رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: دستگاه قضایی با قاطعیت از اقدامات قانونی گمرکات حمایت می‌کند

15:36 - 24 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۶۲۲۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: دستگاه قضایی با قاطعیت از اقدامات قانونی و ضابطه‌مند گمرکات حمایت می‌کند.

خبرگزاری میزان- ناصر عتباتی در آئین افتتاح کارگاه آشنایی قضات قوه قضاییه با اصول حاکم بر فرآیند صادرات و واردات کالا که به همت گمرکات شمال غرب در واحد آموزش گمرکات استان و برای قضات چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان برگزار شد، گفت: امید است این کارگاه تخصصی موجب رشد و ارتقای علمی و تخصصی قضات شرکت کننده در این کارگاه باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان آذربایجان غربی که بیش از 900 کیلومتر مرز زمینی دارد و حجم قابل توجهی از مبادلات با 4 کشور دارد و گمرکات در جای جای استان قرار گرفته اند و این خصوصیات شرایط ویژه ای را برای این استان حاکم کرده است.

عتباتی افزود: با بازدیدهای میدانی که از گمرکات صورت گرفته ملاحظه گردید که هماهنگی خوبی بین گمرکات استان وجود دارد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: گمرک نقش تعیین کننده و مرزبان اقتصادی هر کشوری است و نقش تاثیر گذاری در روند تجارت بین المللی و تسهیل روند تجارت بین المللی را در ورود و صدور کالا و ترانزیت بر عهده دارد و وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین در بحث تجارت بین الملل یقیناً با گمرکات است.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم گمرکات پیچیدگی و کثرت قوانین و آئین نامه های آن است که نیازمند نگارشی جدید و جامع از سوی قانونگذار است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: در بحث صادرات که گمرک وظیفه اصلی را عهده دار است نیاز است سایر دستگاهها هم کمک و همیار گمرکات باشند، چرا که صادرات در رشد اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت و همراه با ارز آوری به داخل کشور است.

عتباتی ادامه داد: قانونگذار در بحث گمرکات ضمانت اجرای های کیفری هم در نظر گرفته که توسط قضات دادگستری اعمال می شود، لذا نیازمند اشرافیت کامل قضات رسیدگی کننده به قوانین و مقررات گمرکی است.

وی افزود: به لحاظ تنوع و پراکندگی قوانین و مقررات گمرکی ناگزیر از به روز رسانی اطلاعات و ارتقاء دانش حقوقی خود در این زمینه و تخصصی سازی در این حوزه هستیم که بسیار مهم می باشد و می تواند کمک کننده مقام قضایی رسیدگی کننده باشد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تاکید کرد: باید به سمت گمرک الکترونیک حرکت کنیم چرا که عامل انسانی در هر صورت با خطا مواجه است و از این رو گمرکات باید به تجهیزات فنی روز مجهز شوند تا امکان خطا و مشکل را به حداقل برسانیم، لذا فناوری اطلاعات و الکترونیکی کردن گمرکات باید به معنی واقعی اتفاق بیفتد.

عتباتی با بیان اینکه از عدم شفافیت مقررات مشکلات فراوانی پیش می آید، تاکید کرد: نیاز است مقررات و ضوابط گمرکی شفاف سازی شود تا همه در جریان الزامات و تاکیدات قانونگذار قرار گیرند.

وی به تغییرات قانون قاچاق کالا و ارز هم اشاره و گفت: نیاز است در این خصوص هم اقدامات لازم معمول شود.

عتباتی در پایان اظهار کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اقدامات قانونی و ضابطه مند گمرکات حمایت می کند و در راستای ارتقای تجارت بین المللی و رشد صادرات و واردات کشور و حل مشکلات بازرگانان قانونمدار حمایت می کند و برای حل مشکلات آنها همیشه پای کار است.

عتباتی در پایان برای قضات شرکت کننده در دوره آموزشی آرزوی توفیق کرد و پس از آن دوره آموزشی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و تا ساعت 17 بعد از ظهر هم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *