دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تشکیل کارگروه ویژه رفع مشکل تداخل اراضی بخش صنعتی و مردم در عسلویه و خارگ

10:45 - 24 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۵۷۵۸
در نشست منطقه ای حدنگاری کشور ویژه استانهای جنوبی به دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کارگروه ویژه ای جهت رفع مشکل تداخل اراضی بخش صنعتی و مردم در عسلویه و خارگ تشکیل و مقرر شد به قید فوریت مسئله را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شود.

خبرگزاری میزان - نشست منطقه ای حدنگاری کشور ویژه استانهای جنوبی با هدف تسریع در اجرای 100 در صدی کاداستر و با حضور رئیس سازمان ثبت، مدیران کل ثبت اسناد و املاک، امور اراضی و منابع طبیعی استانهای بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و کهکیلویه و بویر احمد در بوشهر برگزار شد.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع اعضاء شورای قضایی و حفظ حقوق بیت المال استان بوشهر که نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و مدیران کل ثبت اسناد و املاک، امور اراضی و منابع طبیعی استانهای جنوبی نیز حضور داشتند، با تشریح سیاستهای دستگاه قضایی در راستای تحول و تعالی و لزوم تلاش جهت تحقق کامل نهضت خدمات رسانی به مردم، به موازین قانونی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای 100 در صدی حدنگاری، مشخص شدن وضعیت متر به متر اراضی به جهت جلوگیری از زمین خواری، کوه خواری، ساحل خواری و معطل نماندن هیچ یک وظایف و مأموریتهای قوه قضاییه به ویژه قانون جامع حدنگار اشاره کرد و گفت: قطعاً اجرای این مهم موجبات ایجاد شفافیت، کاهش دعاوی و برنامه های توسعه ای را فراهم می کند.

وی افزود: سازمان ثبت طی یکسال گذشته با تشکیل قرارگاههای تخصصی حدنگاری بویژه «قرارگاه حدنگاری شهید حاج قاسم سلیمانی» موفق شده است با تلاش جهادی و بهره گیری از ظرفیتهای شوراهای قضایی و حفظ حقوق بیت المال استانها، میزان اجرای حدنگاری عرصه های ملی را از 67 درصد به 98درصد برساند و در زمینه اراضی کشاورزی نیز از ابتدای امسال تا کنون با در دستور کار قراردادن صدور اسناد این اراضی طی مدت چند ماه میزان حدنگاری اراضی کشاورزی را به 18 درصد رسانده است که این روند با شتاب ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: از زمانی که همکاران قضایی ما در شوراهای قضایی و حفظ حقوق بیت المال، استانداران و فرمانداران در شوراهای اداری، ائمه جمعه در تریبون ها و نمایندگان مجلس با حمایتهای خود در یکسال اخیر با سازمان ثبت و در اجرای فرامین رهبری و تکالیف قانونی همراه شده اند، شاهد حرکت شتابان حدنگاری در کشور هستیم.

وی نقش فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای روستا را دراطلاع رسانی و ترغیب مردم و کشاورزان برای دریافت سند حدنگاری اراضی کشاورزی مهم ارزیابی کرد و از آنان خواست با جدیت در راستای تحقق این اقدام مهم نقش آفرینی و در جهت تقریب و هم افزایی دیدگاههای دستگاههای متولی در استانها و شهرستانها تلاش کنند.

بابایی با اعلام اینکه بابت تهیه نقشه و سند اراضی کشاورزی هزینه ای از مردم دریافت نمی شود گفت: بی تردید با اجرای کامل حدنگاری اراضی کشاورزی ضمن توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی، امنیت غذایی و مدیریت بهتر زمین در این بخش فراهم می شود.   

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به پیشنهاد سازمان ثبت در جلسه مشترک با کمیسیون اصل 90 در خصوص انعقاد سند جامع این سازمان با 15 دستگاه مرتبط و نیازمند به اطلاعات حدنگاری افزود: در دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای عالی استانها نیز ایشان بر توسعه سند رسمی و انجام حدنگاری تأکید کردند.

وی با بیان اینکه در نشست های منطقه ای به دنبال تقریب دیدگاهها و اقدام  مؤثر و مشترک هستیم که تاکنون نیز به نتایج مطلوبی دست یافته است، خاطر نشان کرد: سازمان ثبت در اجرای کامل حدنگاری به تنهایی موفق نخواهد شد و این طرح بزرگ ملی با هم افزایی دستگاههای قضایی، اجرایی و تقنینی به نتیجه خواهد رسید و این سازمان در تلاش است تا یک مجموعه حدنگاری کامل و قابل بهره برداری برای دستگاههای مرتبط و همچنین نسل آینده ارائه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر: هماهنگی های بین دستگاهی عامل مهمی در اجرای کامل حدنگاری است

آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز در این نشست گفت: در جغرافیای هر کشور تمامی قطعات زمین اعم از خرد و کلان باید در یک نظام محاسباتی قاعده مند و اساسی تثبیت و مشخص شود و اگر چنین سامانه ای وجود نداشته باشد قطعاً جریان قدرت و ثروت در عرصه تصرفات املاک و پیرامون آن باعث ایجاد بحران خواهد شد و نظام قضایی و اجرایی کشور را درگیر مسائل مختلفی می کنند.

وی افزود: کاداستر یا حدنگاری در عرصه تعیین تکلیف تمامی قطعات زمین در جغرافیای کشور یک ضرورت مهم است که ضمن مشخص کردن تصرفات مالک، از ایجاد اختلافات و تشکیل پرونده های قضایی جلوگیری می کند.

آیت الله صفایی بوشهری با تأکید بر ضرورت ابعاد کیفی حدنگاری به جهت مزایای بی شمار آن برای مدیریت کلان کشور گفت: برای موفقیت این طرح حتماً باید هماهنگی های بین دستگاهی صورت بگیرد که نشست های منطقه ای با حضور دستگاههای مرتبط به این مسئله کمک شایانی می کند.

استاندار بوشهر: حدنگاری و تثبیت مالکیت ها به جهت مقابله با زمین‌خواری یک ضرورت است

استاندار بوشهر هم در نشست منطقه ای حدنگاری استان های جنوبی، با بیان اینکه سند دار شدن و تثبیت مالکیت اراضی، مقابله با زمین‌خواری و برخورد قاطع با عوامل و دست‌اندرکاران تصرف اراضی ملی یک ضرورت است گفت: مقابله عملی با زمین‌خواری نباید مقطعی باشد، بلکه برخورد قاطع با کوه‌خواری، زمین‌خواری و ساحل‌خواری باید تداوم داشته باشد و تعامل همه دستگاه‌ها در این عرصه ضروری است.

وی شناسایی شبکه‌های تصرف اراضی ملی و دولتی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: باید در این عرصه ضمن اقدام بازدارنده، سازوکاری فراهم شود تا هر گونه اقدام از سوء‌استفاده کنندگان در تصرف اراضی ملی و دولتی گرفته شود که اقدامات سازمان ثبت در اجرای حدنگاری اراضی ملی و دولتی بسیار مؤثر بوده است.

احمد محمدی زاده، برخورد با افراد خاطی در عرصه تصرف اراضی ملی و دولتی در بخش‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: برخورد قاطع با متخلفان در عرصه زمین‌خواری، زمینه افزایش اعتماد عمومی به این گونه برنامه‌ها را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه نباید اعتماد عمومی به بهای سودجویی افرادی محدود در تصرف منابع ملی خدشه‌دار شود افزود: در واگذاری اراضی در شهرک‌های صنعتی و خارج از آنها، عده‌ای محدود پس از دریافت زمین برای سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی که البته قصدشان اجرا طرح نیست، با ایجاد شرایط مناسب و افزایش قیمت زمین، اقدام به فروش آن می‌کنند که باید اقدامات بازدارنده در این عرصه فراهم تا از سودجویی غیرقانونی این افراد جلوگیری شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: ساز و کارهای دستگاه‌ها به گونه‌ای نیست که از سوء‌استفاده تصرف غیرقانونی زمین در شهرک‌های صنعتی و خارج از آن برای این قبیل افراد بازدارنده باشد و این درحالی است که روند قضایی این گونه پرونده‌ها طولانی است و این مدلی دیگر از زمین‌خواری و سودجویی در حوزه اراضی است که باید ساز و کارهای دستگاه‌ها در این عرصه قوی و بازدارنده باشد تا از اراضی ملی حفاظت و صیانت شود.

استاندار از تمامی فرمانداران، بخشداران و دهیاری های استان خواست تا با بسیج مردمی و آگاه سازی آنها زمینه لازم را برای اقدام کشاورزان جهت دریافت سند اراضی کشاورزی فراهم و یک جریان و حرکت مناسب در این زمینه ایجاد کنند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر: عملکرد سازمان ثبت در یکساله اخیر، تحقق فرامین رهبری و تکالیف قانونی در اجرای کامل حدنگار را نوید می دهد

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با بیان این مطلب در این نشست، برگزاری نشست استان های همجوار به ابتکار سازمان ثبت جهت هم افزایی در اجرای 100 درصدی کاداستر را فرصتی گرانبها دانست و گفت: هر قدر بتوانیم در اجرای کامل قانون جامع حدنگار قدم برداریم به همان میزان از برکات آن بویژه در تثبیت کامل مالکیتها، کاهش مراجعه مردم به دادگستری ها، جلوگیری از فروش مال غیر و ایجاد شفافیت بهره مند خواهیم شد.

مهدی مهرانگیز با اشاره به سفر قبلی رئیس سازمان ثبت به بوشهر و تصمیمات مهمی که در شورای حفظ حقوق بیت المال بویژه در روند کمیسیون های رفع تداخلات اراضی اتخاذ و اجرایی شده اظهارکرد: به دستور رئیس سازمان ثبت، قاضی ویژه حدنگاری در مرکز استان و شهرستانها نیز تعیین شده و از رؤسای دادگستری و دادستانها نیز خواسته ایم در این جلسات حضور فعالی داشته باشند.

وی با اشاره به هماهنگی ایجاد شده بین دستگاههای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، امور اراضی،منابع طبیعی، راه و شهرسازی و سایر دستگاههادر اجرای حدنگار گفت: مجموعه این اقدامات موجب شده تا این استان حائز رتبه برتر در کشور بویژه در حدنگاری اراضی کشاورزی باشد.

مهرانگیز افزود: در سه ماهه اخیر تمامی موارد و پرونده های مربوطه در کمیسیون های رفع تداخل تأیید و زمینه حدنگاری صدور اسناد آنها فراهم شده است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس: امنیت غذایی کشور با حدنگاری اراضی کشاورزی تضمین می شود

عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، بندر دیلم و گناوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برنامه سند دار شدن و حدنگاری اراضی کشاورزی در کنار الگوی کشت می تواند امنیت غذایی کشور را تضمین کند که این مهم با اقدامات و تعامل سازمان ثبت و وزارت جهادکشاورزی قابل تحقق است.

وی با اشاره به اهمیت شناسنامه دار شدن اراضی کشاورزی و لزوم رفع اختلافات کشاورزان با منابع طبیعی افزود: برای اینکه در کشاورزان انگیزه ایجاد کنیم باید در اختلافات بین آنها و منابع طبیعی، ضمن رعایت قانون و حدود شرعی، موضوع را به نفع کشاورز تفسیر کنیم تا با انگیزه ایجاد شده شاهد توسعه این بخش باشیم.

در این نشست بعد از سخنان دادستان بوشهر، مدیرکل ثبت اسناد و املاک، فرمانداران و سایر مدیران حاضر، به دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کارگروه ویژه ای جهت رفع مشکل تداخل اراضی بخش صنعتی و مردم در عسلویه و خارگ تشکیل و مقرر شد به قید فوریت مسئله را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شود.

در این جلسه همچنین سند حدنگاری جزیره «شیف» و رودخانه «دالکی» به عنوان اولین سند بستر رودخانه در استان بوشهر صادر و دستگاههای متولی تحویل داده شد.

گفتنی است در ادامه این نشست با حضور رئیس سازمان ثبت، رئیس کل دادگستری، دادستان بوشهر و مدیران ثبت و امور اراضی استانهای جنوبی، مسائل و مشکلات حدنگاری بویژه در بخش اراضی کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم جهت تسریع در این اقدامات اتخاذ شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *