برای رسیدن به این تورنمنت زحمت کشیده، زیر سوال ببرد تا تیمی قهرمان شود.

*در بازی ژاپن و اسپانیا فقط ۱/۸ میلی‌متر توپ در زمین بود. فوتبال با خطای انسانی تا حدی خیلی جذاب است، اما اگر بخواهیم آن را به حالت بازی رایانه ای دربیاوریم، جذابیت تا حدی از بین می‌رود. برخی مسائل قابل قبول است مانند آنچه در بازی ژاپن یا یکی از دیدارهای هلند دیدیم، اما اینکه با وجود استفاده از سیستم حق به حقدار داده می‌شود اما ناخودآگاه جذابیت را می‌گیرد. گل ژاپن درست بود زیرا توپ کامل از خط رد نشده بود، اما این موضوع را فقط تکنولوژی می‌تواند تشخیص بدهد.

*درخصوص اینکه آیا فغانی می‌تواند در جام جهانی ۲۰۲۶ از طرف کشور استرالیا قضاوت کند باید بگویم که من اطلاعی از وضعیت استرالیا ندارم، اما شاید این امکان وجود داشته باشد، این فدراسیون سال آینده او را به عنوان داور بین‌المللی خود معرفی کند. مهم‌ترین موضوعی که در قضاوت چندین سال است مطرح شده قدرت جسمانی در کنار تجربه است. در همین جام جهانی خیلی از داوران را دیدیم سن آن‌ها بالای ۴۵ است. دنیله اورساتو ۴۷ ساله و متئو لاهوز ۴۶ ساله است‌. کمک داور ۴۹ ساله هم در جام جهانی داشتیم. فیفا از ترکیب جوان‌گرایی و تجربه استفاده می‌کند. متاسفانه در کشور ما اکنون فقط به جوان‌گرایی بها داده می‌شود. فغانی هم قدرت بدنی خوبی دارد.

*هنوز جام جهانی در جریان است و خود فیفا هم هنوز ایمیلی درمورد میزان حق الزحمه و دریافتی داوران به اشخاص ارسال نکرده است. در صفحات مجازی و رسانه ها دیدیم می‌گویند فلان مقدار میزان دریافتی فغانی و کمک‌هایش بوده است. هنوز رقم مشخصی در این خصوص اعلام نشده است.

*از تیر ۷۴ که داور شدم تا الان نزدیک ۲۷ سال است قضاوت می‌کنم. حتی اگر این رقم را در نظر بگیریم با توجه به تحریم‌های موجود باید بگویم، منصوری از جام جهانی ۲۰۱۸ تاکنون یک ریال یا یک دلار هم دریافت نکرده است. هیچ پولی نمی‌توانیم به خاطر تحریم‌ها بگیریم. به ما زنگ می‌زنند و می‌گویند چمدان دلار از قطر آوردید اما مدیون باشیم اگر یک یورو یا دلار گرفته باشیم.

*دریافت پاداش یا دستمزد شخصی است و دست آوردی برای جامعه داوری ندارد. اگر می‌خواهند درمورد هزینه ها صحبت کنند باید کل جامعه داوری را در نظر بگیرند که در لیگ برتر میزان حق الزحمه شان که پس از سال‌ها افزایش نسبی داشته به حد معقول برسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *